נתניהו: "אאמץ המלצות ששינסקי במלואן"

"נקים קרן שתוקדש ל-3 מטרות: חינוך, חינוך וחינוך - ועוד דבר: ביטחון" ■ אנליסטים : "בשורה רעה למניות"השר לנדאו מסתכן בפיטורים? יצביע נגד ההחלטה בממשלה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו הציג הערב (ג') לראשונה את עמדתו ביחס להמלצות ועדת ששינסקי, בכנס המנכ"לים השנתי במלון קראון פלאזה בירושלים.

נתניהו אימץ במלואן את המלצות הוועדה, אשר המליצה להגדיל את חלקה של הממשלה בהכנסות העתידיות מתגליות הגז והנפט בישראל לרמה של 52%-62%, לעומת כשליש היום.

מדובר בהמלצות מרוככות לעומת המלצות הביניים, שדיברו על העלאת חלקה של המדינה (מסים ותמלוגים) לשני שלישים מההכנסות. בכך מיישר נתניהו קו גם עם שר האוצר, יובל שטייניץ, ועם נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר.

"למשקיעים מגיע שכר על עמלם - אבל יש גם זכות לציבור"

נתניהו אמר היום: "על משה רבינו, אחד המנהיגים הדגולים בתולדות האנושות, היתה עד לאחרונה ביקורת אחת: הוא לא ידע לנווט כל-כך. קודם כל, לקח לו כ-40 שנה להוביל את עם הישראל כמה קילומטרים. שנית, הגיע למקום בלי מים, בלי גז ובלי נפט.

"עכשיו מתברר שהוא לא טעה. הצלחנו ליצור, ללא משאבי טבע, את אחת הכלכלות המובילות בעולם. אנו מובילים את המדינות המפותחות בקצב הצמיחה שלנו, וגם מצאנו גז, הרבה גז, אם כי לא בכמויות שמדובר בציבור. הגז הזה יכול עכשיו לסייע לנו לטפח את המצוינות שלנו.

"לכן החלטתי להקים קרן מהפירות של התקבולים. הקרן תוקדש ל-3 מטרות: חינוך, חינוך וחינוך - ועוד דבר: ביטחון. כדי שנוכל ליהנות מהפירות, צריך להוציא את הגז מן המים. חייבים להוציא אותו. כדי להוציא אותו צריך למצוא איזון נכון בין שני צרכים: תמרוץ היזמים והטבה עם אזרחי מדינת ישראל.

"המשקיעים, ישראלים וזרים, נטלו סיכונים ושמו ממיטב כספם, והם ראוים לכל הערכה ומגיע להם שכר תמורת עמלם. זה צורך אחד, אבל יש שני - הצורך של אזרחי המדינה שהם בעלי הנכס, המשאב הטבעי. כדי לאזן בין שני הצרכים, ביקשתי מידידי שר האוצר יובל שטייניץ להקים ועדה של מומחים, והוא אכן הקים אותה, בראשות פרופ' איתן ששינסקי, והם עשו עבודה רצינית.

"הוועדה הגישה המלצות. למדתי אותן לעומק, התייעצתי עם שרי האוצר, התשתיות ואיכות הסביבה; ועם הנגיד פישר ועם פרופ' יוג'ין קנדל ועם איל גבאי. התייעצתי, שקלתי - ועכשיו הגיע הזמן להחליט. החלטתי לאמץ במלואן את מסקנות ששינסקי. הוועדה מצא את האיזון הנכון בין הצרכים של האזרחים ושל המשקיעים. הנחתי את שר האוצר להביא הצעה לממשלה הקרובה כדי לקדם חקיקה".

נתניהו הוסיף: "אויבי ישראל ינסו לפגוע בפרויקט הנפט והגז, ולכן המדינה תבטח אותם - ותספק להם הגנה מלאה".

הודעתו של נתניהו גררה שורה של תגובות הן מצד חברי כנסת ואישי ציבור והן מצד אנליסטים במשק שטענו כי מדובר בהחלטה "מפתיעה לרעה" עבור המניות בסקטור מניות הגז והנפט (ראו ידיעה נפרדת). שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, שהיה מהאישים הבולטים שהתבטאו נגד מסקנות הוועדה, טען כי הוא חולק על עמדתו של נתניהו וכי יביע עמדתו זו בדיון שייערך בממשלה.