החרפה במשבר: ספרד מתכננת לחלץ בנקים במיליארדים

כך מדווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל" ■ כצעד ראשון, ספרד מתכוונת להנפיק אג"ח בהיקף 3 מיליארד אירו כבר בימים הקרובים

ספרד מתכננת לשפוך מיליארדי אירו נוספים להצלת הבנקים החבוטים שלה ולאלץ אותם להגדיל את השקיפות לגבי נהלי נתינת ההלוואות שלהם. כך מדווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל", שמצטט מקורבים לעניין. זוהי הכרה בכך שהמאמצים הקודמים להצלת הבנקים לא צלחו.

כצעד ראשון, ספרד מתכוונת להנפיק אג"ח בהיקף 3 מיליארד אירו כבר בימים הקרובים, אמרו המקורות. לדבריהם, פקידי הממשלה מתכוונים לגייס 30 מיליארד אירו. התקוות הן כי סדרה של הזרקות הון תשקיט את עצבנותם של המשקיעים לגבי הקאחאס (cajas), בנקי חיסכון אזוריים ספרדיים, אותם היא רוצה לשכנע ביציבותו של מצבה הפיננסי. גורלם של הקאחאס קשור לגורלה של ספרד עצמה. החשש שבנקים אלו לא יכולים לגייס הון בעצמם ויזדקקו לחילוץ ממשלתי היה אחת מהסיבות שסוכנות הדירוג מודי'ס שמה בחודש שעבר את דירוגה של ספרד תחת בחינה.

צעד נוסף שמתכננת הממשלה במטרה להגביר את אמונם של המשקיעים בקאחאס הוא פישוט המבנים המורכבים שלהם, והפיכתם לדומים יותר לאלו של הבנקים המסורתיים. בשנה שעברה כפתה הממשלה גל של מיזוגים בקרב הקאחאס, מה שהפחית את מספרם מ-45 ל-17, אך המבנים המבלבלים שלהם הרתיעו את המשקיעים.

"אנו חושבים שעבור הממשלה, ארגון מחדש ומימון מחדש של סקטור בנקי החיסכון הוא הסוגיה החשובה ביותר כעת", אמרו בברקליס קפיטל. רבים מהקאחאס נהגו להשתמש בנהלי הלוואות ליברליים על מנת לתדלק את הפריחה, שארכה עשור, בשוק הנדל"ן למגורים, שהתפוצצה והותירה מוסדות רבים עם הלוואות רעות בהיקף מיליארדים ועם הפסדים כבדים.

לדברי מקורבים, הממשלה תמתין עם הצבת אולטימטום לקאחאס, וזאת עד לחשיפה מפורטת של סוגי ואיכויות ההלוואות שהם נותנים לסקטור הנדל"ן. אלו יפורסמו בפומבי, לראשונה, החודש ובפברואר. ממשלת ספרד שוקלת גם להזרים הון לבנקים תמורת הקצאת מניות אותן תחזיק הממשלה, כי שעשה בזמנו הממשל האמריקני עם סיטיגרופ.

החוב של ספרד אינו כה גבוה בהשוואה למדינות "בעייתיות" אחרות באירופה, דוגמת יוון, אירלנד או פורטוגל. אך תשואות האג"ח של ספרד, קרי עלויות גיוס החוב שלה, עלו בשלהי 2010 לאחר מתן חבילת הסיוע לאירלנד.