מלחמת חורמה של פישר בספקולנטים: מטיל "חובת נזילות" בעסקאות מט"ח

בנק ישראל מחייב הבנקים לרתק 10% כנגד אשראי שהם מקצים בעסקאות מט"ח ■ בכיר בבנק ישראל: "זו התערבות אלימה במט"ח; לא ניתן לאוליגרכים לעשות סיבוב על השקל"

יממה לאחר שהוציא צו מיוחד שידרוש פרטים מלאים ממשקיעים בשוקי המט"ח והמק"מ בעסקאות של 10 מיליון דולר ויותר ביום אחד, בנק ישראל מוציא היום הוראה נוספת לבנקים ומבקש מהם להקצות הון כנגד עסקאות בשוק המט"ח.

מדובר בתיקון להוראת הנזילות, אשר ייכנס לתוקף ב-27 בינואר, ובו תוטל חובת נזילות על הבנקים בעסקאות מול הזרים בנגזרי מט"ח. מדובר בעסקאות החלף שקל-מט"ח (FX SWAPS) והמרות עתידיות שקל-מט"ח (FORWARDS) לסוגיהן. במילים אחרות, הבנקים יצטרכו לרתק יותר הון כנגד אשראי שהם מעניקים לזרים בעסקאות מט"ח, מה שייקר את העסקאות לזרים ונועד להרחיקם מהשוק.

"זו התערבות אלימה", אמר ל"גלובס" בכיר בבנק ישראל. "לא ניתן לאוליגרכים לקנות שקלים ביום ראשון ולמכור אותם ביום חמישי ולעשות סיבוב על השקל".

בשוק המט"ח כמובן לא נשארו אדישים למהלך של פישר, ובעיקר הופתעו מהתזמון. "רק אתמול יצא הצו המיוחד וכבר היום הבנק פרסם את הצעד הזה; זהו תחילתו של תהליך המיסוי בשוק המט"ח", אמר היום ל"גלובס" פעיל בשוק המט"ח. "חלק מהזרים החלו לקנות כבר אתמול דולרים אבל לא הבינו כל כך מה בנק ישראל רוצה. היום הרכישות שלהם מאסיביות יותר".

עם זאת, בשוק מעריכים כי הצעד הנוכחי לא ירתיע את הזרים וכי בנק ישראל יצטרך לדרוש מהבנקים הקצאת הון חדה יותר - של 20% ואולי אף 30%. אחד הפעילים אמר ל"גלובס": "נניח שאני גוף זר שרוצה למכור דולרים ולקנות שקלים בעסקה של 10 מיליון דולר. אז הבנק מקצה 10% שהם מיליון דולר. כמה זה עולה לו? העלות השנתית הינה בערך 1.5%, כלומר 15 אלף דולר בערך. במונחי עסקת מט"ח, אנחנו מדברים פה על סכום שווה ערך לתנועה של 54 פיפס בשער הדולר-שקל. ומכיוון שהרבה שחקנים בשוק נכנסים דרך עסקאות פורוורד קצרות טווח ל-2-3 חודשים, מדובר ב'תספורת' של 15 פיפס בלבד. זה לא ימנע מאנשים למכור דולרים - אבל מצד שני בנק ישראל מראה שהוא מוריד את הכפפות ועשוי לדרוש הקצאת הון גדולה יותר בעתיד, אם הצעד הנוכחי לא יעזור".

בנק ישראל מודה: פעילות הספקולנטים גברה

"בחודשים האחרונים חל גידול ניכר בהיקף העסקאות בנגזרות מט"ח שביצעו תושבי חוץ; חלק מהותי מהגידול מקורו בפעילות לטווח קצר של תושבי החוץ", נכתב בהודעת בנק ישראל, ובכך מתכוון בנק ישראל לפעילותם הגוברת של הספקולנטים בשוק המט"ח הישראלי, אשר מנצלים את הריבית הגבוהה יחסית במשק הישראלי על מנת לגרוף רווחים בטווח הקצר ו"לעשות סיבוב" על השקל.

"צעד זה נועד לחזק את יכולת בנק ישראל להשיג את יעדי המדיניות המוניטרית, המדיניות בתחום מטבע חוץ והיציבות הפיננסית. צעד זה נעשה על ידי בנק ישראל במסגרת הצעדים הנשקלים על ידי בנק ישראל ועל ידי האוצר בתחום המט"ח", נכתב עוד בהודעת הבנק.

השוק לא איחר להגיב להודעת בנק ישראל; הדולר מזנק ביותר מ-2% ונסחר סביב 3.615 שקלים, כאשר האירו עולה גם כן ביותר מ-2% ל-4.867 שקלים. בעולם, אגב, הדולר ממשיך להיחלש בשיעור של כ-0.2% מול הליש"ט והאירו, מה שמעיד על כך שהתחזקות הדולר מול השקל נובעת ישירות מהוראת בנק ישראל.