גלנט ביקש הנחה וזירוז הליכים במינהל כבר ב-1997

מירון חומש, שהיה מנהל מינהל מקרקעי ישראל: גלנט פנה אליי; סירבתי לאשר את בקשתו ■ מקורבי גלנט: מדובר בסכסוך שכנים ■ מיכאל איתן: עבודת ועדת טירקל היתה שטחית וחפוזה

ל"גלובס" נודע כי מירון חומש, מי שהיה מנהל מינהל מקרקעי ישראל בפועל והראשון שאליו פנה יואב גלנט ב-1997, סירב לאשר את בקשתו של גלנט להנחה כספית בתשלום עבור הנחלה, ודחה את בקשתו של גלנט לזרז את ההליכים להקצאת 35 הדונמים החקלאיים לנחלת גלנט.

גלנט קיבל שנה קודם לכן את הזכויות לנחלה סטנדרטית במושב עמיקם, בדרך של הקצאת נחלה לא מאוישת למצטרף חדש לאגודת המושב עמיקם. הקצאת הנחלה נעשית ללא תשלום, והיא ניתנת לביצוע רק בהמלצת אגודת המושב.

נחלה עם מלוא הזכויות בעמיקם כוללת 5 דונם בחלקת המגורים, עם זכות לבית מגורים בשטח של 160 מ"ר, ועוד 35 דונם קרקע חקלאית לעיבוד. בנחלות שהועמדו לאחרונה למכירה במושב עמיקם נדרש מחיר של כמיליון דולר לנחלה מלאה.

הווילה של יואב גלנט במושב עמיקם / צלם: טל כהן הארץ
 הווילה של יואב גלנט במושב עמיקם / צלם: טל כהן הארץ

הווילה של גלנט במושב עמיקם

מצטרפים חדשים נדרשו לוותר

בעלי הנחלות הוותיקים בעמיקם עיבדו את כל השטח שנמסר להם על-ידי המינהל וכן פלשו לשטחים נוספים. הוותיקים לא מסרו למצטרפים החדשים את ה-35 דונם, כדי לא להקטין את גודל הקרקעות שעיבדו בפועל.

גלנט היה אחד המצטרפים החדשים שקיבלו הקצאה של נחלה לא מאוישת, אשר נדרשו על-ידי האגודה, כתנאי להמלצה והצטרפות, לוותר על ה-35 דונם החקלאיים ולא לבוא בתביעות להשלמת השטח החקלאי. המצטרפים החדשים, כולל גלנט, חתמו על הוויתור.

גלנט רצה לבנות בית מגורים מעבר לזכויות הבסיסיות ל-160 מ"ר. על מנת לקבל היתר לבנייה מעבר ל-160 מ"ר, צריך בעל הנחלה לשלם למינהל דמי היתר, בהתאם לתוספת הבנייה אותה הוא מבקש לבצע בבית המגורים.

גלנט ביקש לבנות מעבר ל-160 מ"ר הבסיסיים בבית המגורים, ככל הנראה לא כולל מרתף. מהערכת השטחים בבנייה נראה כי גלנט בנה עוד כ-200 מ"ר מעבר ל-160 מ"ר המותרים. על ה-200 מ"ר הנוספים נדרש תשלום למינהל של דמי היתר.

המינהל דרש באותה תקופה עבור כל מ"ר מעבר ל-160, דמי היתר בגובה של 2,000 עד 3,000 שקל, תלוי בשומה. דמי ההיתר שנדרש גלנט לשלם היו בגובה של כמה מאות אלפי שקלים.

גלנט, כאמור, פנה למי שהיה אז מנהל המינהל בפועל, מירון חומש, ונפגש אתו בלשכתו בירושלים (גלנט היה אז תת-אלוף). בפגישה עם חומש הציג גלנט שני נושאים: גלנט ערער בפני חומש על גובה דמי ההיתר שנקבעו לו, וביקש ממנו לזרז את תהליך להקצאת ה-35 דונם חקלאיים אותם לא קיבל מהאגודה.

"לא הציג שום מסמכים"

חומש אישר היום (ה') ל"גלובס" כי הפגישה עם גלנט התקיימה ואמר: "בפגישה עם גלנט הוא לא הראה לי חוזה נחלה ולא הציג שום מסמכים. הוא דיבר בעיקר על הכסף ועל ה-35 דונם. אמרתי לגלנט שאני מצטער, אבל לדברים האלה יש נהלים ויש בדיקות שמתחייבות, ואני לא הולך לקצר הליכים בעניין הכסף וגם לא בעניין השטח החקלאי".

לשאלה למי היתה סמכות להקצות קרקע אומר חומש: "אם מה שמתגלגל היום נכון, והנהלת מחוז חיפה במינהל נתנה אישור - זו חריגה מסמכות. הסמכות להקצות קרקע היא של הנהלת המינהל, בראשות מנהל המינהל, אחרי דיון בהנהלה. לטעמי, נעשתה כאן הקצאה בניגוד לנהלים ובחריגה של המחוז מסמכות".

אחרי המגע הראשון עם חומש, כשהיה המזכיר הצבאי של ראש הממשלה אריאל שרון, חידש גלנט את פעילותו להקצאת ה-35 דונם החקלאיים להשלמת הנחלה, ומחוז חיפה של המינהל אישר את ההקצאה לגלנט "לפנים משורת הדין".

העמדה שאותה הציגו בכירי המינהל בפני מבקר המדינה היא שבשלב הבקשה החדשה של גלנט, הוא הציג מפה שנמסרה לו על-ידי המושב, ממנה ניתן היה להבין לכאורה כי 35 דונם עליו המליץ המושב מצויים בתוך משבצת הקרקע אותה חוכר המושב כדין מהמינהל. מאוחר יותר, כאשר התגלתה הטעות, נטען כי נוצרה כבר התחייבות משפטית כלפי גלנט, ולא היה מנוס אלא לאשר את סיפוח ה-35 דונם למשבצת המושב עבור גלנט.

איתן: "השרים ביקשו ממני לא לעשות רעש"

השר מיכאל איתן (ליכוד), היחיד שהצביע בממשלה נגד מינויו של יואב גלנט לרמטכ"ל, מותח ביקורת חריפה על ועדת טירקל ואומר כי עבודת הוועדה היתה שטחית וחפוזה.

"פנייתו של שר הביטחון, אהוד ברק, לוועדה לבדוק את מינויו של גלנט נעשתה ב-24 באוגוסט, ו-6 ימים אחר-כך כבר נכתב הדוח", אומר איתן. במהלך התקופה הזו, הוא מספר, קיימה הוועדה אך ורק שתי פגישות, שבמהלכן נפגשה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק, הרמטכ"ל גבי אשכנזי וגלנט עצמו.

שורת הבכירים שעימם נפגשה הוועדה, אומר איתן, מעידה על כך שהוועדה בדקה אך ורק את כישוריו הצבאיים של גלנט, ולא בדקה את מה שהיתה אמורה לבדוק: היבטים שונים של טוהר המידות.

"הוועדה לא היתה אמורה לבדוק את כישוריו הצבאיים של גלנט. היה לה מנדט לבדוק היבטים של טוהר מידות בהקשר לכל הטרוניות שעלו. על זה לא יכלו לענות לא ראש הממשלה, לא שר הביטחון ולא הרמטכ"ל. מי שהיה צריך לתת הבהרות זה אנשים שהתלוננו, אבל אף אחד מהם לא נקרא לתת עדות", מסביר איתן את החלטתו.

לדבריו, השרים ניסו לשכנעו להצביע בעד, אבל הוא סירב. "השרים דיברו על לבי, ביקשו שאישור הממשלה יהיה פה-אחד, כי מדובר ברמטכ"ל. אמרו לי, 'אולי עדיף שלא תעשה רעש'. השבתי שלא נוח לי להצביע נגד, אבל לא יכולתי".

מקורבי גלנט: "מדובר בסכסוך שכנים"

מקורבי גלנט אמרו היום כי כל הפרשה הקשורה בנחלה של משפחת גלנט במושב עמיקם מקורה בסכסוכי שכנים בתוך המושב. המקורבים מתארים את הסביבה של המושב כמקום שבו "כולם רבים עם כולם". לטענת המקורבים, הרמטכ"ל המיועד למעשה נקלע לתוך המערבולת הזו "בעל-כורחו".

המקורבים לאלוף גלנט הביעו ביטחון באשר לעובדה כי הדברים יתבהרו בקרוב באופן שיסלול את הדרך למינויו של גלנט לתפקיד הבכיר בצה"ל. לדברי המקורבים, הפרשה הנוגעת לשטח שהיה במחלוקת מול המינהל, העניין התנהל בפסים משפטיים, מה שמראה כי לכאורה לא היתה לאלוף כל כוונה להסתיר.

"היתה מחלוקת מול המינהל, והיו צעדים משפטיים. מי שלוקח משהו שאסור לו לקחת לא יילך לסכסוך משפטי", אומר אחד ממקורביו.