מחיר השמן שוב מתייקר: יזנק בקרוב ב-25%

מחיר השמן קפץ בעשרות אחוזים בחודשים האחרונים ■ הסיבה לעליית מחיר השמן היא המשך התייקרות חומרי הגלם לשמן בעולם: פולי הסויה וגרעיני הלפתית

אחרי קפיצה משמעותית בסוף השנה שעברה, מחירי השמן שוב עולים. ל"גלובס" נודע כי יצרניות השמן הגדולות, שמן תעשיות וחברת טית בית תעשיות מזון, הודיעו לרשתות השיווק על עליית מחיר נוספת בכל סוגי השמן. עליית המחיר תתבצע בשמן קנולה, שמן סויה ושמן חמניות - ולמעשה בכל סוגי השמן למעט שמן זית.

חברת שמן תעשיות היא יצרנית המותגים עץ הזית ומילומור, והיא גם מייצרת שמן עבור מותגים פרטיים. החברה כבר העלתה את מחיר השמן באוקטובר 2010 ב-20%, וכעת היא מבצעת עליית מחיר נוספת שמסתכמת החודש ב-25% נוספים בממוצע.

עליית מחיר זו תשלים עלייה של 71% במחיר המחירון של שמן קנולה של החברה, מ-5.88 שקל בינואר 2010 ל-10.05 שקל כעת. בשמן סויה עליית המחיר משקפת התייקרות של 63% מאז ינואר 2010, מ-5.49 שקל ל-8.96 שקל כעת.

ראוי לציין כי מדובר במחיר שבו השמן נמכר לרשת השיווק ללא מע"מ, וכי המחיר לצרכן גבוה יותר.

בחברת טית בית תעשיות מזון, יצרנית שמן יצהר, ביצעו בחודש החולף 4 עליות מחיר בשמן, המשקפות עליית מחיר של 15%. ב-1 לפברואר הקרוב תעלה החברה שוב את מחיר השמן בשיעור של 15%, ואילו את שמן הקנולה בשיעור של 20%.

עליות מחיר אלה תגרורנה בהכרח גם את עליית מחיר השמן לצרכן.

יצוין כי הסיבה לעליית מחיר השמן היא המשך התייקרות חומרי הגלם לשמן בעולם, הן התייקרות של פולי הסויה והן התייקרות של גרעיני הלפתית המשמשים להכנסת שמן קנולה.

"המחיר שלנו לרשתות נבנה ממבנה העלויות שלנו וממצב השוק הבינלאומי. בשוק הבינלאומי מחיר הלפתית-הקנולה עלה ב-65% מאז יוני 2010. מחיר הסויה עלה מאוגוסט 2010 ביותר מ-50%. זה מצב טבע. בתוך מבנה עלויות זה אני חייב להעלות את המחירים. תסתכלי על הרווח הגולמי שלנו שהוא לא גבוה ועומד על כ-10%. במצב כזה אני לא יכול לא להעלות מחיר כי אחרת אני אפסיד. כל עוד היו לי חומרי גלם יחסית ישנים, בני חודש וחצי, יכולתי לשמר את המחיר אבל ברגע שהגיעו משלוחים חדשים של קנולה - אני נאלץ להעלות את המחיר", מסביר מנכ"ל שמן תעשיות, אליעזר פרפרנס.

לדבריו, "אני לא קובע את המחיר לצרכן. כרגע יש מאבקים בין הרשתות על המוצרים הבסיסיים. חלק מהרשתות משתמשות בשמן כלוס לידר, ואתה רואה את השמן שמוצע לצרכן במחיר הנמוך מהעלות שלי. כתוצאה מזה מנסים להפעיל לחץ עליי לא להעלות מחיר".

פרפרנס גם צופה כי בהמשך השנה תחול עליית מחיר נוספת, כיוון שהמגמה כעת היא המשך עליית מחירי חומרי הגלם.

גם לדברי נדב ברגר, סמנכ"ל שיווק, מכירות ופיתוח עסקי של חברת טית בית תעשיות מזון, "המחיר לא ייעצר. אני חושב שהעולם הולך לרעב כי קשה להשיג חומר גלם".