אתם מוכנים? כללי "עשה ואל תעשה" ברעידות אדמה

משרד התשתיות מציג ממצאי סקר שקובעים כי רוב הציבור אינו מודע לפעולות הנכונות שיש לבצע במקרה של רעידת אדמה, למרות שרובם (82%) צופה שתתרחש רעידה חזקה בישראל

בעקבות עליית הקמפיין להיערכות לרעידות אדמה של משרד התשתיות, שמשודר כעת בערוצי הטלוויזיה, ברדיו וכבאנרים באתרי האינטרנט, המשרד מציג ממצאי סקר שביצע מכון המחקר שילוב באמצעות לפ"מ, הבוחן את עמדות הציבור בנושא רעידות האדמה.

מהסקר עולה, כי רוב הציבור, 82%, חושב כי קיימת סבירות בינונית עד גבוהה להתרחשות רעידת אדמה חזקה בישראל, כאשר 38% סבורים כי יש סיכוי גבוה לכך. עם זאת, הציבור אינו מודע לפעולות שיש לנקוט על מנת למנוע אסון בעת התרחשותה. לעומת זאת, כאשר נבדקה תחושת הסיכון של אזרחים לגבי פגיעת רעידת אדמה באזור בו הם מתגוררים, 68% חושבים כי קיימת סבירות בינונית עד גבוהה שתתרחש רעידת אדמה באזור בו הם מתגוררים.

אבי שפירא, יו"ר ועדת ההיגוי הבין משרדית להיערכות לרעידות אדמה במשרד התשתיות, אומר כי "אי אפשר למנוע התרחשותן של רעידות אדמה אבל אפשר לעבור רעידת אדמה חזקה ללא פגיעה בנפש ובנזק מצומצם. חיזוק בניינים שאינם עומדים בתקן והכרת כללי ההתנהגות לפני, בזמן ואחרי רעידת אדמה, ימזערו את סיכוני ההיפגעות", לדבריו.

לפני כשבועיים משרד התשתיות החל לפעול להקמת מערכת שתשדר קריאות אזהרה לאחר זיהוי של רעידה על ידי מכשירים סיסמוגרפיים. במקביל, המשרד השיק קמפיין הסברה להתנהגות בזמן רעידת אדמה ובו, בין היתר, הנחיות לאזרחים ליצירת מרחב מוגן. באתר האינטרנט של משרד התשתיות הוקמה זירה תחת הכותרת "רעידת אדמה - אל תתנו לה לתפוס אתכם לא מוכנים", והיא מכילה מידע רלוונטי לטובת הציבור - כללי עשה ואל תעשה, כללים להתגוננות לפני הרעידה, במהלכה ואחריה, ועוד.

(לכניסה לזירה לחצו כאן).

הציבור אינו מודע לכללי ההתנהגות

ממצאים מדאיגים באשר למודעות הציבור לכללי התנהגות בעת התרחשות רעידת אדמה. הסקר העלה כי הציבור אינו מודע להנחיות הנכונות שעל פיהן יש לפעול, והעלה פעולות אחרות שאינן נכונות. ההנחיות הרשמיות מורות על יציאה מיידית מחוץ לבית בקומות קרקע, או כניסה למרחב מוגן או חדר המדרגות בקומות גבוהות. 24% מהנשאלים ענו שיש להיכנס מתחת למשקוף, 22% ענו שיש לתפוס מחסה מתחת לרהיט כלשהו, 20% ענו שיש לצאת החוצה, 16% ענו שיש לצאת לשטח פתוח, 9% ענו כי יש להתרחק ממבנים, 8% ענו שיש להסתתר בממ"ד, 7% ענו כי יש להסתתר בחדר המדרגות ו-5% ענו שיש להשתטח.

מהסקר מסתמן שוני בתחושת האיום של רעידות אדמה, על פי אזור המגורים: 92% מתושבי חיפה והקריות מעריכים את הסיכון לפגיעה באזורם כבינוני עד גבוה; 64% בגוש דן; 63% מתושבי השפלה; 45% מתושבי באר שבע והדרום חשים שאזור מגוריהם מאוים, בשיעור דומה לשכניהם מצפון.

עפ"י הסקר, 28% מהציבור חוששים מהתמוטטות הבית ברעידת אדמה, גבוה מהחשש להתמוטטות הבית מפגיעת טיל בעת מלחמה (26%) ומהחשש להתרסקות מטוס (21%), אך נמוך בהשוואה לחשש להיקלע לאירוע טרור (31%) או תאונת דרכים (48%).

כאשר נשאלו הנבדקים לגבי הפעולה המשמעותית ביותר בה ניתן לנקוט על מנת להיערך מבעוד מועד לרעידת אדמה, 55% מהנשאלים ייחסו זאת לעמידות וחיזוק מבנים; 11% סבורים כי הדרכה והסברה חשובות, ו-6% ייחסו חשיבות להכנת מזון ומים.