סופי: כוח לעובדים ייצג הסגל הזוטר באוניברסיטה הפתוחה

ביה"ד הארצי לעבודה דחה בסוף השבוע את העתירה של ההסתדרות בראשות עופר עיני, וקבע כי ארגון "כוח לעובדים" הוא הארגון היציג של כאלף עובדי הסגל הזוטר באוניברסיטה

בית הדין הארצי לעבודה דחה בסוף השבוע את העתירה של ההסתדרות הכללית בראשות עופר עיני, וקבע כי ארגון "כוח לעובדים" הוא הארגון היציג של יותר מאלף עובדי הסגל הזוטר באוניברסיטה הפתוחה, ולא ההסתדרות. הפסיקה הזאת מאפשרת לארגון העובדים הצעיר לחתום סופית על ההסכם הקיבוצי שנחתם בינתיים בראשי תיבות מול הנהלת האוניברסיטה הפתוחה - הישג ראשון לארגון במקום עבודה גדול ואף כזה הנמנה למעשה עם הסקטור הציבורי, שבו ההסתדרות שלטה עד היום ללא תחרות.

זו הפעם הראשונה שההסתדרות יוצאת למאבק גלוי בארגון העובדים החדש, ומפסידה בו. עד הפסיקה הנוכחית נפגשו שני הארגונים מספר פעמים בזירה המשפטית, וההסתדרות זו שסיימה עם היד על העליונה: היא הוכרה על ידי ביה"ד הארצי לעבודה כארגון היציג של עובדי אקרשטיין ושל עובדי ש.ל.ה מקבוצת שירותי בריאות כללית, אף שכוח לעובדים היה הארגון הראשון שייצג את העובדים בגופים הללו.

ההסתדרות איחרה

נשיאת בית הדין, השופטת נילי ארד, יחד עם הנשיא היוצא סטיב אדלר והשופט יגאל פליטמן, קבעו כי בנקודת הזמן שבה הודיעה ההסתדרות להנהלת האוניברסיטה הפתוחה כי היא הארגון היציג ולא כוח לעובדים, היא לא הצליחה להוכיח שהיא אכן כזאת ואף נמצא כי לכוח לעובדים יש יותר חברים בקרב הסגל הזוטר.

ההסתדרות אמנם הגישה בהמשך לביה"ד הוכחות לכאורה כי היא מייצגת יותר חברי סגל, אולם זה היה רק חודש לאחר שפנתה להנהלת האוניברסיטה הפתוחה בעניין ורק לאחר שנחתם כבר הסכם קיבוצי בראשי תיבות. הנשיאה ארד והשופט פליטמן, למעט אדלר, שהיה בדעת מיעוט, קבעו מנגנון תקדימי כדי להסדיר את התחרות בין ארגוני העובדים: המנגנון קובע כי בזמן מו"מ להסכם קיבוצי בין מעסיק לארגון עובדים מסוים, לארגון עובדים אחר יש תקופה של עשרה ימים לפנות לביה"ד ולערער על שאלת זהות הארגון היציג - זאת מרגע שהעלה טענה בעניין.

כזכור, כשנתיים אחרי שהמנחים והרכזים באוניברסיטה הפתוחה התאגדו במסגרת כוח לעובדים, ניהלו מאבק ממושך ובסופו מו"מ שהבשיל לכדי טיוטה של הסכם קיבוצי, טענה ההסתדרות כי מאות מחברי הסגל הזוטר הצטרפו אליה. ההסתדרות אף טענה כי ההסכם שגובש הינו פוגעני על אף שהוא מבטיח תוספות שכר של עד 24% למנחים, בין היתר משום שהוא מבטל את הטבות השכר המיוחדות שהיו למנחים במקצועות הכלכלה והמדעים. בכוח לעובדים טענו כי הדבר מוכיח שוב לכאורה כי ההסתדרות דואגת לחזקים, וקבלו על כך שהיא מתעקשת להילחם בארגון החדש.