צומצמה הרחבתו של שדה התעופה בהרצליה המוגדר זמני

קיומו של שדה התעופה בהרצליה עדיין זמני ונשארו כעת ארבע שנים לקיומו, אבל הרחבתו לצורך בטיחות בלבד אושרה להפקדה, תוך צמצום השטחים הנוספים שביקשה רשות שדות התעופה

קיומו של שדה התעופה בהרצליה עדיין זמני ונשארו כעת ארבע שנים לקיומו, אבל הרחבתו לצורך בטיחות בלבד אושרה להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז תל אביב, תוך צמצום השטחים הנוספים שביקשה רשות שדות התעופה.

כזכור, לפני כשנה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה של משרד הפנים החליטה שבתום חמש שנים לא יתאפשר המשך השימוש בשדה התעופה בהרצליה. בחלוף שנה ממועד ההחלטה מעמדו הזמני של שדה התעופה יפוג בעוד ארבע שנים, אז תיפסק פעילותו.

אלא ששדה התעופה, שקיים בצפון הרצליה מאז שנות ה-50, מעולם לא הוסדר סטטוטורית. מיקומו הוא סמוך לבתי מגורים והוא מהווה מקור למטרדי רעש וסביבה ומהווה סכנה בטיחותית. השדה משמש למטוסים אזרחיים, טיסות שכירות אזרחיות ומספר בתי ספר לטיס שמהווים את רוב הפעילות בשטח.

תוכנית להרחבת שדה התעופה משטח של 160 דונם ל-260 דונם הוגשה ב-2005 לפי תוכנית המתאר הארצית לשדות תעופה (תמ"א 15). התוכנית כללה שטחים למסלולי טיסה, לרחבות חניית מטוסים, לאזור מבני שירות, מבני תחזוקת מטוסים ושטח פרטי פתוח. כן הציעה התוכנית ארגון מחדש של שדה התעופה לרבות בתוויית דרך פנימית חדשה, ביטול דרך הגישה הקיימת והתוויית דרך גישה חדשה.

תוכנית זו נדחתה בדיון של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב לפני כשנתיים היות שהרחבת שדה התעופה בכ-100 דונם נוספים לא תואמת את מעמדו של שדה התעופה כשדה זמני. רשות שדות התעופה ערערה על החלטה זו בפני הוועדה הארצית לעררים שהחליטה להחזיר את התוכנית לדיון בוועדה המחוזית על מנת שהרחבת שדה התעופה תתאפשר משיקולים בטיחותיים בלבד.

בדיונה היום החליטה הוועדה המחוזית להפקיד את תוכנית ההרחבה אבל צמצמה את השטחים הנוספים המבוקשים באמצעות ביטול האזור לחניות רכב, ביטול שטחי הבנייה הנוספים למבני השירות והסרת החנייה למטוסים בלתי שמישים. בנוסף התנתה הוועדה את הפקדת התוכנית בהמצאת כתב שיפוי.

‏ברשות שדות התעופה מסרו כי "קיימת מחלוקת לגבי מעמדו של שדה התעופה בהרצליה בין עמדת רשות שדות התעופה לבין עמדת הוועדה המחוזית ועמדת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. המחלוקת מתמקדת בכך ששתי הוועדות רואות בשדה התעופה בהרצליה כ'שדה זמני' לעומת עמדת הרשות שנסמכת על תמ"א 15, לפיה מדובר בשדה קבוע. רשות שדות התעופה מבקשת ליישם תוכניות ולשפר את הטעון שיפור בנושא הבטיחות בשדה. אך עם זאת, אין בדעתה של רשות שדות התעופה להיחשף לתשלום כספים רבים בו בזמן שהמועצה המקומית לא מתחייבת ולו לשיפוי חלקי כפי שמקובל וזאת במיוחד כשמדובר בשדה שתקופת הפעלתו, על פי דעת העירייה, זמנית".