רציו: אין ראיה למעורבות מאיר אברג'יל בבוררות עם גלובוס

במסגרת סיכומיה טוענת רציו כי הסיבה האמיתית לבקשת גלובוס לבטל את הבוררות עמה היא "ניסיון ציני ולא לגיטימי להתחמק מהליכי בוררות מחייבים בגלל שיקולי כדאיות כלכלית גרידא"

חברת רציו חיפושי נפט שבבעלות יגאל לנדאו וליגד רוטלוי הגישה אמש (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב את סיכומיה בנוגע לבקשת חברת גלובוס אינטרנשיונל, שבבעלות שלומי שוקרון, לבטל את הליך הבוררות שנערך בין הצדדים ולהעביר מתפקידו את הבורר, עו"ד אסף ברם, בשל מעורבות גורמים מהעולם התחתון, ובראשם מאיר אברג'יל.

במסגרת סיכומיה טוענת רציו, באמצעות משרד עורכי הדין זליגמן ושות', כי הסיבה האמיתית לבקשת גלובוס לבטל את הליך הבוררות היא "ניסיון ציני ולא לגיטימי להתחמק מהליכי בוררות מחייבים בגלל שיקולי כדאיות כלכלית גרידא".

לטענת רציו בסיכומים, גירסת גלובוס, לפיה הבוררות נכפתה עליה והסכם הבוררות גובש בלחץ של ארגוני פשע, היא "מופרכת ושקרית".

לדבריה, "אין כל זכר, עדות או ראיה למעורבות כלשהי בהליך הבוררות, לא של מאיר אברג'יל ולא של אף אחד אחר. שוקרון הופיע בבוררות במלוא הדרו הבוטה, המאיים והבוטח, ולא היסס בכל מהלך הבוררות להרים קולו, לאיים, 'להעיז פנים' ולהביע את עמדותיו הבוטות".

מאזן אימה

הסכסוך בין רציו לגלובוס פרץ ב-2005, לאחר ששותפות רציו ביקשה לבצע גיוס הון בבורסה. גלובוס, שהחזיקה בחלק ממניות השותפות, התנתה את הגיוס בכך שיכוסו כל הפסדיה ויובטחו השקעותיה.

בעקבות הדרישה נחתם הסכם בין גלובוס לרציו, שלפיו רציו תקצה 15% ממניותיה לגלובוס ותשלם לחברה 2,000 דולר בחודש כ"דמי ייעוץ". בתמורה הסכימה גלובוס להצביע בהתאם להחלטה של רציו. בהמשך טענה גלובוס כי רציו הפרה את ההסכם, והסכסוך הגיע לבוררות.

גלובוס טענה כי הליך הבוררות צריך להתבטל, מכיוון שניסוח וכריתת הסכם הבוררות היו פועל יוצא של מאזן אימה שהפעילה רציו, באמצעות אברג'יל, שאף בחר את עו"ד ברם לתפקיד הבורר.

רציו טענה בתגובה כי מדובר בטענות מופרכות ובניסיון לבטל את הבוררות, כדי להשתחרר מהמגבלה המוסכמת על סכום התביעה בבוררות, עקב העלייה הדרמטית בשוויה של רציו בשל תגלית הגז. עוד טענה רציו כי שוקרון ומקורביו הפעילו מסכת איומים מתמשכת על מנהלי רציו ובני משפחותיהם.

תקרת פיצוי של 6 מיליון שקל

רציו טוענת בסיכומיה כי הבוררות בין הצדדים החלה בתקופה קשה אצלה, כאשר גלובוס העריכה כי זכותה לקבל 15% ממניותיה היא "לקבלת אחוזים בנכס ששוויו שלילי", ואז הוסכם כי רציו תרכוש את המניות לפי מעריך (שמאי) מוסכם.

עתה, לדברי רציו, גלובוס חוששת כי לאור העלייה הדרמטית בשוויה של רציו, היא עשתה "מקח טעות". לדבריה, במועד חתימת הסכם הבוררות נסחרו יחידות ההשתתפות ברציו בשווי כולל של כ-2.6 מיליון שקל, ואילו כיום שוויין עומד על כ-4 מיליארד שקל.

גלובוס מבהירה כי אם אכן ייקבע מועד הערכת השווי של 15% מהמניות למועד חתימת הסכם הבוררות, תצא גלובוס "כשידיה על ראשה". על כן, טוענת רציו, "גלובוס נחושה להביא לביטול הליכי הבוררות".

רציו מציינת כי קביעת השמאי הוגבלה לתקרת פיצוי של 6 מיליון שקל. עם זאת, היא מודה כי לפני ששוקרון הגיש את בקשת הביטול לבית המשפט היא הציעה לו הצעת פשרה, לפיה תשלם לו עשרות מיליוני שקלים.