חולדאי: "תמ"א 38 - פתרון 'כאילו'; הקמפיין מפחיד הציבור"

ראש עיריית ת"א: "התוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה מייצרת אי בהירות, ציפיות בלתי אפשרויות בציבור ובסופו של דבר, במבחן התוצאה אינה פתרון אמיתי"

‏"תמ"א 38, עם כל הכבוד, היא רק פתרון ב'כאילו' כאשר בפועל התוכנית מייצרת אי בהירות במישור התכנוני, ציפיות בלתי אפשרויות בציבור ובסופו של דבר, במבחן התוצאה רק מעט מאוד מבנים טופלו בחמש שנות קיומה. אין גם ודאות שהיא אכן מייצרת חוזק אמיתי למבנים". כך כותב ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, במענה למכתב ששלח לו יו"ר הוועדה ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה, ד"ר אבי שפירא, שם הוא מעלה תלונות שהגיעו אליו מתושבי תל אביב שנתקלים בקשיים בהליך השגת היתרים לביצוע תמ"א 38 (תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה).

שפירא קיבל את תלונות התושבים בעקבות הקמפיין התקשורתי שהועלה לאחרונה בדבר ההיערכות לרעידות אדמה. הוא מציין במכתבו לחולדאי כי "לאחרונה, בעקבות הקמפיין התקשורתי בדבר הצורך להיערך לרעידות אדמה, הגיעו אליי תלונות רבות מתושבי עירך, המבקשים לחזק את ביתם ולשפר עמידותו ברעידות אדמה, אולם הם נתקלים בקשיים מרובים בהליך השגת היתר הבנייה".

שפירא מתייחס לקמפיין שהועלה באמצעי התקשורת המזהיר את האזרחים 'אל תתנו לרעידת האדמה לתפוס אתכם לא מוכנים', ומוסיף במכתבו: "הממשלה רואה בחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה האמצעי החשוב ביותר לשיפור ההיערכות. חיזוק המבנים הישנים או החלפתם בחדשים, יבטיח שניחלץ מרעידת אדמה חזקה עם פחות נפגעים. לשם כך העמידה המדינה את הכלי של תמ"א 38".

שפיראכתב לחולדאי, שהוא "מודע לעובדה שתמ"א 38 לא תמיד מתיישבת עם תוכניות אחרות שיש לכם בעיר, אולם כפי שגם שוחחתי עם מהנדס העיר, לשם כך ישנה האופציה של הכנת תב"ע (תוכנית בניין עיר) מקומית מכוח תמ"א 38 באופן שמשלב צורכי תכנון מגוונים בעיר".

אולם למרות זאת הוא מבקש מחולדאי "לקדם את נושא חיזוק המבנים בעיר ולדאוג לכך שתושבים המעוניינים בכך יוכלו לקבל היתר בנייה בלוח זמנים הגיוני. מדובר בהצלת חיי אדם".

במכתב התגובה משיב חולדאי ש"בתל אביב, כל מי שעומד בהוראות החוק זוכה לטיפול מסור ויעיל בכל הנוגע לקבלת היתר מכוח תמ"א 38 ובלבד שאכן תוגשם המטרה והבניין יחוזק כנגד רעידות אדמה. הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ת"א היתה הראשונה לקבוע מדיניות עירונית ברורה באשר למימוש תמ"א 38 והראשונה שביצעה בדיקות לחישובי חיזוק המבנים שבעקבותיהן אף ניתנו הנחיות ברמה הארצית.

"ויחד עם זאת, הרשה לי להוסיף מספר הערות: הקמפיין התקשורתי שיזמתם בחטא יסודו. הוא מפחיד את הציבור מבלי שיש למישהו להציע פתרון אמיתי לרעידות אדמה... מעניין גם לדעת מה מועילה התוכנית למי שבאמת נמצא באזורי סיכון גבוה לרעידות אדמה כמו חצור הגלילית, קרית שמונה, בית שאן וכו', שהתנאים הכלכליים שם אינם מאפשרים את מימושה. מה אתה מצפה מתושב נפחד לעשות?".

חולדאי חותם מכתבו כשהוא מציין: "לסיכום, נדמה לי שגם אתה מבין במה עסקינן ולכן - עם כל הבנתי לסיבות שהביאו להוצאת מכתבך, אני עדיין סבור שעדיף לומר לציבור את האמת - גם אם היא קשה".