השבוע העמוס של ההון סיכון

166 חברות מגובות הון סיכון החלו בהליכי הנפקה ראשונית בינואר, ובישראל הבוגרות עוד חוששות

שנת 2011 התחילה ברגל ימין עבור ההיי-טק הישראלי - בתוך חודש חברת פריימסנס גייסה 50 מיליון דולר מקרן סילברלייק, ומובייל אקסס נמכרה תמורת 200 מיליון דולר לקורנינג. התקווה היא שאלה הניצנים לאביב שיתקוף את ההיי-טק הישראלי בקרוב ויביא איתו עוד עסקאות גם לחברות הבוגרות. אולם, מה שעדיין חסר בצרור התקוות שכולם תולים לשנת 2011 הוא חברות שראויות לצאת להנפקה. חברות בודקות את האפשרות, אבל עדיין אין שום דבר על המדף. נראה שבחברות הישראליות, כמו גם בקרב משקיעי ההון סיכון, מכרסם פחד מהתחלת מהלך. כל-כך הרבה שנים שבהן רק מעט מחברות הטכנולוגיה הישראליות הצליחו לבצע הנפקה ראשונה, ועוד מעט מהן הצליחו לשמור על ביצועים יפים אחריה, יצרו חשש קשה.

מנכ"ל של אחת מהחברות הישראליות הבשלות - אלה שרושמות הכנסות שנתיות הקרובות ל-100 מיליון דולר ומציגה צבר הזמנות מרשים - שמעדיף להישאר בעילום-שם אומר כי "אנחנו לא רוצים לצאת לבורסה ולהתמוטט אחרי רבעון או שניים. אנחנו רוצים להשלים הנפקה ראשונה מוצלחת, שאחריה נמשיך לצמוח ולהתפתח. לכן ננסה את זה 'על יבש' ונתחיל לעמוד בדרישות רגולטוריות הנדרשות מחברות ציבוריות למשך שנה. אם הניסיון יעבור בהצלחה והשוק ימשיך להיות חיובי, נצא להנפקה ראשונה. אנחנו מצליחים ורווחיים, ואנחנו לא רוצים לסכן את זה".

בינתיים בנאסד"ק

מעבר לים, בנאסד"ק, חברות רבות לא משחקות בכאילו כמו אותה חברה ישראלית, ושוק ההנפקות הראשונות לחברות מגובות הון סיכון מתעורר משנת חורף ארוכה.

בינואר הגישו 166 חברות תשקיפים לקראת הנפקה ראשונית, אך לא כולן יגיעו לקו הסיום. נראה גם שהקריטריונים להנפקה ראשונה, שהיו די נוקשים, מתחילים להתרכך. המשקיעים מחפשים חברות עם הכנסות שצומחות משמעותית שנה אחרי שנה, חברות שצמצמו הפסדים ושאין להן חוב או שהן בעלות חוב קטן.

אם לפני כמה חודשים חברות ללא הכנסות שנתיות של לפחות 100 מיליון דולר היו נדחות אוטומטית על-ידי הבנקאים, כיום המשקיעים מוכנים להסתכל עליהן.

איש ההון סיכון הוותיק והיו"ר לשעבר של איגוד קרנות ההון סיכון האמריקני, דיקסון דול מקרן DCM, העריך השבוע כי 80-85 חברות מגובות הון סיכון יצאו לבורסה ב-2011. ב-2010 שליש מהחברות שהנפיקו לראשונה בארה"ב היו סיניות ובסך הכול 72 חברות מגובות הון סיכון השלימו הנפקה.

לדברי דול, התיאבון של המשקיעים גדל וייתכן שהערכה זו היא אפילו שמרנית. לשם השוואה, ב-2008 ו-2009 רק 18 חברות מגובות הון סיכון הגיעו לבורסה. אך האופטימיות של דול לא תלושה מהמציאות - בשבוע שעבר שש חברות מגובות הון סיכון השלימו הנפקה ראשונה, השבוע עוד תריסר חברות כבר עומדות בתור. למעשה, זה היה השבוע העמוס ביותר לחברות מגובות הון סיכון בשוק הציבורי מאז 2007.

אחת מהנפקות האינטרנט הבולטות הקרבות היא של הרשת החברתית העסקית לינקד-אין, שהגישה תשקיף לקראת הנפקה ראשונית. החברה עשויה לצאת לבורסה ולסמן את דרכן של רשתות חברתיות כמו טוויטר ופייסבוק ושל חברות אינטרנט מבטיחות כמו גרופון או זינגה.