בכיר במשרד האוצר: "הוזלת הדלק - בתמורה להקפאת מס הכנסה, מס חברות או העלאת המע"מ"

(עדכון) - הסתיימה הפגישה בין נתניהו, שטייניץ ופישר: הוחלט כי כיווני הפעולה האפשריים יוצגו לראש הממשלה בשבוע הבא ■ ציפי לבני לנתניהו: "העם לא מסוגל יותר לעמוד במסים" ■ מטה המאבק: "הפחתה של 20 אג' לליטר היא לעג לרש. זוהי נתינת אקמול לחולה סרטן"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר שידון בהוזלת הדלק עם שר האוצר ונגיד בנק ישראל, זאת מבלי שתיאם את ההצהרה מראש עם שטייניץ. גם פקידי האוצר הופתעו לשמוע, יחד עם כולם, על כוונתו לפעול לביטול הטלת מס בסך 20 אגורות על ליטר בנזין, מהלך שצפוי להניב כ-1.7 מיליארד שקל לקופת המדינה לצורך מימון הגירעון. לפי חוק ההסדרים, בשנת 2012 צפויה עוד העלאה בסך 20 אגורות.

ראש הממשלה לא הסתיר כי לא התייעץ עם שר האוצר ופקידו ואמר אתמול (ד') בנאומו בכנסת כי "לפני שבועיים ביקשתי מראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל, ומנכ"ל משרדי איל גבאי, להביא חלופות על מנת להקל על המצב ועל הקושי, במסגרת מדיניות כלכלית אחראית".

נתניהו הוסיף כי "הם אכן הכינו חלופות כאלה, ואני עומד לקיים דיון עם שר האוצר ועם הנגיד סטנלי פישר".

נציין כי אחרי הצהריים קיים נתניהו דיון עם שטייניץ, בנושא כיווני הפעולה האפשריים במטרה להקל על הציבור נוכח עליית מחירי הנפט בעולם. בדיון, בו השתתפו נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, מנכ"ל המשרד, איל גבאי וראש המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל, הוחלט כי כיווני הפעולה האפשריים יעובדו ויוצגו לראש הממשלה במהלך השבוע הבא.

במקביל, פרסם משרד האוצר נתונים המשווים את מחירי הדלק בארץ לשורה ארוכה של מדינות באירופה. מהנתונים עולה כי ב-16 מתוך 21 מדינות באירופה משקל המס גבוה יותר מבישראל. מהשוואת מחיר בנזין 95 אוקטן בין ישראל למדינות באירופה יוצא כי ב-13 מתוך 27 מדינות באירופה משלמים מחיר גבוה לעומת ישראל. כך, לפי נתוני האוצר.

נגד "חשיפה תקציבית"

בכירים באגף התקציבים מסרו בימים האחרונים כי אין כל אפשרות לוותר על הסכום שהעלאה צפויה להניב, אך "אפשר לממן את הגירעון באמצעים אחרים, כמו הקפאה נוספת בהפחתת מס הכנסה או הקפאת מס חברות", מסר הבכיר. יעד הגירעון ל-2011 עומד על 2.9% מהתמ"ג וב-2012 על 2012. לשאלה האם ניתן להסתכן ולקחת "חשיפה תקציבית" בסכום זה, השיב הבכיר: "אין מצב. זה בניגוד לחוק".

הפקידות הבכירה במשרד האוצר מתנגדת להמשך ביצוע הרפורמה במס הישיר יחד עם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר ובכירי הבנק.

התנגדות להמשך הפחתת המס הביעו פעמים רבות גם בכירי שני הארגונים הכלכליים הבינלאומיים החשובים בעולם: ה-OECD וקרן המטבע. על אף הביקורת הרבה והחוזרת, היא נפלה עד כה על אוזניים ערלות, שכן ראש הממשלה ושר האוצר סבורים כי הפחתת המס הישיר היא הבסיס לצמיחה כלכלית.

במשרד האוצר גם לא הסתירו את הביקורת על המהלך שתכנן נתניהו בדלתיים סגורות, ואמרו כי "היה ניתן למנוע את הדבר הזה, אם לפני שנה לא היו ממהרים להפחית את המע"מ בתחילת השנה. היו יכולים להמתין עם זה ואז להחליט. חצי האחוז הזה לא מורגש בכלל", אמר בכיר במשרד.

"על גב האזרחים"

גם ההחלטה להפחית את המע"מ מ-16.5% ל-16% החל מ-1 בינואר 2010 התקבלה בשבוע האחרון של 2009, ללא ידיעת שר האוצר ופקידיו, שצורפו למהלך רק שעות ספורות לפני פרסום המהלך. כל העלאה של חצי אחוז במע"מ צפויה להניב כ-2 מיליארד שקל בשנה.

החלופות העומדות בפני ראש הממשלה אינן רבות: הקפאת מס הכנסה (מס יחידים או מס חברות או שילוב), אשר אמורה להניב כמיליארד שקל על כל 1% במס, העלאת המע"מ שצפויה להניב כ-4 מיליארד שקל על כל נקודה, או ביטול אחת מהטבות המס הניתנות לאוכלוסיות רבות ("פטורים") המסתכמות בכ-30 מיליארד שקל.

יו"ר קדימה, ציפי לבני, התייחסה להודעתו של נתניהו כי בכוונתו לבחון מחדש את מחירי הדלק ואמרה, "יפה שאתה רוצה להצטייר כמי שעינו פקוחה ולבו קשוב לרחשי העם, אך בוא לא נשכח שאתה הוא זה שהעלה את המס על הדלק, על מנת שהקופה תתמלא עוד ועוד על גבם ועל חשבונם של האזרחים. מי כמוך יודע שאין שום קשר בין עליית מחיר הדלק לעליית מחיר הנפט בעולם. העם לא מסוגל יותר לעמוד במסים שאתה מטיל עליו".

גם מטה המחאה הציבורית במחירי הדלק הגבוהים הגיב הערב לדבריו של רוה"מ נתניהו בדבר הפחתה של 20 אגורות במס הדלק. ממטה המחאה נמסר כי "אנחנו שמחים וגאים בהצלחת מאבקנו והורדת מחירי הדלק. זהו סימן מובהק לכך שהציבור יצא מהשאננות ומתחיל לקחת אחריות על חייו וכספו".

אבל, "הפחתה זו היא לעג לרש זוהי נתינת אקמול לחולה סרטן. אחרי ההעלאות הגבוהות שהיו ותהיינה, ההפחתה המזערית הזאת היא ניסיון להשתיק את המחאה ולזרות חול בעיני הציבור. המחאה הציבורית תמשך עד להורדה משמעותית במיסוי. להזכירכם רק השבוע העלה האוצר את מחיריי הדלק ב-12 אגורות. כבר עתה נוכחנו כי בעקבות העלאה במחירי הדלק, עלה מחיר הלחם ויעלו עוד מחירי כל מוצרי היסוד".

הכנסות המדינה ממיסים 2010
 הכנסות המדינה ממיסים 2010