מומחה: "יש אפשרות שהשריפה באיקאה היתה הצתה"

מומחה למערכות כיבוי אש ל"גלובס": "זמן ההתרעה לא הספיק כדי להשתלט על האש"

איקאה, החנות ואין ספור הרהיטים, עלתה אמש (שבת) באש, ויממה אחרי למומחי הכבאות עדיין לא ברור מה קרה, ואיך בדיוק גרמה האש להרס מוחלט של המבנה הענק.

מומחה למערכות כיבוי וגילוי אש שעימו שוחחנו הבוקר (א') לא פסל על הסף את האפשרות כי מדובר בהצתה. "האש החלה לבעור על גג הבניין, וזה אומר שתחילתה היתה מחוץ למבנה ולא בתוכו. ייתכן כי מדובר בתקלה, אך ישנה אפשרות שמדובר בהצתה", הוא אומר.

לדברי המומחה, "סביר מאוד להניח שמערכות הגילוי וברזי הכיבוי שהיו מותקנים בקרבת האש החלו לעבוד, אך האש התפשטה במהירות מאוד גבוהה, כמויות המים שהותזו לא הספיקו, וזמן ההתרעה שניתן לכוחות הכיבוי לא היה מספיק כדי שהם יוכלו להשתלט על האש. זה די מזכיר את שריפת הענק ביערות הכרמל".

עוד טוען המומחה כי ברגע שהאש חדרה לתוך המבנה, מלאכת הכיבוי הפכה לקשה שבעתיים. "כוחות הכיבוי היו צריכים להזרים הרבה יותר מים ולחדור לתוך המבנה הבוער עצמו - וזה די קשה".

האש החלה מחוץ למבנה

המומחה מסביר כי העובדה שהאש החלה מחוץ למבנה - על גג החנות - ולא בתוכו, היא זו שהיוותה זרז וגרמה לאש להתפשט במבנה כולו. "ראשית, סביר מאוד להניח כי על גג הבניין היו חומרים שזירזו את הבערה, כמו זפת, כי אש כזאת הרסנית לא יכולה להתפתח רק מנוכחות של כבלים חשמליים או עצים.

"שנית, רוב מערכות הגילוי והכיבוי - ולאו דווקא במקרה של איקאה - ממוקמות בתוך המבנה ומיועדות לגילוי ולכיבוי אש בתוך המבנה ולא מחוצה לו. די קשה לפקח על אש שמתפתחת בחוץ וחודרת לתוך מבנה. התקנה של מערכות לגילוי אש מבחוץ יכולה להיות מאוד יקרה, ואין לזה סוף. זה כמו להתקין מערכות גם בבית שלך - וגם בבית של השכן שלך".