יממה לאחר השריפה: 400 עובדי איקאה על סף פיטורים?

ביום שאחרי השריפה שכילתה את סניף איקאה בנתניה, עו"ד נעמי לנדאו ממליצה לעובדים להתאגד ומזהירה: "לאיקאה הכי קל לפטר עכשיו; היא לא חייבת לספק עבודה"

יממה לאחר השריפה באיקאה, ריח העשן החריף עדיין באוויר. בחנויות הסמוכות מנקים את הוויטרינות ובמגרש המכירה של "שלמה סיקסט" הסמוך מקרצפים את המכוניות שהתמלאו בפיח. האסון הפרטי של הענקית משבדיה נראה לפתע כמו אסון סביבתי, ולא בגלל הנזק הפיזי.

"פעם כולם פה חששו מאיקאה, עכשיו חוששים מזה שהיא איננה", אומר עמוס חג'ג', מנהל חנות של רהיטי גבעת ברנר לילדים ונוער. "אנחנו", הוא מודה, "נהנינו מהפירורים של איקאה".

אט-אט מגיעים למקום עוד ועוד עובדים, רובם ותיקים. חלקם מתחבקים, מזילים דמעה. "איקאה זה הבייבי שלנו", מספרת יפה מנשה, עובדת בשירות הלקוחות מאז ההקמה בשנת 2001. "הגענו לכאן 3 חודשים לפני הפתיחה ובנינו את הכול. אפילו את הכיסאות של המסעדה בנינו בעצמינו", היא נזכרת. מהרגע ששמעה על השריפה, היא אומרת, לא הצליחה לישון כל הלילה.

גם ויקי עבודי הגיעה לאיקאה עם ההקמה, ומאז היא עובדת במחלקת כלי הבית. "עבדתי לפני כן בביתילי וגם בחנות פרטית, אבל המעבר לאיקאה היה מרגש. אני אוהבת את ההמולה מסביב, את האנשים", היא מספרת.

ימית רחום, גם היא מהוותיקות, מתבוננת על המבנה הכחול שהצטמק מהאש, כשהיא בחודש מתקדם להריונה. עשן חריף זה הדבר האחרון שהיא צריכה במצבה, אבל היא מצידה הרגישה צורך להגיע. "לא יכולתי להישאר בבית", היא מסבירה.

המילה בית, אגב, חוזרת על עצמה שוב ושוב בקרב העובדים. השכר באיקאה לא מהגבוהים, בלשון המעטה אפילו, אבל הם הרגישו תמיד בבית. עבודי בטוחה: "בנינו את המקום אז, נבנה אותו גם עכשיו".

שלומי גבאי, המנכ"ל, נשמע קצת פחות בטוח מהעובדות שלו. ב-2001 הן הקימו את המקום רק אחרי שהמבנה החיצוני היה בנוי, עכשיו צריך לפרק ולבנות מחדש.

"בימים הקרובים העובדים יקבלו את משכורות ינואר ואת הבונוסים ל-2010, שהם מאוד ראויים לו" - זה הדבר היחיד שגבאי מוכן להתחייב עליו.

את הדברים הפחות נעימים שצפויים, לפחות לחלק מהעובדים, אפשר ללמוד רק בין השורות: "מערכת היחסים שלנו עם העובדים מבוססת על אנושיות ואכפתיות", אומר גבאי. "מה שיש לי לומר להם הם ישמעו ממני, והארגון הזה מספיק חזק כדי להגיד להם בצורה ישירה ובמפגש אישי את הדברים הטובים - ואת הדברים הפחות טובים".

מהם הדברים הטובים? אפשר רק להעריך: הנהלת איקאה תמפה את המנהלים והעובדים המוערכים ביותר, תפנה אותם לתגבור הסניף בראשון-לציון ותבטיח להם הסעה מדי יום. חלק מהעובדים צברו ניסיון של 10 שנים, ולא יהיה הגיוני לוותר עליהם אם הסניף ייפתח מחדש בתוך חצי שנה עד שנה.

מה הם הדברים הפחות טובים? חלק מהעובדים, לא ברור האם החלק הגדול, ייאלצו ללכת הביתה. אלה יהיו בעיקר קופאיות ועובדי מחסן, שממילא התחלופה שלהם גבוהה יותר. סטודנטים, באופן טבעי, יהיו הראשונים ללכת.

לעובדים אין ביטוח

עובדי הקבלן שבתפקידי ניקיון ואבטחה יכולים לקוות שהקבלן ימצא להם מקום עבודה אחר.

בכל מקרה, לעו"ד נעמי לנדאו אין ספק: זה הזמן של העובדים להתאגד. כך הם יוכלו לדרוש שישתפו אותם בלבטים ולהציע חלופות. למשל, לעבוד בשכר חלקי עד שהחנות תיפתח מחדש, או לעבור לחנות השנייה.

"לפטר זו הדרך הכי קלה לאיקאה עכשיו", היא אומרת. "מקום העבודה הלך, אז היא לא חייבת לספק עבודה".

בזמן שעוד רכב כיבוי מגיע למקום, גבאי עצמו נראה כבוי לגמרי. אי-אפשר להאמין שזה אותו שלומי גבאי שחנך לפני כשנה את החנות הנוספת בראשון-לציון. נשאר לו רק להציל כמה מסמכים מהמשרדים שנשרפו, להתראיין לכל ערוץ תקשורת כדי לומר "יהיה בסדר", ולחבק עוד עובד ועוד עובדת. להם הוא לא אומר הרבה, העיניים מדברות.

"רק לעובדים אין ביטוח", ממלמל אחד הסקרנים שהגיעו למקום. זו האמירה הכי מדויקת והכי עצובה שנשמעה בבוקר הזה.

רון הדסי: נצא מחוזקים

מלאי החנות באיקאה נאמד בעשרות מיליוני שקלים, ובאיקאה מקווים שבתוך 48 שעות יעלה בידם לשחזר את המידע שנשרף במשרדי ההנהלה, על מנת לאמוד את הנזקים המדויקים לחברה.

לפי הערכות של איקאה ישראל, עלות בניית הסניף מחדש עשויה לעמוד על כ-125 מיליון שקל. הרווחיות התפעולית (NOI) של המבנה לבריטיש ישראל ולישראלום, המחזיקות במבנה במשותף, עומדת על 14 מיליון שקל בשנה.

באיקאה ישראל מעריכים היום כי העסקים הפועלים באזור ייהנו מסגירת החנות, ולפי שעה אין בידי החברה הערכות כמה מהקונים יעברו לקנות בסניף בראשון-לציון.

"אני לא חושב שנצליח להסיט חצי מהקונים לסניף בראשון-לציון, אבל אנחנו מעריכים ומקווים שהמכירות בראשון יעלו", אומר יו"ר איקאה, רון הדסי, בשיחה עם "גלובס".

- האם להערכתך השריפה תפגע בהיקף הפעילות העסקית הכולל במתחם פולג?

"אני מעריך שהפגיעה תהיה שולית, היות שאזור התעשייה של נתניה דרום, והעיר כולה, התפתחו בצורה משמעותית בשנה שעברה. ולכן, אם בכלל, ייגרם נזק שולי יחסית לעסקים באזור".

- האם 400 עובדי החנות יפוטרו בשלב זה עד לפתיחת הסניף מחדש?

"אנחנו עושים את המקסימום לגבש בימים הקרובים פתרונות למרבית העובדים. נעשה הכול כדי להביא לכך שמרבית העובדים יהיו מרוצים".

- מה הנזק לאיקאה, וכמה ממנו יכוסה על-ידי ביטוחים?

"הנזק הוא מאות מיליוני שקלים. להערכתנו, הנזק יכוסה במלואו".

- מה זה יעשה למותג איקאה ולפעילות?

"לטווח הארוך הקמה של חנות חדשה בנתניה רק תחזק את המותג".