המבקר יגיש דוח על שכר הבכירים בהסתדרות הלאומית

מיכה לינדנשטראוס יגיש מחר טיוטת דוח מיוחד בנושא ■ הממצאים נוגעים לשנים 2000-2010 - הן לתקופת היו"ר לשעבר, אברהם הירשזון, והן לתקופת היו"ר הנוכחי, יואב שמחי

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, יגיש מחר (ג') למשרד ראש הממשלה טיוטה של דוח עב כרס הנוגע להסתדרות העובדים הלאומית - כך נודע ל"גלובס".

הדוח יתפרסם באופן רשמי רק ביולי הקרוב, והוא צפוי לכלול שורה של ממצאים בעייתיים לכאורה על התנהלותו הכספית של הארגון. בדיקת המבקר נוגעת לשנים 2000-2010, כלומר הן לתקופתו של היו"ר לשעבר אברהם הירשזון שמרצה עונש מאסר בגלל עבירות שוחד, והן לתקופתו של היו"ר הנוכחי, יואב שמחי.

אחד הנושאים הבולטים שנראה כי ייכללו בדוח המבקר נוגעים לניהול השכר בהסתדרות הלאומית, ובפרט לגובה המשכורות המשולמות לבכירים בארגון. כך, כפי שנחשף בראשונה ב"גלובס" ביולי אשתקד, היו"ר שמחי השתכר עד שנת 2009 לא פחות מ-72 אלף שקל ברוטו, ולאחר תוכנית הבראה וקיצוץ שכר שהשית על עצמו, הוא מרוויח כיום 63 אלף שקל ברוטו "בלבד". לצורך השוואה, יו"ר ההסתדרות הכללית, עופר עיני, שמייצג מאות אלפי עובדים במשק, משתכר כ-35 אלף שקל ברוטו. שמחי זוכה גם לג'יפ יוקרתי מסוג פאג'רו מתוצרת מיצובישי, ואולם הוא משלם עליו מס חודשי של 8,000 שקל ברוטו.

מבקר המדינה, כך נודע, עסק בהרחבה באחד מסימני השאלה הגדולים בארגון הזה: מספר החברים הרשומים בו. כפי הנראה, להסתדרות הלאומית היה נוח להציג את הדברים כאילו היא מייצגת מספר גבוה של עובדים, כאשר בפועל לא כך היה. לפני מספר שנים יצא הארגון בקמפיין, שבו נטען כי ישנם 250 אלף חברים הרשומים בארגון, ואולם בבחירות האחרונות שבהן נבחר לתפקיד היו"ר שמחי, התברר כי ישנם כ-17 אלף בעלי זכות הצבעה בלבד. מבקר המדינה בדק, בין היתר, חשד כי חלק מהחברים הרשומים כבר לא היו חברים בפועל המשלמים דמי חבר. בין סוגיית השכר לסוגיית מספר החברים קשר ברור: דווקא ארגון עובדים קטן משלם משכורות גבוהות מאוד לבכיריו.

שמחי מצדו מתגאה בתוכנית ההבראה שהוביל בשנת 2009 ומ"ניקוי האורוות" לאחר תקופתו של הירשזון. באחרונה חתם ארגונו על כמה הסכמים קיבוציים קטנים, והעמיק את שיתוף הפעולה עם איגוד לשכות המסחר, בניסיון להוות ציר משותף מול הציר של ההסתדרות הכללית והתאחדות התעשיינים בראשות שרגא ברוש. עם זאת, מקורות בשוק העבודה טוענים היום כי שמחי לא הצליח להפוך את ההסתדרות הלאומית לחלופה אמיתית, ואפילו ארגון חדש כמו "כוח לעובדים" צובר יותר תאוצה.

מהסתדרות העובדים הלאומית נמסר בתגובה: "חל איסור על כל התייחסות לעניין. כל אמירה או פרסום בעניין הינו עבירה על החוק".