חשד לשוחד ברשות המסים: בין העצורים - דוד ואנונו, ראובן שיף ומנכ"ל קדימה משה שחורי

(עדכון) - במוקד הפרשה ניצב דוד ואנונו, ראש היחידה למודיעין שטח וחקירות ברשות המסים, החשוד כי קיבל שוחד בתמורה לקידום עניינים ברשות ■ הליכוד: "קדימה - חממה לגידול עבריינים"

נשיא לשכת רואי החשבון לשעבר, ראובן שיף; ראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות-מרכז ברשות המסים, דוד ואנונו; מנכ"ל קדימה, משה שחורי; ועובד חיצוני בקדימה, יואל מוגמי; נעצרו הבוקר (ג'). יחד איתם נעצר אמרגנו של הזמר קובי פרץ.

בית משפט שלום בראשון-לציון האריך הערב (ג') ב-7 ימים נוספים את מעצרו של מנהל מודיעין וחקירות מחוז מרכז ברשות המסים, דוד ואנונו, שנעצר היום בחשד לעבירות של לקיחת שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לביצוע פשע, מירמה והפרת אמונים והעלמת מס.

במסגרת ההחלטה על הארכת המעצר כתב השופט רפי ארניה כי "מדובר בפרשה מסועפת ורגישה, והתשתית הראייתית הינה תשתית משמעותית ביותר, אשר לא רק קושרת את החשוד לחשדות המיוחסים לו - אלא אף לחשדות נוספים שצפויים להיחקר".

בין היתר חשוד ואנונו כי נהג להעביר שמות של נישומים לטיפולו של ראובן שיף, מי שהיה יו"ר לשכת רואי חשבון וכיום הוא בעל משרד פרטי. על-פי החשד, ואנונו העביר לשיף שמות של נישומים בתמורה לשוחד ולטובות הנאה שקיבל משיף.

שיף עצמו שוחרר הערב למעצר-בית. גם מנכ"ל קדימה, משה שחורי, שנעצר במסגרת פרשת השוחד שכבר זכתה לכינוי: "פרשת רשות המסים מספר 2", שוחרר למעצר-בית בן 8 ימים תחת תנאים מגבילים.

החשודים נעצרו בתום חקירה סמויה שנוהלה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה).

ואנונו, בוגר תואר ראשון במשפטים, מונה לפני כשנה למנהל היחידה הארצית למודיעין, שטח וחקירות ברשות המסים. הוא משרת מזה 20 שנה ברשות והקים לפני -5 שנים את היחידה הארצית לאכיפת הגבייה ברשות. לפני כן שימש כמנהל יחידת ההוצאה לפועל במס הכנסה ובראש תחום אכיפה במודיעין שטח.

ואנונו נחקר בעבר במשטרה במסגרת פרשת הולילנד בחשד לקבלת שוחד מעד המדינה בפרשה, אך שוחרר.

מרשות המסים נמסר: "נאפשר למשטרה למצות את החקירה".

לפני כ-4 שנים התפוצצה ברעש גדול הפרשה המכונה "פרשת רשות המסים", כאשר המשטרה פשטה על בתיהם של בכירים ברשות המסים, בהם ראש הרשות דאז, ג'קי מצא, וחשפה כי אנשי העסקים הפרטיים, קובי בן-גור ויורם קארשי, חשודים במתן שוחד למצא ולעובדים נוספים ברשות, כדי שימנו לתפקידים ברשות את אנשי שלומם ויקדמו את האינטרסים שלהם ברשות.

השלמת החקירה הובילה להגשת כתבי אישום נגד המעורבים, ובראשם מצא, בעבירות של מתן ולקיחת שוחד. לפני שבועיים הורשע מצא, במסגרת הסדר טיעון, בסיוע לשוחד וב-5 עבירות של מירמה והפרת אמונים, והוא צפוי להעיד נגד הנאשמים האחרים בפרשה.

באחרונה חשף "גלובס" כי מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, ערך בדיקה לגבי תקינות מינוי סמנכ"לים ובכירים אחרים ברשות המסים, שמונו בתקופתו של יהודה נסרדישי, מנהל הרשות הנוכחי, שצפוי לפרוש ב-30 באפריל.

בין המינויים שנבדקים נמצא מינויו של יוסי יהודה לתפקיד סמנכ"ל כוח-אדם ברשות; ושל יוסי חן למנהל תחום ביחידת החקירות. הממצאים צפויים להתפרסם בדוח השנתי של המבקר, שהוגש היום לראש הממשלה ויפורסם לציבור במאי.

בנחקרים: מקורבים ללבני ואיש סודה

אל"מ (במיל') משה שחורי ניהל את מטה הבחירות של שרת החוץ ציפי לבני כשהתמודדה על ראשות קדימה. עם בחירתה ליו"ר המפלגה, החליטה לבני בנובמבר 2008 למנות את שחורי למנכ"ל קדימה, לאחר שבמהלך הפריימריז השניים התקרבו מאוד.

במהלך הפריימריז התברר כי שחורי מקדם את ענייני המפלגה תוך שימוש בשירותי מזכירות, רכב וטלפון נייד של "הקרן לרווחה לניצולי השואה", שאותה הוא ניהל במקביל. שחורי אמר אז כי אינו רואה כל בעיה בנושא. שחורי השתמש בשירותי הקרן לצורכי המפלגה, קיים פגישות עם פוקדים, תיאם את הלוגיסטיקה לקראת יום הבחירות, הגיע לכנסים עם פעילים ונטל חלק בישיבות.

רינונים על התנהלות בלתי תקינה הקיפו את שחורי עוד מתקופת שירותו הצבאי, שממנו השתחרר ב-2005 בדרגת תת-אלוף, לאחר שכיהן כקצין מודיעין ראשי. ואולם, מעולם לא נבדק הנושא ולא הוגשו תלונות.

עם זאת, בספרם של דן מרגלית ורונן בגרמן, שיצא אתמול (ב'), מיוחסים לשחורי שורה של טובות הנאה כביכול בנסיבות מחמירות. בעבר היתה לו שותפות עסקית עם ד"ר חיים אסא בחברה שעסק בתחום הביטחוני.

יחד עם שחורי נחקר היום גם מי שהמליץ עליו בפני לבני, אחד מפעילי קדימה הבולטים ביותר וממקורביה של לבני, יואל מוגמי. מוגמי נחשב לאחד מבכירי המנגנון בקדימה, לפוקד הגדול ביותר של לבני ולאיש סודה.

דובר קדימה מסר כי לאור החקירה המתנהלת על-ידי משטרת ישראל - סוכם על-ידי יו"ר קדימה, ציפי לבני - שהתעדכנה בדבר מעצרם של משה שחורי ויואל מוגמי באמצעי התקשורת - על יציאתו של שחורי לאלתר לחופשה עד לבירור העניין. הדבר נכון גם ביחס ליואל מוגמי.

עוד נמסר כי "אין בליבה של לבני ספק כי רשויות אכיפת החוק תבצענה את פעילותן ללא משוא פנים".

בנוסף מציין דובר קדימה כי בניגוד לפירסומים שונים, יואל מוגמי אינו ומעולם לא היה סמנכ"ל קדימה.