הדולר היציג נחלש ב-1% - פישר רכש יותר מ-100 מ' ד'

האירו היציג נחלש ב-1% ל-4.883 ש' ■ מדד המחירים לצרכן עלה בינואר ב-0.2% - מעל התחזיות; האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים - 3.6%

נתוני התמ"ג החזקים שפורסמו היום הקפיצו את שערו של השקל כנגד המטבעות הזרים. הדולר היציג ירד ב-1% לרמה של 3.611 שקלים והאירו היציג נחלש בשיעור דומה לרמה של 4.883 שקלים. בעקבות היחלשות המטבעות הזרים, החל בנק ישראל להתערב בשוק המט"ח ורכש לפי הערכות יותר מ-100 מיליון דולר, מרמה של 3.6 שקלים לדולר.

המשק הישראלי צמח ברבעון הרביעי של 2010 בשיעור חסר תקדים של 7.8%, לעומת הערכות האנליסטים כי הצמיחה בתמ"ג תסתכם ב-4.2%. במחצית השנייה של השנה צמח התמ"ג ב-5.4%, לאחר עלייה של 5% במחצית הראשונה של 2010.

פישר יעלה ריבית?

שר האוצר יובל שטייניץ בירך על נתוני הצמיחה במשק: "הנתונים על הצמיחה הגבוהה במחצית השנייה של שנת 2010 (5.4% בקצב שנתי), מעידים על הצלחת המדיניות הכלכלית המקורית והאחראית שנקטה הממשלה, כולל תוכנית בלימה ותנופה והתקציב הדו-שנתי שגובשו לפני כשנתיים. מדיניות זו, יחד עם עוצמת המגזר הפרטי, מדיניותו השקולה של בנק ישראל והשקט התעשייתי שנשמר בזכות עסקת החבילה במשק עם ההסתדרות והמעסיקים, הובילו את ישראל להישג כלכלי נאה, הבולט בהשוואה למרבית מדינות ה-OECD.

על נתון הצמיחה החזק שפורסם היום אמר רון אייכל, הכלכלן והאסטרטג הראשי של בית ההשקעות מיטב ל"גלובס": "אחד הדברים שבנק ישראל תמיד מדבר עליו הוא חוסר הודאות ביחס לתחזית הצמיחה והנה אנו רואים שהוא נתפס לא מוכן לשיעור צמיחה כה חזק. הדילמה כרגע בשוק היא איך בנק ישראל יגיב לנתוני הצמיחה החדשים. אנו רואים כרגע את השוק מתכונן להעלאת ריבית, אך לדעתי יהיה לבנק ישראל קשה להעלות את הריבית בצורה משמעותית. לפישר לא יוכל להעלות את הריבית השנה מעל לרמה של 3%. זאת מאחר שהשקל המתחזק פוגע ביצואנים והעלאת דרמטית יותר של הריבית תביא ליסוף חד בשערו של השקל ולפגיעה ביצוא. אם הריבית תטפס מהר מדי נמצא את השקל נופל לרמות של 3.5 שקלים, שינוי של 10 אגורות בשערו של המטבע זה לא דבר שקשה מדי לראות אותו קורה".

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש ניירות ערך והשקעות, אומר בתגובה לנתונים כי הנתונים שהתפרסמו מחזקים את הערכתנו כי בנק ישראל יצטרך להתאים את הריבית לרמת הפעילות במשק ולקצב האינפלציה. הריבית צפויה לעלות כבר בהחלטתו הקרבה. קצב עליית הריבית צפוי להתגבר בהמשך השנה.

ד"ר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל פיננסים אמר כי "ריבית בנק ישראל תצטרך לעלות בחודשים הקרובים בקצב הרבה יותר מהיר והשקל צפוי להתחזק. נכון שתהליך כזה יפגע במידה מסוימת בהתאוששות היצוא, אולם כאשר הצמיחה בארץ היא בקצב של 8%, האינפלציה עומדת על 4% וההתאוששות בעולם נמשכת, הדאגה ליצוא לא צריכה להוות שיקול מכריע במדיניות של בנק ישראל".

אתמול פורסם מדד המחירים לצרכן בישראל שעלה בינואר ב-0.2% - מעל התחזיות המוקדמות בשוק שעמדו על ירידה של 0.1%. בכך, מסתכמת האינפלציה במשק ב-12 החודשים האחרונים ב-3.6%, מעל טווח היעד של בנק ישראל (1%-3%). לפי נתוני מגמה של הלמ"ס, קצב הגידול השנתי של מדד המחירים לצרכן הינו גבוה מ-6%. מדד ינואר היה הראשון שפורסם לאחר עדכון המשקולות, כשמשקלו של סעיף הדיור עלה מ-21% ל-24.3% - רבע מהמדד כולו.

על השאלה האם בנק ישראל יעלה שוב את הריבית? העריכו בבית ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס כי המדד הגבוה יגרום לבנק ישראל להעלות את הריבית בסוף החודש, כדי לרסן את האינפלציה. הם צופים שהלחצים האינפלציוניים יימשכו וכי הם מטרידים את בנק ישראל. לעומתם ב-JP מורגן מעריכים כי פישר לא יעלה את הריבית החודש מחשש לייסוף השקל. אמנם גם כלכלני JP מורגן צופים ריבית של 3.5% בסוף השנה, אולם להערכתם פישר ידחה את העלאות הריבית ויאיץ את קצב ההעלאות במחצית השנייה של השנה.

נציין כי היום פרסם בנק ישראל כי על רקע עליית שווי הנכסים בבורסה בת"א לרמות שיא של כל הזמנים, זינק גם שווי תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור בישראל ריאלית ברבעון האחרון של שנת 2010 בכ-2.7% שהם כ-84 מיליארד שקל ובסוף דצמבר נרשם שיא של כ-2.5 טריליוני שקלים.

[לאתר המט"ח]