שיעור צמיחה חסר תקדים במשק: התמ"ג צמח ב-7.8% ברבעון הרביעי

בשוק ציפו לצמיחה של 4.2% בלבד ■ התגובה בשוק: הדולר נופל עקב הציפיות להעלאת הריבית - ופישר החל לרכוש דולרים

התוצר המקומי הגולמי (תמ''ג) זינק ברבעון הרביעי והאחרון של שנת 2010 באופן חסר תקדים של 7.8% (שיעור שנתי, נתונים מנוכי עונתיות) לעומת 4.4% ברבעון השלישי - כך מדווחת היום (ד') הלמ''ס. בעקבות זינוק זה, גדל התמ''ג במחצית השנייה של 2010 ב-5.4% לאחר עלייה של 5% במחצית הראשונה ועלייה של 3.4% במחצית השנייה של שנת 2009.

הצמיחה ברבעון הרביעי של 2010 הייתה הגבוהה ביותר מאז 2006, השנה בה פרצה מלחמת לבנון השנייה והמשק רשם ביצועי צמיחה מרשימים לאחר תום המלחמה.

פירוט השימושים במקורות מראה שההוצאה לצריכה פרטית עלתה במחצית השנייה של 2010 ב-4.5% בחישוב שנתי, כאשר העלייה בצריכה הפרטית לנפש, המכונה "רמת החיים", הסתכמה ב-2.5% לאחר עלייה של 2.3% במחצית הראשונה.

עוד עולה מהנתונים, כי ההוצאה למוצרים בני קיימה לנפש, המשקפים נאמנה את יכולת הקנייה של הציבור, זינקה ב-10.1% בחישוב שנתי לאחר עליות של 2.9% במחצית הראשונה של 2010. במיוחד עלו רכישות כלי רכב לנפש - עלייה של 18.4% לנפש במחצית השנייה, לאחר עלייה של 3.6% בלבד במחצית הראשונה. ההוצאות לריהוט עלו ב-4.1% לנפש; רכישות ציוד למשקי הבית (מקררים, מכונות כביסה, מזגנים וכו') עלו ב-0.7% לנפש לאחר ירידה של 1% במחצית הראשונה של 2010.

שטייניץ: הצמיחה - תוצאה של מדיניות הממשלה

שר האוצר יובל שטייניץ בירך על נתוני הצמיחה במשק: "הנתונים על הצמיחה הגבוהה במחצית השנייה של שנת 2010 (5.4% בקצב שנתי), מעידים על הצלחת המדיניות הכלכלית המקורית והאחראית שנקטה הממשלה, כולל תוכנית בלימה ותנופה והתקציב הדו-שנתי שגובשו לפני כשנתיים. מדיניות זו, יחד עם עוצמת המגזר הפרטי, מדיניותו השקולה של בנק ישראל והשקט התעשייתי שנשמר בזכות עסקת החבילה במשק עם ההסתדרות והמעסיקים, הובילו את ישראל להישג כלכלי נאה, הבולט בהשוואה למרבית מדינות ה-OECD.

"הצמיחה הגבוהה בשנה זו, לצד המהלך לבלימת הגידול של מספר העובדים הזרים בישראל, תרמה משמעותית להקטנת האבטלה למימדים שלפני המשבר, בד בבד עם גידול בהשתתפות בכוח העבודה של החרדים, הערבים, ויתר האוכלוסייה. הגידול הגבוה בצריכה הפרטית לנפש (כ-2.5% במחצית השנייה), מעיד על כך שפירות הצמיחה משתקפים לא רק בביצור החוסן הכלכלי הלאומי ובהקטנת האבטלה, אלא גם בעלייה ברמת החיים של מרבית אזרחי ישראל.

"במסגרת התקציב לשנים 2011-2012, ננקטו צעדים נמרצים להגדלת הצמיחה תוך כדי צמצום הפערים בחברה, שהבולט ביניהם הוא פריסה ארצית של מס הכנסה שלילי שבמסגרתה יזכו עובדים בעלי שכר נמוך לתוספת שכר משמעותית מהמדינה. כמו כן, הוסטו משאבים לטובת שיפור החינוך ורפורמה מקיפה בהשכלה הגבוהה; לטובת שיפור התשתיות ופריסת רשת רכבות וכבישים משופרת לפריפריה ותחומים נוספים. במידה ונשכיל לשמור על המשמעת התקציבית ועל שיתוף הפעולה בין הגורמים השונים במשק, תוכל ישראל להתמיד בקצב צמיחה זה שיורגש בכל שכבות האוכלוסייה".

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש ניירות ערך והשקעות, אומר בתגובה לנתונים כי הנתונים שהתפרסמו מחזקים את הערכתנו כי בנק ישראל יצטרך להתאים את הריבית לרמת הפעילות במשק ולקצב האינפלציה. הריבית צפויה לעלות כבר בהחלטתו הקרבה. קצב עליית הריבית צפוי להתגבר בהמשך השנה.