תחנת דלק חדשה בצומת עקרון מרחיקה את המחלף במקום

משרד התחבורה: מדובר רק בשלב ביניים עד הקמת המחלף, והכניסה נבחנה מבחינת תחבורה

לשון החוק פשוטה: כאשר מתכננים מחלף, מציבים מחוגה במרכז הצומת, מציירים מעגל ברדיוס של 300 מטר סביבו, ובשטח הזה אסור לבנות דבר, והוא מוקדש לבניית המחלף. אם כבר יש בניינים בשטח הזה, יש להפקיע את הנכסים ולפצות פיצוי הולם את בעליהם. אם כך, למה נפתחה תחנת דלק ממש בתוך צומת עקרון, שאמור לקום בו מחלף?

צומת עקרון, המשרת את באי בילו סנטר, הוא אחד המפגשים החשובים במטרופולין המרכז: כביש האורך 40 הוא עורק תנועה עיקרי, וכביש הרוחב 411 אמור לשרת את דרום המטרופולין. הצומת גם חשוב להזנת כביש 6.

ברדיוס האסור בצומת עקרון, בשני רבעי העיגול המזרחיים, עומדים שני בניינים ישנים - אחד על כל רבע מעגל. לפי החוק, היה צריך להפקיע ולהרוס אותם, אלא שהדבר לא נעשה. יתרה מכך, משרד התחבורה אישר לחברות ד.ז לוי השקעות ולויאן השקעות, שבשליטת האחים ניסים ומאיר לוי, להקים תחנת דלק בפלח הדרום-מערבי של המעגל האסור, והיא אמורה להתחיל לפעול בקרוב.

עקרון מחף / צילום: גיא ג'
 עקרון מחף / צילום: גיא ג'

לולאת המחלף, שהייתה אמורה להיות בשטח של האחים לוי, היא בעלת החשיבות הגדולה ביותר, כי היא הייתה אמורה לאפשר לבאים מרחובות גישה ישירה לכביש 6. משמעות המצב כיום: שלושה רבעים במעגל האסור תפוסים, והסדרי הגישה לתחנה דנים את הנוסעים לפקקים.

איך התרחש הפלא התחבורתי הזה בצומת עקרון? הנה התשובה: החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) בכבודה ובעצמה הגישה ב-2007 תוכנית מוזרה (מח/145/ג) ובה היא מתייחסת רק להסדרי התנועה ברבע המעגל המערבי שמצפון לתחנת הדלק. מדוע לא הוגשה תוכנית גם על רבע המעגל הדרום-מערבי, שעליו מוקמת תחנת הדלק?

לאחר שאושרה תוכנית מע"צ לרבע הצפון-מערבי, הגישו האחים לוי תוכנית מפורטת לתחנת דלק בשטחם, הרבע הדרום-מערבי (בר/מק/260). היזמים ביקשו גם פתח כניסה לכביש שירות פנימי, המוביל לתחנה. הפתח מצוי בצומת עצמו, דבר המעלה חשש ממשי לבעיות בטיחות.

"התחנה מותאמת למתכונת המחלף"

למרות זאת, אישר משרד התחבורה את התוכנית. האם כעת, משנבנתה התחנה, עלינו לשכוח מבניית המחלף ולהתכונן לפקקי נצח? אם אי פעם ירצו לבנות מחלף, מי יעז להפקיע את השטח ומי יפצה את בעלי תחנת הדלק?

משרד התחבורה מסר בתגובה: "תוכניות הסדר תנועה מאושרות על-פי בקשת הרשות המקומית ובהתאם לתוכניות בניין ערים (תוכניות מתאר ו/או תוכניות מפורטות) תקפות. תחנת התדלוק אושרה על-ידי משרדנו ב-11 בנובמבר 2010, במענה לבקשה להיתר בנייה (בהתאם להחלטת הוועדה המקומית בישיבה מ-8 ביולי 2008), וזאת בהתאם לתוכנית מפורטת מס' בר/מ'/260 המעודכנת ל-13 במאי 2008 ובהתאם לפסק דין בית המשפט המחוזי מרכז מ-19 באוקטובר 2010.

"לגבי מחלוף דרך 40 ו-411, התחנה נדונה ואושרה בוועדה המחוזית מרכז, בהתבסס על דרך שירות במקביל לדרך מספר 40. התחנה ממוקמת מחוץ לשטחי המחלף והנה במסגרת שלב ביניים (לכמה שנים) עד הקמת מחלף 40/411. התחנה מותאמת למתכונת הסופית/ עתידית הכוללת את כל מרכיביו הגיאומטריים הסופיים של המחלף.

"בנוגע לכניסה לדרך השירות, חיבור תחנת הדלק לדרך השירות אושר על דעת החברה הלאומית לדרכים, משטרת ישראל ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים בוועדת היגוי משותפת ב-29 באפריל 2007. מיקום הכניסה המיטבית לתחנה נבחן בראייה בטיחותית".