השלדים הטובים שבבורסה

מי זוכר שמניית המעו"ף גזית-גלוב החלה את דרכה כשלד בורסאי? והיא ממש לא היחידה

public shell הוא כינוי נפוץ בארה"ב לחברות ציבוריות נטולות תוכן. תרגום הביטוי בעברית הוא מעטפת ציבורית, על משקל קונכיה - צדף. עם זאת, בבורסה של ת"א מישהו בחר לתרגם את המושג הזה לצמד המילים "שלד ציבורי", מונח המדיף ניחוח שלילי.

אם בוחנים את שוק ההון, אותן חברות ריקות מתוכן מהוות פלטפורמה הכרחית ונפוצה לצמיחת חברות פרטיות החוששות מכישלון הנפקה ראשונית לציבור.

אפשרות אחת

הבורסות בעולם ובישראל מלאות בסיפורים על התעוררות חברות public shell, בזכות הצורך של חברות פרטיות לחדור לשוק ההון, מבלי לעבור את מסלול היסורים של הנפקה ראשונית לציבור.

במקרים רבים האפשרות היחידה של חברות פרטיות, מסקטורים שונים, להתקדם בחיים הכלכליים, לצמוח לחברות גדולות יותר וממונפות, הוא מיזוג לאותן חברות ציבוריות נטולות תוכן שהופכות אותן חברות ציבוריות ומאפשר להן לגייס כספים להמשך צמיחה.

מקרה קלאסי מתרחש בימים אלו לקבוצת חג'ג, שבימים אלו מנסה לגייס כ-100 מיליון שקל באג"ח. קבוצת חג'ג' החלה את דרכה הציבורית רק לפני כ-8 חודשים, כשרכשה את המעטפת הציבורית אסים השקעות.

לפני המיזוג עם אסים היתה חג'ג' חברה פרטית שעסקה בייזום קבוצות רכישה להקמת בנייני מגורים. אלמלא היתה מובילה מהלך כניסה לחיים הציבוריים באמצעות ה"שלד", ספק אם היתה מנסה להתרחב כפי שהיא מנסה בימים אלו.

והנה עוד דוגמאות לחברות שצמחו בזכות המיזוגים לאותן חברות חסרות תוכן: אלוני חץ , פאנגאיה , מנופים , אלביט מדיקל (וחלק ניכר מהחברות של מוטי זיסר), עילדב והפלא ופלא, אפילו גזית גלוב של חיים כצמן שנסחרת במעו"ף סביב שווי 7 מיליארד שקל, החלה את דרכה הציבורית בזכות מיזוג לתוך שלד.

בשנת 1994 רכש כצמן, את "המגן" ושינה את שמה לגזית גלוב. בשנים 1998-1995 יצק לתוכה את פעילות הנדל"ן וההחזקות בקרנות הריט שלו בארה"ב - מה שקיבל ביטוי בעליות בשיעור עשרות אחוזים במניה בשנים 2003-1998.

ד"ר פיליפ פרוסט, יו"ר הדירקטוריון של טבע ואחד המשקיעים הגדולים בחברה, אמר לפני כשנתיים, בראיון לגלובס, שהוא מעדיף למזג חברות לשלדים ציבוריים. בין החברות הישראליות שמיזג אפשר למנות את פרוטליקס שנסחרת כיום בנאסד"ק סביב שווי 781 מליון דולר.

לאחר שבחן את החברה והבין שיש לה פוטנציאל לצמוח, החליט להוביל מהלך מיזוג הפוך לחברה: "אני מעדיף את השיטה הזו, של מיזוג לחברה או לשלד על פני הנפקה, משום שזה מהיר יותר וכי במיזוג כזה אנחנו קובעים את השווי בעצמנו, בשוק טוב או בשוק רע. בהנפקה השווי נקבע על-ידי בנקאים באופן די רנדומלי", אמר באותו ראיון, וכך אמנם נהג עם חברת פרולור , לשעבר מודיג'ן, שפיתחה שיטה להארכת חייה של תרופה ביולוגית.

כיום פרולר נסחרת בבורסה של ת"א בשווי הגבוה ממיליארד שקל.

תחום הביומד רווי בחברות שהחלו את דרכן הציבורית במיזוג לחברות חסרות תוכן. דימדיקל, פרוקוגניה, אולטרה שייפ ועוד ועוד הן רק חלק מרשימה ארוכה של שפרוסט מיזג ושהצליחו לגייס כספים, לאחר שהפכו ציבוריות וספק אם היו מצליחות לשרוד אחרת.

בישראל הדבר משמעותי פי כמה שכן אנחנו נודעים בפיתוח ידע ומו"פ וכשאין בנמצא קרנות הון סיכון שישקיעו בחברות המו"פ, הברירה היחידה שנותרת היא מיזוג לשלדים ציבוריים.

למיזוג לשלדים יש יתרון בקיצור זמן ובעלויות הנמוכות מהותית מהנפקה ראשונית לציבור (אין צורך להשקיע ברוד שואו יקר) וכן האפשרות לגייס הון לאחר המיזוג, ללא מינימום חוקי נדרש - שהמשמעות היא שלעולם לא יירשם כישלון בהליך גיוס.

אז בפעם הבאה כשאתם שומעים על מיזוג עם שלד ציבורי, דמיינו לעצמכם חברה צעירה ושקיבלה הזדמנות והגנה לשרוד ולהמשיך לפתח גם בתנאי שוק קשים, ממש כמו שנוהגת מעטפת החילזון המגנה על גופו וחייו.

הכותבת היא משקיעה פרטית. עשויה להחזיק בניירות עליהם כתבה. אין לראות בדברים המלצה לקנייה או מכירת ניירות ערך.