השופט יצחק שמעוני ניסה להשפיע על הליך משמעתי

סגן נשיא בית משפט השלום בירושלים ביקש מראש הלשכה גיא-רון לפנות לוועדת האתיקה, כדי שזו תדחה את השעייתה של עורכת דין המקורבת אליו, שמעלה בכספי לקוחות ■ הפנייה נדחתה

סגן נשיא בית משפט השלום בירושלים, השופט יצחק שמעוני, ניסה להשפיע על ראש לשכת עורכי הדין, יורי גיא-רון, ועל מוסדות האתיקה של הלשכה, להקל בעניינה של עו"ד עידית אורן-קמפינסקי, שהורשעה בשליחת-יד בכספי לקוחתה בסך כ-180 אלף שקל.

בעקבות פנייתו של השופט שמעוני, באמצעות גיא-רון, אכן דנה ועדת האתיקה של מחוז תל-אביב בימים האחרונים בבקשה זו, אך דחתה אותה על הסף, תוך הבעת תרעומת על האופן שבו נעשה הניסיון לשנות את עמדתה.

עו"ד אורן-קמפינסקי הורשעה בבית הדין המשמעתי של הלשכה בשליחת יד בכספי לקוחתה, אלמנה קשישה שהייתה חסויה ומונתה לה אפוטרופסית, בסך של 180 אלף שקל.

בית הדין גזר עליה עונש של 4 שנות השעיה בפועל ממקצוע עריכת הדין, השעיה על-תנאי ל-3 שנים נוספות ותשלום קנס בסך 7,500 שקל. בית הדין המשמעתי הארצי דחה את ערעורה.

"הנאשמת לא החזירה את הכספים מיוזמתה", כתבו שופטי בית הדין המשמעתי הארצי, עורכי הדין עדו דיבון, עמוס מימון וחנניה באואר, "היא עשתה כן רק לאחר שמעשיה התגלו, ולאחר דרישה מצד עורכת דין. העבירות שאותן עברה הנאשמת הן מהחמורות ביותר הפוגעות באושיות המקצוע. מעשיה הינם חמורים בכל קנה-מידה, כאשר הוציאה מאישה זקנה ותשושת נפש את כספיה".

בקשה לעיכוב ביצוע

בהמשך עירערו שני הצדדים לבית המשפט המחוזי בירושלים, ואולם בדיון שהתקיים בחודש נובמבר האחרון המליץ השופט צבי סגל לצדדים למשוך את ערעוריהם.

בהמשך התפתח דיון בשאלת עיכוב הביצוע. אורן-קמפינסקי ביקשה כי עונש ההשעיה מעריכת דין יעוכב בחצי שנה, עד 20 ביולי 2011, ושבזמן זה תוכל להמשיך ולעסוק בעריכת דין.

בא-כוחה של ועדת האתיקה, עו"ד עמוס ויצמן, סירב לדחייה כה ארוכה, והסכים לעיכוב ביצוע של חודש ימים בלבד.

"עיכוב ביצוע", כתב ויצמן לבית המשפט לפני כחודשיים, "לא נועד לאפשר למי שהושעה להמשיך עוד בעיסוקו, אלא לצורכי התארגנות והעברת ענייני הלקוחות בצורה מסודרת לעואך דין אחר".

השופט סגל פסק כי ההשעיה תחל בחודש אפריל.

למרות זאת, בימים האחרונים פנה השופט שמעוני, המקורב לעו"ד אורן-קמפינסקי, לראש הלשכה גיא-רון, וביקש ממנו לפנות לוועדת האתיקה של מחוז תל-אביב, כדי שזו תסכים לדחייה נוספת בתחילת השעייתה של אורן-קמפינסקי.

יצוין כי שמעוני היה בעבר חבר בוועד המרכזי של הלשכה ופעיל במוסדותיה, לפני מינויו לכס השיפוט.

טעמים אישיים

גיא-רון הסכים להעביר את הבקשה, ואכן פנה לעו"ד ויצמן, ובעקבות זאת התקיימה שיחה בין ויצמן לשופט שמעוני, שבה שב ושטח שמעוני את בקשתו ללכת לקראתה של אורן-קמפינסקי, מטעמים אישיים. שמעוני אף הזכיר בפנייתו את השופט מוריס בן-עטר, ששם קץ לחייו לפני שבועות אחדים.

נושא זה עלה לדיון בישיבתה של ועדת האתיקה ביום שני האחרון, ואולם כאמור הוועדה דחתה את הפנייה והודיעה כי לא תסכים לכל עיכוב נוסף.

עו"ד ויצמן סירב להגיב לדברים.

מוועדת האתיקה המחוזית בלשכה נמסר בתגובה: "עמדת הוועדה כפי שהוצגה לבית המשפט מדברת בעד עצמה, ואין בדעתנו להתייחס לפניות בלתי ראויות שהופנו אלינו".

עו"ד אורן-קמפינסקי סירבה להגיב.

גיא-רון מסר בתגובה: "ראש הלשכה אינו מתערב בענייני אתיקה ודין משמעתי בלשכה, וכך גם במקרה הנוכחי. כל פרסום הטוען אחרת הינו בבחינת לשון הרע".

מהנהלת בתי המשפט נמסר בתגובה כי "השופט שמעוני איננו קרוב משפחה או מקורב לעו"ד אורן-קמפינסקי. השופט שמעוני קיים שיחה אישית, שאין בה כל התערבות בהליך תלוי ועומד, כדי למנוע נזק בלתי הפיך, בשל הנסיבות האישיות הקשות של המקרה". (עמל"א 4158-04-10).