צפו בשכר-העתק: פרויקט שכר המנהלים ה-17 יוצא לדרך

כבר 17 שנה ש"גלובס" מדרג את שכר המנהלים ■ 2010 עומדת להפוך לשנת גאות נוספת, דווקא כשוועדת נאמן לבחינת שכר הבכירים המליצה השבוע שלא להגביל את השכר

קשה לנו. למעלה מעשר שנים שאנו אחראים על פרויקט שכר המנהלים של "גלובס", ובכל שנה - כשאנו יושבים לכתוב עוד מאמר/כתבה על הנושא - אנו מתקשים. מה עוד אפשר לחדש, מה עוד אפשר להגיד שלא נאמר, אלו מספרים עוד לא הבלטנו ואיך ננתח נושא שכנראה נותח כבר מכל זווית אפשרית. "אולי פשוט נציג את המספרים ולא נכביר במילים. רוב הקוראים הרי בוהים בעניין רב בטבלאות ובדירוגים השונים, ומוותרים על קריאת הטקסט", אנו אומרים לעצמנו.

ואנו יודעים שיש משהו בדברינו. סביר להניח שרובכם עיינו בטבלאות לעיל, שמציגות את הממוצעים שחישב "גלובס" לאורך השנים, או בדירוג 20 מקבלי השכר הגבוה ביותר של שנת 2009, לפני שבחרתם לקרוא מילים אלו.

ובכל זאת, אנו חייבים לכתוב משהו אז הנה כמה מילים. "גלובס", שמדרג את שכר המנהלים כבר 17 שנה, היה לעיתון הראשון שזיהה את חשיבות הנושא, והחל לדרג את שכר בכירי החברות הציבוריות כבר מהשנה הראשונה בה חייבה רשות ני"ע את החברות לפרסם את עלות השכר של חמשת מקבלי השכר הבכירים ביותר בכל חברה.

ועדת נאמן: לא להגביל את שכר הבכירים

עלות שכר, נזכיר, אינה שכר ברוטו. כשמה כן היא - זוהי עלות העסקתו של הבכיר עבור החברה כפי שהיא נרשמת בדו"חותיה. עלות זו כוללת מרכיבים ממרכיבים שונים, דוגמת שכר ברוטו, בונוסים ומענקים אחרים, שווי תגמול הוני שניתן לאותו בכיר, הפרשות סוציאליות (דוגמת הפרשות לקרן פנסיה), שווי שימוש ברכב, בטלפון סלולרי וכדומה.

הגאות בשכר המנהלים והשימוש הגובר והולך בתגמול הוני גרם לרשות ני"ע להתאים עצמה למצב, והחל מלפני שנתיים חייבות החברות לפרט ממה מורכבת עלות השכר, וזאת מתוך מטרה להיות כמה שיותר שקופות בעיני ציבור המשקיעים.

"גלובס", כמנהגו מדי שנה, יעקוב במהלך החודש הקרוב אחר הדו"חות השנתיים של החברות הציבוריות, יפרסם את עלויות השכר של חמשת הבכירים בכל חברה ויעקוב במקביל אחר ההתפתחויות בתחום מעבר לים.

השנה בחרנו לשתף פעולה עם פירמת רואי החשבון Pwc Israel, ובכיריה - המתמחים בתגמול מנהלים - ילוו את הכיסוי הנרחב של "גלובס" ויספקו לקוראינו הצצה לזוויות נוספות בתחום.

ובחזרה למספרים עצמם. עלות השכר הממוצעת עלתה ריאלית במהלך 15 השנים האחרונות בשיעור של 113%, ובמילים אחרות - יותר מהכפילה עצמה. עלות זו עומדת כיום על 2.6 מיליון שקל בשנה או 214 אלף שקל בחודש.

2010 הייתה לאחת השנים הטובות עבור החברות הציבוריות, ולא רק עבור מניותיהן, ולכן יש סיכוי ממש לא קטן ששיא זה שוב יישבר, ועלות השכר הממוצעת תנסוק לפסגה חדשה.

כשזה יקרה, שוב נשב לכתוב על כך מאות מילים וכנראה ששוב נתקשה עד שזה יבוא באופן טבעי. ממש כמו שזה קרה עם הטקסט הזה.

42.2 מיליון שקל: עלות השכר של רוזנהויז ב-8 השנים האחרונות

6 חברות ציבוריות פרסמו עד עכשיו את דו"חותיהן השנתיים והיד עוד נטויה. במהלך החודש הקרוב יגבר זרם הדו"חות ויגיע לשיאו לקראת סוף מארס. ששת הדו"חות שפורסמו עד כה מלמדים כי מדיניות התגמולים של החברות הציבוריות נותרה בעינה. שכר הבסיס מכובד, הבונוס השנתי מפנק והתגמול ההוני נדיב. מאוד נדיב.

אפי רוזנהויז, מנכ"ל שופרסל מזה שמונה שנים, השתכר אשתקד 290 אלף שקל בחודש, וכשאנו אומרים "השתכר" אנו מתכוונים רק לתשלומים בפועל שהועברו לחשבון העו"ש שלו. עלות שכרו של רוזנהויז - כולל שווי ההטבה הגלומה באופציות שקיבל בעבר - עמדה אשתקד על 8.7 מיליון שקל או 726 אלף שקל. זו העלות בה מכירה שופרסל בדו"חותיה כהוצאה בגין העסקת רוזנהויז כמנכ"ל.

מבדיקת "גלובס" עולה כי סך עלות שכרו של רוזנהויז מרגע כניסתו לתפקיד המנכ"ל עמד על 42.2 מיליון שקל, ואם לוקחים בחשבון את עלויות שכרו בשנים שקדמו לכהונתו כמנכ"ל (רוזנהויז היה בעברו סמנכ"ל שיווק וסחר של הרשת) ניתן להניח כי מדובר על עלות כוללת של מעל 50 מיליון שקל.

הדו"ח של שופרסל ממחיש עד כמה החישוב של עלות שכר יכול להיות די מורכב. שכר הבסיס החודשי של רוזנהויז הוא 125 אלף שקל צמוד מדד (בערך 139 אלף שקל). לשנה מדובר על 1.7 מיליון שקל אך בדו"חות החברה מצוין כי השכר הוא 2.2 מיליון שקל. ההפרש בין שני הנתונים מיוחס, כפי שאנו מסבירים לא פעם, להפרשות סוציאליות, שווי רכב, משכורת 13 וביטוח בגין אובדן כושר עבודה. המענק השנתי שקיבל רוזנהויז אשתקד עמד על 1.3 מיליון שקל שזה משהו כמו 104 אלף שקל בחודש.

לרוזנהויז יש כיום 1.8 מיליון אופציות (אותן אופציות שבגינן מפרישה החברה הוצאה מדי שנה) ששוויין הנאיבי הוא 12.7 מיליון שקל. האופציות הוענקו לרוזנהויז לפני כשנה וחצי ורק באוגוסט האחרון יכול היה מנכ"ל שופרסל להתחיל לממש שליש מהחבילה שהוענקה לו. רוזנהויז, כאמור, לא מיהר לממש מנה זו, ונכון לרגע זה מדובר בהחלטה נבונה. מניית שופרסל גמעה במהלך השנתיים האחרונות 96%.

כל השמות והתפקידים
 כל השמות והתפקידים

30 בעלי השכר
 30 בעלי השכר