הבורסה ננעלה בעליות; מניית פרוטליקס צנחה 26%

המעו"ף עלה ב-1.7% ומדד הנדל"ן ב-2.6% ■ אמפל נפלה ב-7% על רקע החשש שאספקת הגז ממצרים לישראל לא תחודש ■ ה-FDA לא אישר התרופה של פרוטליקס

המסחר בבורסה בת"א נסגר בנטייה לעליות שערים, לאחר 4 ימים של ירידות בשבוע שחלף ולאחר נעילה חיובית ביום ו' בוול סטריט. ברקע ממשיכים לזרום דיווחים מלוב במהלך על פיהם איבד קדאפי את השליטה על המדינה, פרט לשליטה בעיר הבירה טריפולי בה הוא מתבצר עם נאמניו. במקביל נראה כי הבורסה הושפעה מהמלצות החיוביות של הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, אשר אמרו בסופ"ש כי הם "מריחים הזדמנות קנייה", לאחר שמדד המעו"ף נפל ב-5% ב-3 ימי המסחר האחרונים בשבוע שעבר נוכח המהומות בלוב. מרבית המדדים בת"א נסחרו היום בעליות, כאשר מדד המעו"ף טיפס ב-1.7% ושוב התקרב ל-1,300 נקודות ומדד הנדל"ן בלט בעלייה של 2.6%, אך נציין לשלילה את מדדי התל-טק והביומד שספגו מכה בעקבות הצניחה במניות פרוטליקס וביוסל. נציין כי במדינות השכנות דווקא נרשמו היום ירידות שערים, כאשר הבורסה של סעודיה נפלה בכ-5% לשפל של 9 חודשים.

אל האופטימיות של הבנקים הצטרף היום גורו ההשקעות המקומי, נפתלי מנדלוביץ' שאמר בראיון לגלובס TV: "עד חודש יוני הבורסות בארה"ב ובאירופה יגיעו לשיאים של 2007". מנדלוביץ', מנכ"ל מגמות, מעריך שהשווקים יותירו מאחור את המהומות בעולם הערבי כבר בשבוע הבא - ויחזרו למסלול עליות. "רמת הסיכון בשווקים אינה גדולה", הוא מצהיר, ומספק למשקיעים המלצות על 2 תעודות סל אטרקטיביות בארה"ב ומניה לקנות בישראל.

וול סטריט ננעלה שלשום בעליות לאחר שהמסחר התאפיין באווירה אופטימית. המשקיעים נשמו לרווחה מהתייצבות מחיר הנפט שהגיעה לאחר המסר המרגיע מכיוון הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה ומכיוון סעודיה. עדיין, הדאו ג'ונס סיכם ירידה שבועית של 2.1% בשבוע הגרוע ביותר מאז אוגוסט.

כידוע, המהומות בלוב הקפיצו בשבוע שעבר את מחיר הנפט בכ-13% אל מעל ל-100 דולר לחבית בשל שיבושים באספקת הנפט; שוקי המניות בעולם מיד נלחצו מטה והירידות לא פסחו על הבורסה בת"א, שם החשש גדול יותר בשל מיקומה של ישראל, מה שבא לידי ביטוי בשבועות האחרונים בעלייה מתמדת בעלות הסיכון של השוק הישראלי (כפי שהוא בא לידי ביטוי בשוק ה-CDS, ביטוח אגרות החוב הממשלתיות). היום ניסה סמנכ"ל הכספים של ענקית הנפט פטרוברס להרגיע ואמר עם פרסום דו"חות החברה כי "הנפט יכול לרדת ל-70 דולר לחבית תוך זמן קצר".

הפאניקה שאחזה בשווקים בשבוע שעבר באה היטב לידי ביטוי בקרנות הנאמנות. לפי נתוני בית ההשקעות מיטב, בשבוע החולף נרשמו פדיונות של 50 מיליון שקל בקרנות המנייתיות. 70 מיליון שקל נפדו בקרנות המנייתיות המשקיעות במניות בישראל ואילו מנגד הקרנות המשקיעות במניות בחו"ל גייסו 60 מיליון שקל, כלומר הישראלים העדיפו להקטין חשיפה לשוק המקומי ולצאת לחו"ל.

הבנקים הגדולים: הירידות בבורסה קצרות טווח - קנו מניות

בבנקים הגדולים, אשר לאחרונה הזהירו מפני מימוש קצר טווח בבורסה לאחר שזו הגיעה לרמות שיא, לא ממהרים להכריז כעת על סוף הירידות ואף מזהירים מפני המשך המימוש בטווח הקצר. עם זאת, הם חוזרים על הנתונים הכלכליים הטובים של ישראל ומדגישים כי נתונים אלה, לצד הריבית הנמוכה במשק, הם אלה שיתנו את הטון בשוק בטווח הארוך, וכי נתונים אלה תומכים בהמשך עליות בבורסה.

"ירידות השערים עלולות להימשך בטווח הקצר על רקע ההתפתחויות בסביבה הגיאו-פוליטית והשפעתן על הלך הרוח בשוקי העולם ובישראל; עם זאת, בהינתן נתוני הכלכלה הריאלית החזקים של המשק הישראלי ובהנחה כי לא תחול החמרה משמעותית בזירה הגיאו-פוליטית, נראה כי רמת המכפילים הנוכחית נוחה להשקעה", כותבים כלכלני בנק לאומי בסקירתם.

"אנו ממשיכים להחזיק בדעה חיובית בנוגע לשוק המניות המקומי בטווח הארוך, עם חשש להמשך התנודתיות בטווח הקצר", כותבים כלכלני בנק הפועלים בסקירתם השבועית על שוק ההון. לצד החשש מהמשך התנודתיות בבורסה בטווח הקצר, בבנק הפועלים מנסים להרגיע את המשקיעים ומאמינים שעם שוך המהומות, מחיר הנפט יחזור לרדת ושוקי המניות יחזרו לעלות: "בראיה לטווח ארוך, לאחר שיירגעו הרוחות בעולם הערבי - בין אם תחת שליטים חדשים ובין אם לאו - תחזור גם הרגיעה היחסית למחירי הנפט".

פרוטליקס וביוסל איבדו יותר מרבע מערכן

מניות הגז המשיכו לרכז היום עניין במסחר בת"א - וכאמור, בעיקר מניות החברות השותפות בקידוח "תמר": ישראמקו , אבנר ודלק קידוחים ברקע להערכות הממוחים שצוטטו ב-"ניו יורק פוסט" כי "אספקת הגז ממצרים לישראל עלולה לא להתחדש בכלל אחרי שהאספקה נפסקה ע"י צבא מצרים". כזכור, הופסקה האספקה לאחר התקפת הטרור סמוך לצינור הגז של EMG המצרית שמוביל את הגז ממצרים לישראל, שהביאה להפסקתה של זרימת הגז. כמובן שהמניה שמגיבה בנפילה להערכות אלה היא אמפל אמריקן שבשליטת יוסי מימן אשר שותפה בהחזקה ב-EMG. גם רציו כמובן מרכזת עניין רב.

כיל רשמה עלייה חדה בעקבות הזינוקים במניות הדשנים בניו-יורק ביום שישי. גם פריגו עלתה בחדות עקב פער ארביטראז' בולט.

טאואר ריכזה עניין בתגובה לדיווח ב"גלובס" בסוף השבוע, לפיו החברה מנהלת בחודשים האחרונים מו"מ מתקדם ובדיקת נאותות לרכישת מפעל שבבים ביפן, בסכום מוערך של עשרות מיליוני דולרים. מטרת הרכישה הצפויה: להגיע ליעד המכירות של מיליארד דולר עד שנת 2015, אותו הציב מנכ"ל החברה ראסל אלוונגר.

מניית פרוטליקס איבדה כרבע משוויה לאחר שהחברה הודיעה כי ה-FDA דחה בקשתה לשיווק תרופה ה-Uplyso, המיועדת לטיפול בגושה. ה-FDA דרש מהחברה מידע נוסף באשר לניסויים שנערכו בתרופה. בעקבות זאת, ב-UBS ובאופנהיימר חתכו מחיר היעד למניה ב-25%. נציין כי גם מניית ביוליין המחזיקה ב-17.86 מפרוטליקס צללה בעקבות ההודעה.

גם מניות התקשורת משכו את תשומת הלב לאחר הדיווח המפתיע לפיו עדי כהן, סמנכ"ל השיווק של חברת סלקום , מועמד מוביל להחליף את סטלה הנדלר, מנכ"ל 012 סמייל. הנדלר ככל הנראה עומדת לפרוש מתפקידה בקרוב והיא בוחנת את דרכה לאחר שיושלם המיזוג בין 012 לפרטנר . הנדלר וכהן סירבו להגיב לידיעה.

מחר צפוי ה-FDA לדון בתרופת הקלדריביין של מרק לטיפול בטרשת נפוצה. מדובר באיום נוסף על תרופת הבלוקבסטר של טבע לטיפול במחלה - הקופקסון. נציין כי המוצר כבר קיבל 2 חוות דעת שליליות מהוועדה האירופית.

חברת הביומד ביוליין , העוסקת בפיתוח תרופות, דיווחה הבוקר כי צפוי ניסוי פיבוטלי ראשון במסגרת המשך הפיתוח הקליני של ההתקן הרפואי המיועד לחולים לאחר התקף לב (BL-1040). הניסוי צפוי להתחיל במהלך המחצית שניה של 2011.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]