"עד חודש יוני הבורסות בארה"ב יגיעו לשיאים של 2007"

גלובס tv נפתלי מנדלוביץ', מנכ"ל מגמות, מעריך שהשווקים יותירו מאחור את המהומות בעולם הערבי כבר בשבוע הבא - ויחזרו למסלול עליות ■ "רמת הסיכון בשווקים אינה גדולה"

אחרי ההפיכות בתוניס ומצרים הגיעה תורה של לוב - מאות בני אדם נהרגו בניסיון ההפיכה שבא להביא לסיום תקופת שלטונו של מועמר קדאפי העריץ ששולט בלוב ביד רמה כבר 42 שנה. בתגובה, הנפט חצה במהירות את רמת 100 הדולר לחבית רף שלא נחצה מאז המשבר הפיננסי של 2008, והבורסה באחד העם איבדה 5% בשבוע אחד.

ואולם, נפתלי מנדלוביץ' (מנדי), מנכ"ל מכללת מגמות, סבור כי השווקים יחזרו במהרה למסלול עליות - וממליץ לפעול נגד הזרם ולקנות מניות. בראיון לגלובס TV הוא מסביר כיצד צריכים המשקיעים לנהוג בימים אלה.

- האם אנחנו רואים כאן תהליך כלכלי מובהק?

"להערכתי הנפילה של המשטרים עד עכשיו אינה יוצרת תהליך כלכלי מובהק, אלא יצרו תירוץ טוב לתיקון טכני שהתבקש ממילא. לא הייתי מייחס לזה חשיבות מעבר לכך. כמובן שאנחנו מודאגים שהמהומות הללו יתפשטו למדינות בהן אנחנו תלויים בתפוקת הנפט, כמו למשל סעודיה או איראן או מדינות המפרץ הפרסי. הסבירות שתופעה כזאת תיצור פגיעה חמורה באספקת הנפט בעולם, היא סבירות נמוכה. בכל המקומות האחרים, המשטרים הם משטרים שיכולים להכיל ולהתכונן לסכנה הזאת.

"למרות שראינו הרבה מהומה, זה לא יתפשט לרמה של פגיעה כלכלית. לכן לדעתי האפקט של זה הוא קצר טווח וזו עילה לתיקון טכני שסדר הגודל שלו הוא פחות או יותר בשלבי סיום, 4%-6% מתוך זה רובו כבר נעשה. עד אמצע שבוע הבא, פתיחת חודש מארס, כל הנושא של המהומות באגן הים התיכון, ההשלכה של זה כבר לא תהיה על הבורסות והבורסות יתאוששו מזה במערב".

בינתיים החשש מפני אי שקט ומהומות במדינות המזרח הקרוב והרחוק, יחד עם אמון הולך וגובר בהתאוששות הכלכלית של מדינות המערב, הביאו לנדידה של הון זר מהשווקים המתפתחים בחזרה לשווקים המפותחים והיציבים יחסית של אירופה וארה"ב. מנדלוביץ' ממליץ לנצל את המצב ולהיכנס לאפיקים שעדיין סובלים מהשלכות המשבר הפיננסי של 2008.

"יש שתי תעודות סל בארה"ב שאני מסב את תשומת הלב אליהן: XLF, תעודת סל פיננסית, ו-IYR, תעודת סל על הנדל"ן בארה"ב". הוא גם צופה המשך עלייה במחירי המזון וחומרי הגלם בעולם, מה שייטיב לדעתו עם מניית כיל.

לסיכום, מנדלוביץ' מספק תחזית לצפוי בשווקים ב-2011: "השווקים במערב יעשו מהלך נוסף חיובי מפתיע לפחות כמו ההפתעות החיוביות הקודמות. עד מאי-יוני אנחנו כבר נהיה קרוב לשיא שהיה ב-2007 - גם במדדים בארה"ב וגם במדדים באירופה. להערכתי רמת הסיכון בשווקים אינה גדולה, אך כמובן שאנחנו צריכים לפתוח עיניים; במידה והמהומות במזרח התיכון יתפשטו למדינות חשובות יותר כמו סעודיה או כוויית, ההשפעה של זה תהיה גדולה יותר. אבל לדעתי, כולם נערכים למנוע את זה וזה בתשומת הלב של כולם ואני לא מאמין שיתנו לזה לקרות".