דובר צה"ל תובע 2.5 מיליון שקל מ"ידיעות", "הארץ" ומקאן

אבי בניהו דורש פיצוי בגין לשון הרע וכן לחשוף את זהות מפרסם "מודעת הפוטש" ■ במודעה נכתב כי "אשכנזי, בניהו, הרפז ועיתונאי החצר שלהם עומדים לסכל את בחירת גלנט לרמטכ"ל"

סערת מודעות "הפוטש בקריה" מתעצמת: דובר צה"ל, אבי בניהו, הגיש הבוקר (א') תביעת לשון הרע בסך 2.5 מיליון שקל נגד העיתונים "הארץ" ו"ידיעות אחרונות" ונגד משרד הפרסום מקאן-אריקסון, בגין מודעות הענק שפורסמו בחודש שעבר ב"בארץ" וב"ידיעות" תחת הכותרת "הפוטש בקריה הצליח (כנראה)".

בנוסף מבקש בניהו מבית המשפט לחייב את הנתבעות לחשוף את זהות יוזם, מזמין ומממן המודעות, כדי שיוכל לצרפו (או לצרפם - ככל שמדובר במספר גורמים) כנתבע נוסף בתביעה.

המודעה המדוברת התפרסמה בשני העיתונים ב-30 בינואר, על רקע פרשת הקרקעות במושב עמיקם, אשר הביאה בסופו של דבר לאי-מינויו של האלוף יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל. בין היתר נכתב במודעה כי "חבורת גבי אשכנזי, אבי בניהו, בועז הרפז ועיתונאי החצר שלהם עומדים לנצח ולסכל את בחירתו הדמוקרטית של גלנט לרמטכ"ל".

בהמשך המודעות נכתב: "ציד המכשפות באמצעות אמצעי תקשורת, שחברו יחד לחסל את גלנט ממניעים זרים, מזכיר תקופות חשוכות בהיסטוריה. ייתכן שגלנט טעה, ייתכן ששגה בהתנהלותו, אולם כך לא מחסלים לוחם שנתן 30 שנה מחייו למעננו".

בתחתית המודעה "חתמו" אנשים המכונים "אזרחים שאינם מכירים את גלנט אישית ומודאגים מ'הפוטש' בקריה".

בראיון בערוץ 2, בהמשך, הכחיש האלוף גלנט קשר לפרסום, ואף אמר כי המודעה מזיקה לו. על-פי דיווחי התקשורת, את המודעה פרסם משרד הפרסום מקאן-אריקסון בשם לקוחות אנונימיים.

"מודעות מרושעות וזדוניות"

בתביעת הדיבה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה באמצעות עורכי הדין איל רוזובסקי, ערן שמעוני ומור פינגרר ממשרד צלרמאיר-פילוסוף-רוזובסקי-צפריר-טולידאנו, נטען כי "מדובר במודעות מרושעות וזדוניות, שפורסמו בידיעה כי הן מהוות לשון הרע ומתוך מטרה ברורה לפגוע בתובע".

עוד צוין כי העובדה שתוכן המודעות פורסם בהבלטה גם בידיעות חדשותיות ברדיו, בטלוויזיה ובאתרי האינטרנט, שעקבו אחר הפרשה, "העצים את הפגיעה בתובע".

בניהו טוען כי הדברים המיוחסים לו במודעה הנם "ההאשמה החמורה ביותר" שניתן לפרסם אודות קצין בכיר בצבא. "קשה להעלות על הדעת טענה חמורה יותר נגד קצין בכיר בצבא, מן הטענה לפיה הוא ביצע פוטש (קרי, הפיכה צבאית) ופעל נגד המדינה; נגד עקרונות היסוד שלה; ונגד יסודותיה הדמוקרטיים. מדובר בהאשמה בבגידה ממש. מדובר בהאשמה שקרית וזדונית", נכתב בתביעה, ובהמשך צוין כי "גם הטענות בהן מואשם (בין היתר) התובע ב'ציד מכשפות' וב'חיסולו' של גלנט, באופן ה'מזכיר תקופות חשוכות בהיסטוריה' - הן האשמות חמורות מאין כמותן".

לטענת בניהו, מדובר בטענות שקריות, כשמטרתו הברורה של הפרסום היא להשפילו, לפגוע בו ולגרום לו נזק: "מדובר בפרסום לשון הרע במובנו החמור והפוגעני ביותר. הפרסום נעשה בשני עיתונים יומיים הנקראים מדי יום על-ידי מאות אלפי אנשים ומגיעים כמעט לכל בית בישראל".

בנוסף, מציין בניהו כי לא רק הוא מושמץ במודעות. המודעות משמיצות אנשי ציבור נוספים ובהם הרמטכ"ל היוצא, רב-אלוף גבי אשכנזי, מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה.

הפוטש בקריה
 הפוטש בקריה

דרש התנצלות

תביעתו של בניהו הוגשה לאחר שפנייתו לנתבעים לפני כשבועיים בבקשה כי יביעו נכונות לפרסם התנצלות פומבית בגין פרסום המודעה, וכן יחשפו בפניו את זהות מזמין המודעה והאם ניתן למי מהן כתב שיפוי על-ידו - נענתה בשלילה.

במענה לפנייתו של בניהו בעניין צוין כי "אין זה מקובל להציג לכלי תקשורת או לצפות שכלי תקשורת ישיב לשאלות מן הסוג שהועלו".

עו"ד מיבי מוזר מסר בתגובה בשם העיתונים "ידיעות אחרונות" ו"הארץ": "זכותו של בניהו לתבוע, וזכותנו להתגונן. טרם קראנו את כתב התביעה שלו. אך אם אכן הוגשה תביעה לבית המשפט, אנו נגיש את תשובתנו לבית המשפט".

מקאן-אריקסון בחרו שלא למסור תגובה.