אלכס גלעדי על העברת ערוץ 22: "יותר סיכון מסיכוי"

נשיא קשת מבקר את החלטת השר כחלון להעביר את ערוץ 2 מאפיק 22, ומסביר כי "זהו נזק שאין לו שיעור" ■ לראשונה הוא מודה כי קשת כנראה לא תעבור לרישיונות לפני 2015

נשיא זכיינית ערוץ 2 קשת, אלכס גלעדי, יוצא נגד כוונת שר התקשורת משה כחלון להעביר את אפיקי הברודקאסט לאפיקים 12 עד 16. בראיון מיוחד ל"גלובס" אומר גלעדי: "אני מצטער על החלטת השר, בעיקר לנוכח העובדה שבמשך תקופה ארוכה הוא קיבל החלטות יוצאות מן הכלל. בכל מדינה בעולם שבה יש ערוצים ממלכתיים ומסחריים הם מסודרים וממוקמים בעשירון הראשונה בסקאלה. שהרי למה קוראים ל-channel 4 כך? כי הוא הרביעי בשלט, בדיוק כמו שה-bbc1 הוא הראשון בשלט. כך גם בצרפת: TF1 יושב באפיק הראשון כי פראנס 2 יושב באפיק 2. זה כך אינטואיטיבי, מקובל, פשוט והגיוני, וכך טוב לציבור הצופים".

- כמי שהיה שם בראשית ערוץ 2, מדוע למעשה השלמתם אז, עם הקמת הערוץ, עם ההחלטה על אפיק 22 - ולא דרשתם אפיק חד-ספרתי מלכתחילה?

"בתחילת הדרך ערוץ 1 הלך ל 11, אז התאים לנו 22. עסקנו בהקמת תעשייה חדשה. עצוב שדווקא אותנו, החלוצים, מגלים. כעת יש הזדמנות יחד עם הרפורמה, עם הפתיחה לתחרות ועם עיקרון הרצף לעשות סדר ובעצם להתאים את מיקומם של הערוצים הציבוריים והערוצים המסחריים לתחילת הסקאלה, כפי שנהוג בעולם. זה לא עניין פרטי של קשת, רשת או ערוץ 10. מדובר בהחלטה שיש לקחת בהיבט הציבורי הרחב יותר".

רוצה אפיק חד-ספרתי

קשת, וכמוה רשת, ביקשו בשימוע שערך השר כחלון לעבור לאפיקים 1 עד 5, שם על-פי "האינטרס הציבורי" אמורים לשכון הערוצים שישדרו מתוקף החוק חדשות וסוגה עילית.

הזכייניות ציינו גם את החשיבות הכלכלית להיות באפיק שדורש לחיצה אחת בלבד על השלט, שכן הנגישות של הצופים לערוצים היא מפתח ההצלחה הכלכלית של הערוצים המתקיימים מפרסומות ומשקיעים אחוז מהכנסותיהם ביצירה.

בשבוע שעבר קיים השר כחלון התייעצויות בנושא, והודיע מראש כי כוונתו היא לשבץ את הערוצים החדשים בעשירייה השנייה על הסקאלה. על-פי החוק, השר כחלון אמור לקבל החלטה סופית בנושא הערוצים עד לסוף החודש הנוכחי.

הרשות השנייה, כמו הזכייניות עצמן, ביצעה עבודה סביב הנושא ומצאה אף היא כי מרבית ערוצי הברודקאבסט בעולם משובצים באפיקים הקדמיים שעל סקאלת הערוצים.

לדברי גלעדי, "אי-אפשר לאמוד את הנזק הכלכלי של העקירה שלנו מערוץ 22 ושליחתנו לגלות בערוצי 'כבלים'. זהו נזק שאין לו שיעור - בנייה של נאמנות וקשר עם צופים, במשך 18 שנים, לא תסולא בפז".

לראשונה מודה נשיא קשת כי הזכיינית ככל הנראה לא תבצע את המעבר לרישיונות לפני 2015, סוף מועד זיכיונה על אפיק 22, זאת למרות שהחוק יכנס לתוקפו כבר ב-2013.

לדברי גלעדי, הוא צפוי להעלות את הנושא בפני דירקטוריון קשת בדיון הקרוב בנושא. "כאשר תגיע שעתי להשמיע את דעתי במועצת המנהלים, אומר שהסיכון במהלך הזה עולה בהרבה על הסיכוי", אמר.

- מה תאמר על הטענה לפיה קשת מעוניינת באפיק 2 ולכן היא עומדת עיקשת נגד המעבר לאפיקים החדשים?

"מניסיוני והיכרותי עם הטלוויזיה בעולם, אם כבר מגרשים אותנו מ-22 - הייתי ממליץ על כל אפיק חד-ספרתי, לא בהכרח 2".

לא מזיזים תחנות

גלעדי, סגן נשיא ברשת האמריקנית NBC וזוכה פרס האמי, דוחה מכל וכל את האמירה לפיה לאפיק אין משמעות אמיתית, לאור העובדה כי התוכן החזק, כמו "האח הגדול", יביא את הצופים לכל מקום על הסקאלה.

"נער הייתי וגם בגרתי", הוא אומר, "ראיתי כבר תחנות עולות ויורדות, תוכניות מצליחות ונכשלות. החלטה עקרונית כזו לא צריכה להיות מבוססת על סמך הצלחת תוכנית כזו או אחרת בנקודת זמן ספציפית. באשר לטענה שהציבור ירדוף אחרינו לכל אפיק שיהיה - קל לטעון אותה מבתי-הקפה בתל-אביב, אך אלה אנחנו שצריכים להיות מוכנים לשלם את המחיר. לנו יש את האחריות והמחויבות כלפי הציבור, התעשייה ועובדינו. זו אחריות לעוד שנים של עשייה ולא לטווח מיידי".

לדבריו, גם בארצות-הברית "תוכניות באות והולכות, אך איש לא מעלה בדעתו להזיז תחנות ממקומן.

"מדובר על תעשיה בת 70 שנה. מראש הערוצים המסחריים ממוקמים בעשירייה הראשונה בשלט, ולאף אחד לא הייתה כוונה להזיז אותם".

ברודקאסט
 ברודקאסט