אורן קפלן: "יש המון פראות במוזיקה, אבל השיגעון הזה מוקפד ומקצועי"

חבר להקת גוגול בורדלו הגיע ארצה לקראת 3 ההופעות של הלהקה בארץ ■ "הביקור הקודם בישראל זכור לכל חברי הלהקה. הם לא מפסיקים לדבר אתי על ההופעה ב'ברבי' וכמה הם מחכים לחזור. אני מקווה שהחיבור המיוחד עם הקהל המקומי לא יאכזב גם הפעם"

"לפעמים קשה לי לעקוב מתי אני בארץ ומתי בארצות-הברית", מודה הגיטריסט אורן קפלן, חבר להקת גוגול בורדלו שיגיעו בסוף החודש לביקור שלישי בישראל אחרי ההצלחה העצומה לה זכו כאן בהופעותיהם הקודמות.

קפלן, שהיה אחד המוזיקאים הבולטים בסצנת הרוק המקומית (אפור גשום, אלגנט, ירמי קפלן והפרחים, האחים פורטיס), ארז לפני 16 שנים מזוודות ויצא לחפש את מזלו בניו-יורק. כהרגלו, הוא מנצל את הופעות להקתו במגרש הביתי לשעבר לביקור מולדת מקדים ובאותה הזדמנות האזין לכמות מסיבית של חומרים מקומיים חדשים וסינן 3 הרכבים כמופעים פותחים להופעות הצפויות של גוגול בורדלו במועדון ברבי בתל-אביב.

"אין לי מושג מה יקרה בנוסף להופעות שלנו", מודה קפלן, "אני יודע מה אנחנו ננגן. קצת מפריע לי שיש אנשים המציגים עדיין את גוגול בורדלו כחבורת פסיכופטים. יש המון אנרגיה ופראות במוזיקה שלנו, זה כל הקטע, אבל השיגעון הזה מוקפד ומקצועי. ההרכב מופיע 200 פעם בממוצע בשנה בכל העולם, גיבוש שאי-אפשר להשיג בדרך אחרת. הביקור הקודם בישראל זכור לכל חברי הלהקה. הם לא מפסיקים לדבר אתי על ההופעה בברבי וכמה הם מחכים לחזור. אני מקווה שהחיבור המיוחד עם הקהל המקומי לא יאכזב גם הפעם. גם אהבתי את הלהקות החדשות ששמעתי. בקשו שאבחר את מופעי החימום, עברתי על כמות מכובדת מאד של חומרים, והתחושה היא שסצנת המוזיקה פה מתרחבת משנה לשנה. כשעזבתי לניו-יורק היו בתל-אביב בקושי שני מועדונים, חנות תקליטים וחצי, להקה פה וזמר שם. אני מרגיש כאילו הגעתי למדינה אחרת, גדולה בהרבה".

אורן קפלן גם מקפיד לתקן את הטעות הנפוצה לפיה היה שותף בהקמת ההרכב המצליח בלקן ביט בוקס. לדבריו, למרות שהוא וחבר הלהקה תמיר מוסקט שתפו פעולה בכמה פרויקטים זמן קצר אחרי שהגיעו לניו יורק, בהם נגינה בהרכבים J.U.F ו-Firewater, הגיטרה שלו מעולם לא מצאה דרכה לאלבום הבכורה של הלהקה.

"אני מאד אוהב מה שבלקן עושים", הוא מבהיר, "תמיר מוסקט ואורי קפלן, חברי בלקן, גם נגנו תקופה בגוגול בורדלו, אבל העובדה ששני ההרכבים מזוהים עם מוזיקה צוענית מטעה. הסאונד שלנו שונה לחלוטין, כי במוזיקה הצוענית יש ממילא מגוון השפעות מספרדיות ועד רוסיות. האנרגיות שלנו הן של הרכב פאנק רוק עם השפעות של מוזיקה רוסית, אבל עקרונית אני לא אוהב להגדיר סגנונות. את יוג'ין הוץ (הזמר-יוצר יליד אוקראינה) הכרתי אחרי שנים של שיתופי פעולה עם מוזיקאים, ולא סתם החלטתי שאני מקדיש את כולי ללהקה שלו. מהאיש הזה יוצאת אש. הוא פשוט הדבר האמיתי".

אחרי חמישה אלבומי אולפן, ואלבום בהופעה חיה, גוגול בורדלו הפכו הרכב עם מעמד פולחני בקרב גרעין מעריצים הולך וגדל. עדיין, קפלן מודע לעובדה שלהקתו לא קפצה ראש לבריכה של הגדולים וטרם שברה את מחסום ההשמעות בתחנות רדיו ברחבי העולם. זאת למרות שעל ההפקה המוזיקלית באלבומם האחרון "Trans-Continental Hustle", שיצא בשנה שעברה, חתום מפיק העל ריק רובין שעבד בעבר עם רד הוט צ'ילי פפרס, יו.2, דיקסי צ'יקס, גרין דיי, ג'וני קאש, הרולינג סטונס ועוד.

"מבחינתי אנחנו הצלחה גדולה", אומר קפלן, "אבל לפרוץ לרדיו בארצות-הברית זה כמעט בלתי אפשרי אם אתה לא נצמד לסגנון מוזיקלי מוגדר. אם לא יודעים באיזו תחנה לשדר אותך אתה נופל בין הכיסאות, ויש דברים שלא נעשה רק כדי שישמיעו אותנו ברדיו למרות שזה יהיה נחמד. בינתיים תודה לאל שיש אינטרנט ו-YouTube".

- איך הגעתם למפיק ענק כמו ריק רובין?

"רייג' אגנסט דה משין עבדו עם ריק, והם חברים שלנו והמליצו לו להגיע להופעה. הוא כנראה אהב מה ששמע והרגיש, ואז התחיל תהליך של כמעט שנה במהלכה הוא ויוג'ין עבדו על השירים החדשים בפגישות אישיות וצ'אטים בסקייפ. באולפן ההקלטות הוא היה הכי בגובה העיניים, לובש ג'ינס וטריקו וסנדלים ובלי טיפת פוזה. מה שכן, לא התווכחנו איתו אף פעם. האיש עשה קריירה מקבלת החלטות באולפן, והוא כנראה יודע מה הוא עושה אחרת לא היו לו שמונה פרסי גראמי בארון".

גוגול בורדלו יופיעו במועדון הברבי בתל-אביב ב-28 בחודש (לוס כפרוס מופע פותח), ב-1 במארס (בוא לבר מופע פותח) וב-2 בחודש (חלאס מופע פותח) בעשר וחצי בלילה. דלתות המועדון יפתחו החל בתשע בערב. מחיר כרטיס: 250 שקלים.