תוכנית תעש השרון תצא לדרך: 23 אלף יח"ד ייבנו בשרון

הוועדה המחוזית המשותפת לתכנון ולבנייה מחוז ת"א ומחוז מרכז החליטה לחדש את הפקדת התוכנית ■ בשטח שיפונה ושיטוהר ייבנו גם שטחי תעסוקה ומוסדות ציבור

לאחר שבית המשפט העליון הכשיר בנובמבר את תוכנית תעש השרון, הכוללת את פינוי מפעלי תעש, טיהור הקרקעות ובניית 23 אלף יחידות דיור בתחומי רמת השרון, הדו השרון, הרצליה ורמות השבים, החליטה היום (ב') הוועדה המחוזית המשותפת לתכנון ולבנייה מחוז ת"א ומחוז מרכז לחדש את הפקדת התוכנית.

‏בדיון בנובמבר קיבל ביהמ"ש העליון את ערעור המדינה נגד החלטת ביהמ"ש לעניינים מינהליים בת"א מ-2009 שלא להפקיד את התוכנית. ההחלטה הראשונית על הפקדת התוכנית התקבלה בוועדה המחוזית המשותפת ב-2005 כשאחד התנאים להפקדה היה השלמת תסקיר הקרקע במלואו. אולם עמותת אחל"ה (איכות חיים לתושבי השרון) ועמותת אדם טבע ודין עתרו לביהמ"ש לעניינים מינהליים בת"א בטענה ש"ההחלטה להפקיד את התוכנית לוקה בחוסר סבירות קיצוני, נוכח היעדרה של תשתית עובדתית מהימנה, ראויה ומספקת בנושא זיהום המים והקרקע בתחום התוכנית".

‏ביהמ"ש לעניינים מינהליים נעתר בזמנו לעתירה והורה לוועדה המחוזית שלא להפקיד את התוכנית עד לאחר עריכת סקר מקיף למיפוי זיהום המים והקרקע בשטח התוכנית. על החלטה זו הגישו מינהל מקרקעי ישראל, הוועדה המחוזית ולשכת התכנון המחוזית ערעור לעליון, בין היתר בטענה שהעתירה מוקדמת וטיעוניה צריכים להתברר במסגרת ההליך התכנוני, כלומר, בשלב ההתנגדויות, וכן בטענה שהטיפול וההתקדמות של התוכנית צריכים להיות באופן שלבי על מנת לענות באופן מקצועי על נושא הטיהור - אקט שלא יתבצע לולא תצא התוכנית לפועל.

‏מאחר שהעליון קיבל את עמדת המדינה, חזרה הוועדה המחוזית המשותפת לדון בתוכנית והחליטה, כאמור, להפקיד אותה מחדש. התוכנית כוללת פינוי וטיהור הקרקע בה פעלו מפעלי תעש בחטיבת קרקע עצומה בשטח של 7,500 דונם. בשטח שיפונה ושיטוהר ייבנו, בנוסף ל-23 אלף יחידות הדיור, גם שטחי תעסוקה, 2,500 דונם שטחים פתוחים, 2,500 דונם שטחי ציבור וכ-1.65 מיליון מ"ר של מוסדות ציבור.

‏שטח התוכנית מצוי מערבית לכביש 4 וצפונית לכביש 5. שיווק הקרקעות וההכנסות ממנו ייאפשרו למדינה להעתיק את מפעלי תעש לנגב ולטפל בזיהומי הקרקע והמים בשטח התוכנית.