פשרה: תאגידי המים יישארו רק ברשויות חלשות

פשרה בין מרכז השלטון המקומי ומשרד האוצר בנוגע למעמד תאגידי המים

פריצת דרך במגעים בין משרד האוצר ומרכז השלטון המקומי בעניין מעמדן של הרשויות המקומיות מול תאגידי המים: אתמול (ב') התכנסה הוועדה שבראשות הממונה על התקציבים באוצר, אודי ניסן, לדיון נוסף עם נציגי מרכז השלטון המקומי, שמוביל את המאבק להעברת האחריות על ניהול המים לרשויות, והצדדים גיבשו מתווה להסכם פשרה.

על-פי אותו מתווה, ברשויות מקומיות הנחשבות "חלשות" ומוגבלות בכושר הגבייה שלהן וביכולתן להשקיע משאבים בחידוש תשתיות, ימשיכו התאגידים לספק את שירותי המים. רשויות מקומיות הנחשבות חזקות יוכלו לנהל את תחום המים באמצעות חברות עירוניות.

בדיון השתתפו מטעם מרכז השלטון המקומי המנכ"ל, שלמה דולברג, ראש עיריית קריית אונו, יוסי נשרי, ראש עיריית ראשון-לציון, דב צור, וגורמים נוספים.

היום נודע, כי הצדדים גיבשו הסכם עקרונות, אך נציגי מרכז השלטון המקומי סירבו לחתום עליו, וזאת בין השאר משום שטרם הושגה הסכמה על הוזלת תעריפי המים לציבור.

במרכז השלטון המקומי דורשים להוזיל את תעריפי המים בכ-30%, בעוד ועדת ניסן הבהירה בשבועות האחרונים הדיון בהורדת התעריפים אינו בסמכותה ותפקידה לדון רק במעמד התאגידים והרשויות המקומיות. "סיכמנו עם הוועדה שהנושא יועבר להכרעת ראש הממשלה. אם הוא יורה על הוזלת המים באופן שיניח את הדעת, אנחנו נחתום על הסכם העקרונות. בלי הוזלה - אין חתימה", אמר היום (ג') ל"גלובס" בכיר במרכז השלטון המקומי.

ועדת ניסן הוקמה בעקבות פניית הרשויות המקומיות אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בסוף חודש דצמבר האחרון. מאז תחילת פעילותה, תבעו הרשויות המקומיות להוביל שינוי מבני בתאגידי המים ואף לסגור חלק מהם בטענה כי מחירי המים עולים כדי לממן כביכול את פעילות התאגידים. דיוני הוועדה התאפיינו בשבועות האחרונים במתח רב, וזאת בין השאר על רקע "פיצוץ" של כמה ישיבות מצד אנשי מרכז השלטון המקומי.

טענות הרשויות נדחו בידי האוצר ורשות המים. שם טענו כי התאגידים הוקמו לתחזוקה הולמת של תשתיות ולשיפור הגבייה - תחומים שהוזנחו עשרות שנים בידי הרשויות המקומיות.