אביב גלעדי: להכניס גורמים מחו"ל לשוק התקשורת בישראל

לגלעדי, מבעלי רשת ו-RGE, יש ביקורת על הרגולציה בשוק התקשורת ■ בראיון ל"גלובס" הוא טוען כי יש להכניס גורמים מחו"ל לענף בארץ: "אני מעריך שיקנו אותי ולא יחסלו אותי"

"אני חושב שצריך לתת יד חופשית לשוק הזה ולהפסיק לפחד מהכוחות התקשורתיים בעולם" - כך אומר בראיון ל"גלובס" אביב גלעדי, בעל מניות בזכיינית ערוץ 2 רשת ואחד מבעלי המניות בחברת RGE.

גלעדי מוחה כבר שנים על אי-יכולתו להתפתח בעולם התקשורת, תחום עסקיו העיקרי, בשל מגבלות הרגולציה. לדבריו, "עד שלא יהיה פה שוק יותר פתוח, נראה סטגנציה, ולא יהיו משקיעים זרים בארץ".

גלעדי מחזיק במסגרת RGE את נגה תקשורת וערוץ הספורט על שלל ערוציו. עובדה זו מונעת מזכיינית ערוץ 2 רשת, שם הוא מחזיק ב-24%, לפתח את עצמה בטלוויזיה הרב-ערוצית, שכן לבעל מניות בטלוויזיה המסחרית יש אפשרות להחזיק רק עד 10% מכלל הערוצים המשודרים בכבלים או בלוויין ואשר נארזים בארץ.

"צריך בעלויות ברורות"

אבל גלעדי כבר מביט מעבר למגבלה זו, שמקשה על עסקיו כבר שנים ארוכות. כך למשל, ערוץ ה-HD של ערוץ הספורט אינו יכול לשדר 24 שעות, מפני שאסור שהוא ייחשב כערוץ שלם לכל דבר.

בעוד אותן מגבלות מגדירות את יכולותיו באפיקים המסורתיים, כמו הטלוויזיה המסחרית והרב-ערוצית ובעיקר מספקות כאב ראש, גלעדי מסתכל על הצעד הבא, וגם שם הוא מוצא את יד המחוקק לפני שהוא מוצא את הרווח.

"יש כל-כך הרבה צינורות תקשורת עד שקשה לשמור על רגולציה מדויקת בימינו", אומר גלעדי. "הדבר הכי חשוב הוא שיהיו בעלויות ברורות על גופי תקשורת, כי רק כך נוכל להכניס שחקנים בינלאומיים. יש המון השלכות לעניין. בסופו של דבר, במקום להגביל צריך לפתוח את השוק לעולם".

- מה מונע לדעתך ממשקיעים זרים להיכנס לתקשורת הישראלית?

"בדיוק כמו המשקיעים הישראלים, אף משקיע זר לא רוצה יותר מדי רגולציה. עבור המשקיע המקומי, זה משפיע על עסקיו האחרים, אבל חברות גדולות רוצות לקנות בעלות, לא שותפויות. לא מעניין אותן אחוזים בודדים בחברה כזו או אחרת. זה לא נותן להן שום מעמד אסטרטגי.

"אי-אפשר לומר שהרגולטור לא מנסה, והוא אכן משתדל, וזה יפה. מצד שני, הרגולציה כל-כך מפגרת שזה עצוב. מה שהחלו לדון עליו היום כבר לא רלוונטי, ובסופו של יום מה שצריך לעשות זה לתת לשוק לשחק. על הרגולציה לקבוע מדדי רמה ואיכות של הפקות שיכולים להשפיע על השוק לטובה, ובכל הנוגע לבעלויות אין לזה משמעות".

- אתה לא חושש שכניסה של גורמים עוצמתיים מחוץ לישראל תחסל שחקנים ישראלים ואולי כאלה קטנים יותר כמוך?

"אני מעריך שיקנו אותי ולא יחסלו אותי. זה מעלה את השווי הנכסי שלי, כמו שהכניסה של חברות בינלאומיות לעולם הפרסום הישראלי לא חיסלו את ענף הפרסום בישראל, אלא רק העשירו אותו. אולי גורם כזה יקנה את ערוץ 10 מיוסי מימן, למשל".

- יש את החשש לפגיעה בדמוקרטיה הישראלית אם השליטה בתקשורת המקומית תעבור לידי ידיים זרות, עם אינטרסים זרים.

"לא צריכה להיות דאגה כזו. האם יש חשש כלשהו שחברה כמו טיים וורנר תיכנס לישראל ממניעים זרים? הרי וורנר לא נלחם בשביל הגז. לפתוח את השוק לכוחות תקשורת זרים, זה אולי אף ייטיב עם העתיד הדמוקרטי של העם. אלה שאלות פילוסופיות לא פשוטות, אבל בעוד שנה-שנתיים כל אחד יוכל להעביר שידור באינטרנט, ולכן הדיון הזה הוא אבסורדי".

- ומה דעתך על הגבלת השליטה בגוף שידור מסחרי של עד 51%?

"אם הכול בסוף יוחזק בשברי אחזקות, תמיד נעמוד במצב של סטגנציה קריאטיבית או התפתחותית. למעשה, זה לא ממש משנה אם נותנים למישהו 51% או 100%, בכל הקשור למידת השפעתו. אז כבר עדיף שיהיו שליטות מוחלטות, ואז תהיה אפשרות לתת למישהו מבחוץ להיכנס ולרכוש שליטה באופן שגם המוכר ירוויח".

‎האחזקות של אביב גלעדי בשוק התקשורת

* זכיינית ערוץ 2 רשת - 24%

* גיא פינס הפקות‏

*RGE ‎‏ - 33% (כוללת את נגה תקשורת, ערוץ 8, ערוץ הילדים, ערוץ לוגי, ערוץ 5, ערוץ 5+, ערוץ 5+לייב, ערוץ 5+גולד, ערוץ 5+HD ובקרוב גם ערוץ תלת-ממד)‏