אפשר להירגע: התקלה במתקן הגז ב"ים תטיס" תוקנה - ונובל אנרג'י מחדשת את אספקת הגז לישראל

(עדכון) - אספקת הגז מ"ים תטיס" מחודשת בעיכוב של יותר מ-3 שעות, עקב תקלה טכנית שאירעה במערכת המחשב ■ כזכור, מאז הפסקת אספקת הגז ממצרים, מאגר "ים תטיס" הוא מקור הגז היחיד של ישראל ■ עד לתיקון התקלה - תחנות הכוח הופעלו באמצעות סולר ומזוט

תקלה טכנית התרחשה היום (שבת) בעת ביצוע שידרוג התשתיות של נובל אנרג'י במתקן הגז "ים תטיס", והביאה לעיכוב של יותר מ-3 שעות בחידוש אספקת הגז לישראל. מדובר בתקלה במערכת המחשוב במתקן הגז.

נובל אנרג'י הודיעה ביום חמישי האחרון לחברת החשמל כי היא נאלצת להפסיק את הזרמת הגז במהלך סוף השבוע בשל עבודות שדרוג של הרשת, הנדרשת על מנת לשמור על אספקה אמינה ורציפה של גז. "העבודה נעשית דווקא בסוף השבוע בשל הביקוש הנמוך", כתבה אז נובל אנרג'י. אספקת הגז הייתה אמורה להתחדש היום בשעה 17:00, אולם התקלה שיבשה את התוכניות.

בתגובה לבקשת חברת החשמל ביום חמישי, נעתר השר להגנת הסביבה גלעד ארדן להתיר לחברה להפעיל את תחנות הכוח באמצעות מזוט וסולר, עד אשר תחודש אספקת הגז. גם היום, לאחר פרוץ התקלה, ממשיכה חברת החשמל להשתמש במזוט וסולר כדי לספק חשמל, כך שהסיכוי להפסקות חשמל לא גדל עקב התקלה.

כזכור, ב-5 בפברואר הופסקה אספקת הגז ממצרים לישראל בעקבות פיגוע טרור שאירע בשיא ההפיכה במצרים. בעקבות זאת, חברת החשמל הפכה תלויה לחלוטין בגז של נובל אנרג'י וקבוצת דלק , השותפות במאגר "ים תטיס". עם זאת, כאמור, נדרשה נובל אנרג'י להפסיק את אספקת הגז באופן זמני מ"ים תטיס" לצורך שדרוג מערכות - משמעות הדבר שבעקבות התקלה שאירעה היום, ישראל הייתה מנותקת לגמרי מגז טבעי במשך שעות.

בשל הניתוק המוחלט של ישראל מאספקת הגז הטבעי, תכונס השבוע ועדת הכלכלה לדיון דחוף בנושא. "מסתבר שזרימת הגז כחול-לבן הישראלי אינה חסינת תקלות והפתעות לרעה בדומה לגז השחור-אדום-לבן המצרי. כל יום של ניתוק כליל מגז גובה מחיר כלכלי וסביבתי מאזרחי ישראל והמשק. הקמת מתקן קליטת גז נוזלי נראית הכרחית לבטחון האנרגטי שלנו וכמו כן תהווה מענה למניעת מניפולציות וקפריזות של חברות הגז אל מול המשק הישראלי", מסר יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה.