משלמים על עצלנות: כמיליארד שקל בשנה על טעויות בחשבון

סקר גיאוקרטוגרפיה: מחצית מהצרכנים לא בודקים את החשבונות השוטפים ■ המועצה לצרכנות יוצאת בקמפיין הסברה תחת הכותרת "עושים חשבון לחשבון" ומציגה מדריך לקריאת חשבונות

כמחצית מהצרכנים לא קוראים את החשבונות שהם מקבלים עבור שירותים, ומשלמים על כך כמיליארד שקל בשנה - כך עולה מסקר שערך מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה עבור המועצה הישראלית לצרכנות.

כחלק מאירועי יום הצרכן הבינלאומי, המצוין בעולם ב-15 במארס, משיקה המועצה באמצעות משרד הפרסום אינבוקס קמפיין הסברה בנושא, תחת הכותרת "עושים חשבון לחשבון" - במטרה להוביל לשינוי תפיסתי והתנהגותי של הצרכנים בבדיקת החשבונות התקופתיים.

"עושים חשבון לחשבון", מסבירים במועצה, מתחבר לנושא העולמי שנבחר לשנת 2011 לציון יום הצרכן הבינלאומי - הגנה על זכויות הצרכנים בעניינים פיננסים. המועצה בחרה להתמקד בנושא החשבונות אותם אנחנו מקבלים לתשלום מחברות הנותנות לנו שירותים שונים, כשהמטרה היא כאמור לעודד צרכנים לבדוק את חשבונותיהם.

באתר המועצה נבנה מדריך לקריאת חשבונות, בו מקבל הגולש מידע מקיף על החשבונות אותם הוא משלם - חשבונות של 3 חברות הסלולר, חשמל, גז, ארנונה מים, כבלים ולוויין - כשבעתיד יתווספו גם חשבונות נוספים. ב"שיטוט" עם העכבר על פני כל חשבונית מקבלים פרשנות והסבר לכל אחד מהסעיפים המוצגים בה. עוד מופיעים במדריך טיפים לצרכן, תלונות נפוצות בתחום והיבטים חוקיים של הנושא.

הקמפיין כולל מודעות בעיתונות המודפסת, באנרים באינטרנט ופעילות נרחבת במדיה החברתית. בנוסף יכלול הקמפיין פעילות בקמפוסים באמצעות צוותי הצרכנות הפעילה של המועצה לצרכנות. הסטודנטים חברי הצוותים יסתובבו בקמפוסים וברחבי הערים כשהם "מחופשים" לאנשי עסקים, ויודו לעוברים ושבים על כך שאינם בודקים את החשבונות.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, מסר כי בנוסף לצורך בקידום ההגינות והיושר בקרב עסקים, צריכים גם הצרכנים לבדוק את החשבונות שהם מקבלים. "עם פרסום המדריך באתר המועצה, לא ניתן יהיה יותר להסתתר מאחורי הנימוק שהחשבון לא מובן", הוא מוסיף.