פרס מפעל החיים במסגרת פרסי התיאטרון יוענק לעודד תאומי

הטקס יתקיים ב-13 במאי ■ תאומי בראיון ל"גלובס": "בשנים האחרונות אני מוצא את עצמי חוזר שוב ושוב לדמויות אפלות, והאתגר הגדול שלי כשחקן הוא לגרום קודם כל לעצמי ואז לקהל למצוא את נקודות האור שבהן, קטנות ככל שיהיו"

השחקן עודד תאומי (73) יקבל את פרס מפעל חיים במסגרת טקס פרסי התיאטרון 2011 שיתקיים ב-13 במאי. כך הודיעה אמש (ג') רשמית ועדת הפרס בראשה עמד אורי עופר, וחבריה ליה קניג, עודד קוטלר, זהרירה חריפאי ושמואל עומר.

בנימוקי הוועדה נכתב כי "תאומי עומד בקדמת הבמה של התיאטרון הקאמרי ובמרכזה - ומעניק לקהל הישראלי כמה משעותיו היפות ביותר ומחוויות התיאטרון המעשירות והמזהירות במשך דורות רבים. כישרונו הגדול, חינו הכובש ועומק ההתייחסות שלו לנפש הפועלת שגילם בקשת רחבה ומגוונת של מחזות קלאסיים ומודרניים היו מההישגים החשובים של התיאטרון הישראלי".

"בשנים האחרונות אני מוצא עצמי חוזר שוב ושוב לדמויות אפלות, והאתגר הגדול שלי כשחקן הוא לגרום קודם כל לעצמי ואז לקהל למצוא את נקודות האור שבהן, קטנות ככל שיהיו", אמר לאחרונה תאומי בראיון ל"גלובס" עם עליית המחזה "אלוף הבונים" בכיכובו. "אני מודה שיהיה נחמד לגלם שוב איש חביב ופשוט שכולם רוצים לחבק אבל מה לעשות, זה גם הרבה פחות מעניין. לולא ידעתי שסולנס במחזה 'אלוף הבונים' הוא ארכיטקט יכולתי בקלות לחשוב שהטקסט נכתב על שחקן. זה אחד התפקידים המאתגרים שלקחתי על עצמי ולו רק בשל העובדה שהוא חייב אותי להתמודד עם כל הפחדים שלי בו-זמנית: זקנה, תחרות, שכחה ואגו".

תאומי, יליד 1937, הוא בנו של השחקן מאיר תאומי שהיה מייסד התיאטרון העברי הראשון בישראל ונרצח בפיגוע טרור בגן הוואי בתל אביב. עודד, שהיה אז בן עשר, החליט ללכת בדרכו. עם סיום לימודיו בגימנסיה הרצלייה למד משחק בסטודיו של הבמאי פיטר פריי, ואחרי שזכה במלגות הצטיינות השתלם גם ב"נייבורהוד פליי האוס" וב"אקטורס סטודיו" של לי שטרסברג בניו יורק.

בשנת 1958 הצטרף לתיאטרון הקאמרי והפך מיד לכוכב מוביל בזכות הופעתו המרשימה במחזה "מלאך האבן". מאז גילם יותר ממאה תפקידים מרכזיים בקאמרי, וכן בתיאטראות האוהל, הבימה, חיפה ובית לסין. בין השאר הופיע תאומי במחזות "מריוס", "כטוב בעיניכם", "השחף", "הדוד וניה", "טוב", "אמדאוס", "ריצ'רד השלישי", "אותלו", "תמונות מחיי נישואים", "ביקור הגברת הזקנה", "אוליאנה", "אויב העם", "קופנהגן", "המלביש", "מותו של סוכן", "החגיגה" ולאחרונה "אוי אלוהים" ועד תפקידו הנוכחי ב"אלוף הבונים" מאת הנריק איבסן. מחזה בו משחקת לצידו גילה אלמגור איתה הוא משתף פעולה מזה 55 שנים.

בנוסף להופעותיו עטורות השבחים בתיאטרון הרפרטוארי הופיע תאומי בהצלחה בהצגות ילדים כמו "חווה ועודד בארץ הקסמים" (לצד חווה אלברשטיין), בסדרת הטלוויזיה "הספינה המזמרת" וכן בשלוש הצגות היחיד "מעל ומעבר", "אותות ומופתים" ו"על החיים ועל המוות" אותן כתב ובהן בחן את העולמות הרוחניים והעל טבעיים.

רשימת המועמדים המלאה בטקס פרסי התיאטרון מיועדת לפרסום בחודש הבא.