האוצר: רכישות דירות בידי משקיעים נפלו ב-34% בינואר

משרד האוצר: משקל המשקיעים בשוק ירד בחודש ינואר ל-25% בלבד - שפל של שנים ■ רכישות הדירות צנחו ה-19% בינואר - בת"א נרשמה נפילה של 40% ברכישת דירות חדשות

שוק הנדל"ן ממשיך להתקרר, לפחות כפי שהדבר משתקף מנתוני משרד האוצר: לפי נתונים שמפרסם היום (ה') האוצר, בינואר חלה ירידה חדה בהיקף העסקאות בשוק הנדל"ן למגורים, למרות שהרחבת הפטור ממס שבח, אשר נכנס לתוקף בחודש ינואר, טרם בא לידי ביטוי. עם זאת, משקלם של המשקיעים בשוק המגורים ירד לשפל של שנים בעקבות העלאת מס הרכישה.

19% - זהו שיעור הירידה במספר העסקאות לרכישת דירות (חדשות ויד שנייה) בינואר, לעומת דצמבר. ברכישת דירות יד שנייה נרשמה ירידה של 13% ואילו רכישות הדירות החדשות נפלו ב-32% (להוציא נתון חריג של מכירת פרויקט חדש ברחובות בחודש דצמבר - מכירות הדירות החדשות ירדו ב-17% בינואר).

"באזורי הביקוש במרכז הארץ שיעורי הירידה הם הגבוהים ביותר", נכתב בסקירת האוצר. "בולט במיוחד אזור ת"א, עם ירידה של 20% ברכישת דירות יד שניה וירידה בשיעור של 40% ברכישת דירות חדשות. מנגד, שיעורי ירידה נמוכים מהממוצע הארצי נרשמו באזור ירושלים, חיפה וב"ש".

כזכור, בחודש ינואר נכנסה לתוקף תוכנית האוצר להרחבת הפטור ממס שבח והעלאת מס הרכישה על רכישת דירה שנייה ומעלה, שמטרתה לעודד משקיעים לנטוש את שוק הנדל"ן ולפנות יותר דירות למחוסרי הדיור. באוצר מדגישים כי היקף רכישות הדירות על ידי משקיעים צנח אמנם ב-34% בינואר בשל העלאת מס הרכישה, אולם לגבי הצעד השני - הרחבת הפטור ממס שבח - באוצר מציינים כי הדבר "טרם בא לידי ביטוי משמעותי בשוק".

באשר להעלאת מס הרכישה, זו הצליחה להפיל לא רק את היקף רכישות הדירות על ידי משקיעים בינואר, אלא גם להוריד את משקל המשקיעים מסך הרכישות בשוק לכ-25% - שיעור נמוך משמעותית לעומת 33% שנרשם בחודש דצמבר. באוצר מציינים במפורש את טבריה כאזור בו בלטו מכירת דירות על ידי משקיעים בינואר.