הקוסם מארץ אוז: קובי אוז מסביר מדוע אין סיכוי לאיחוד של טיפקס

"בעבר האמנים הים-תיכוניים היו אלה שנחסמו ברדיו - וכיום הם החוסמים", אומר קובי אוז לקראת סיבוב ההופעות החדש שלו

"המוזיקה הים תיכונית ניצחה, ועכשיו ראוי שתגלה נדיבות של מנצחים", טוען הזמר-יוצר קובי אוז שיוציא בסוף החודש את אלבום הסולו השלישי שלו, "מזמורים נוספים", שיהיה מעין ממשיך דרך ל"מזמורי נבוכים" שאיתו פתח בקריירה עצמאית אחרי פירוק להקתו טיפקס.

לציון האירוע יקיים אוז סדרת הופעות עם הרכב חשמלי, אחרי שחרש מועדונים קטנים בכל רחבי הארץ בסיבוב אינטימי-אקוסטי וביצע שירים מקוריים פרי עטו בהשראת מזמורים ופיוטים מסורתיים. במופע החדש ישתלבו שירים משני אלבומי "מזמורים", לצד להיטים מתקופת טיפקס.

"הרבה זמן לא הופעתי עם הרכב חשמלי ואני קצת מתגעגע", מודה אוז, "ההופעות הקרובות יתקיימו במועדונים גדולים יחסית הדורשים סאונד ואווירה בהתאם ולשמחתי מופיעים איתי כיום הנגנים הכי טובים בארץ. אני מתייחס אליהם כשותפים לכל דבר, ולמרות שרשמית אני סולן, בפועל זה קובי אוז בנד. עכשיו אני מבין את דני סנדרסון, שבמשך שנים מופיע עם הרכב בו כל החברים שותפים גם בשירה ובקטעי הקישור. זה תענוג, מה גם שבהופעות של 'מזמורי נבוכים' התאפשר לי לראשונה בקריירה שלי כמוזיקאי לפתוח קופות. עם טיפקס הופענו בעיקר באירועים מכורים, ואני לא מתלונן חלילה כי היינו הכי טובים בזה".

- מתי הבנת שיש מקום לאלבום מזמורים נוסף?

"המופע התחיל כפרויקט ניסיוני. לא היה לנו מושג אם זה יצליח, ושלושת המופעים הראשונים הועלו בבתים פרטיים לחברים ולקרובי משפחה. אני עדיין מופתע שזה גדל וצבר תאוצה כזו בשנתיים האחרונות ומילא אולמות בכל הארץ, אבל כשזה קרה היינו צריכים עוד חומרים וכאשר הגענו לשישה שירים חדשים ותהליך היצירה עדיין נמשך קלטתי שזה בעצם עוד אלבום שנולד מתוך ההופעות".

הקהילה מפרגנת

למרות שנטש את הכיוון הקליל-להיטי של ימי טיפקס, אוז מסרב להפריד בין יצירתו העכשווית וזו שאפיינה את הלהקה. לדבריו, ההבדל העיקרי הוא שטיפקס כיוונה בעיקר לקהל הישראלי-מקומי בעוד אלבומי המזמורים והמופע המלווה מכוונים ליהודים באשר הם ומתעתדים, בהתאם, לצאת גם לחו"ל. "כבר הופענו בכמה קהילות יהודיות והתגובות היו מדהימות", הוא אומר, "הקהל מקבל את הפאזה הנוכחית ביצירה שלי בהבנה וחום, אבל שלא יבינו לא נכון. אני גאה בטיפקס, ושמח לכל הזדמנות לבצע משירי הלהקה בהופעות. הצלחנו לגעת בישראליות לכל גווניה, הישג שלא הרבה אמנים או הרכבים בארץ הגיעו אליו, ולראייה הטיפוסים הכל-כך שונים שהגיעו להופעות שלנו".

- ואיך משתלבת עבודתך כמפיק מוזיקלי של להקת ראגייסטן והזמר זהר עזרא, שיוציאו אלבומי בכורה בקרוב, במכלול היצירה העכשווית שלך?

"הפקתי בעבר את אלבום הבכורה של 'הדג נחש', את השלישי של 'כנסיית השכל' והסולו הרביעי של חמי רודנר ואני מאמין שאמשיך לעבוד כמפיק גם בעתיד כי זו הנאה וזכות להיות חלק מעיצוב דרכו של קולגה. ראגייסטן וזהר עזרא כבר הוציאו סינגלים, ולצערי הם עדיין לא מקבלים את הפרגון שהם ראויים לו ברדיו כשם ששירי 'מזמורי נבוכים' לא היו להיטי השמעות למרות שהקהל חיבק אותם. הדיסקים שלי נמכרים בזכות ההופעות, כי קהל נחשף אליהם ורוצה עותק בבית, אבל זו כבר פריבילגיה שלי כאמן מוכר יחסית.

"אמנים מתחילים עדיין צריכים את הפרגון ברדיו ורבים מהם לא זוכים לו. המוזיקה הים-תיכונית שולטת עכשיו במדיום הזה ובמידה רבה על חשבון ז'אנרים אחרים. זהר עזרא הוא זמר ים תיכוני מדהים, אבל פחות פופ מערבי ויותר פריד אל אטרש בהגשה. בקרב עורכים מוזיקליים זה כנראה נתפס כקשה מדי לעיכול והתהליך מצער. בעבר האמנים הים תיכוניים היו אלו שנחסמו ברדיו וכיום הם החוסמים. אני בפירוש לא מסכים לדברים שאמר יהורם גאון בגנות המוזיקה הים-תיכונית, אבל הייתי רוצה לגלות בקרבם את הפתיחות שנמנעה מהם בשעתו".

- מה הסיכוי לאיחוד עתידי של טיפקס?

"החברים עדיין מלווים את העשייה שלי. גל פרמן, שהיה הבסיסט בלהקה, עבר לתחום ההפקה ומטפל בהופעות שלי וביג אם עשה כמה רה-מיקסים באלבום החדש. אבל בכל הנוגע לאיחוד ממשי, עם הופעות ואלבום, אין תכנון כזה באופק מסיבה פשוטה. אף אחד מאיתנו לא מרגיש צורך בזה".

אוז יופיע בשני הקרוב (ה-14 בחודש), ב-22:00 במועדון זאפה בהרצליה ויארח את שלומי סרנגה. בחמישי (ה-17 בחודש), ב-22:00 יקיים מופע פורימי מיוחד במועדון מיילסטון בפארק המסחרי בגן שמואל ובמוצ"ש (ה-19 בחודש) ב-22:00 תתקיים הופעה במועדון הצוללת הצהובה בירושלים שבה יתארחו דניאל זמיר ואלון אולארצ'יק