צרות בצרורות: אל-על תידרש לאבטח מתחרותיה הישראליות

שר התחבורה הודיע על כוונתו להעביר ביום א' בממשלה הצעת החלטה שתחייב את החברה להמשיך ולאבטח את ארקיע וישראייר, אף שהודיעה כי תפסיק זאת בסוף החודש

כאילו לא די ברעידת האדמה אותה חווה אל על הבוקר (ה') על רקע הדו"ח החמור של רשות ניירות ערך, הודיע שר התחבורה על כוונתו להעביר ביום א' בממשלה הצעת החלטה שתחייב את החברה להמשיך ולאבטח את מתחרותיה הישראליות, ארקיע וישראייר, זאת על אף שהודיעה מספר פעמים כי בכוונתה להפסיק לעשות זאת החל מסוף החודש הנוכחי.

"מכח החזקת מדינת ישראל במניית המדינה המיוחדת בחברת אל על והזכויות הצמודות לה לפי תקנות החברה, על מנת להגן על העניינים החיוניים של מדינת ישראל בחברה... להורות בזאת לחברה להמשיך ולקיים את מערך האבטחה בחוץ לארץ לחברת ישראייר תעופה ותיירות ולחברת ארקיע קווי תעופה ישראליים בע"מ לפי הוראות שירות הביטחון הכללי", נכתב בהצעת ההחלטה אותה מגיש שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, האמון על נושא התעופה. באם תאושר ההחלטה על ידי הממשלה, תחוייב אל על להמשיך ולהפעיל את מערך הביטחון עד סוף השנה הנוכחית אלא אם כן תקבל הממשלה החלטה אחרת בנושא קודם לכן.

כזכור, הודיעה אל על לראשונה באמצע חודש נובמבר בשנה שעברה על כוונתה להפסיק ולאבטח את טיסות המתחרות הישראליות, וזאת על אף שאלה משלמות לה החזרים בגין שירותי האבטחה, בהתאם למודל רב שנים ולסיכומים הקיימים בין החברות ומשרד התחבורה. מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, שלח מכתב תזכורת נוסף בנושא לשר התחבורה בסוף חודש פברואר כדי להתריע על הפסקת פעילות מערך האבטחה בתוך כחודש.

האיום מצד אל על הוביל לדיון חירום במשרד התחבורה, בו לא קיבל שר התחבורה את טענת החברה וטען כי אין מקום להפסקה חד צדדית של מתן השירותים. ישראייר וארקיע הפעילו מכבש לחצים על משרד התחבורה בנושא, בטענה כי מדובר בפגיעה קשה בתחרות שעשויה אף להביא להפסקת פעילותן בקווים מסויימים, והדבר אף הוביל לבחינת הנושא ע"י רשות הגבלים עסקיים שהודיעה כי היא בוחנת אפשרות לנקיטת צעדים כנגד החברה על מנת למנוע ממנה לעמוד באיומיה.

הצעת ההחלטה שתובא לאישור הממשלה ביום א' גובשה על ידי משרד התחבורה, האוצר, שירות הביטחון הכללי, הרשות להגבלים עסקיים, רשות החברות הממשלתיות ומשרד המשפטים. באל על סירבו היום להגיב בנושא, אך בשיחות קודמות אמרו בכירים בחברה ל"גלובס" כי "לא ייתכן שאל על תמשיך בתנאי התחרות הקיימים מול חברות בחו"ל לשמש גם כיחידת סמך של משרד התחבורה בנושא הביטחון".

מנכ"ל חברת ארקיע גדי טפר מסר בתגובה כי החברה מודה לשר התחבורה על כך שהעלה את הנושא החשוב להחלטת הממשלה "ארקיע ידעה לאורך כל הדרך כי המדינה לא תפקיר את ביטחון נוסעיה, אני מודה לשר התחבורה ישראל כץ ולמנכ"ל המשרד דן הראל על כך שהם פועלים כדי למנוע מאל על, שלוחת המדינה לעיניני הביטחון בתעופה, הפועלת בתחום זה כמונופול, להחזיק את חברת ארקיע כ'בת ערובה' בנושא זה".