נו, מתחילים להתגעגע לנמני?

הרביעייה שספגה בקרית שמונה הפכה את מכבי ת"א בעידן מוטי איווניר לקבוצה עלובה עוד יותר ממכבי של עידן אבי נמני; כך נראה אחד הכישלונות הגדולים בתולדות הכדורגל הישראלי

1. במסיבת העיתונאים השבועית של מכבי ת"א ביום חמישי איבד מאור בוזגלו את הקשר שלו למציאות. יכול להיות שהעניין הזה עובר במשפחה. "אני לא חושב שאנחנו פחות טובים מהפועל ת"א או מכבי חיפה", אמר התכשיט. אמירה יוצאת דופן אם נזכרים שמכבי לקחה העונה נקודה אחת מ-12 אפשריות מול חיפה והפועל.

אבל יש למכבי העונה בעיה יותר חמורה מחוסר היכולת לנצח את שתי הקבוצות שרצות לאליפות: היא קורסת מול כל קבוצת שוליים מליגת העל שיש לה טיפה, ממש טיפה של כדורגל. מכבי איבדה השנה שש נקודות מול קרית שמונה, שתיים מול מכבי פ"ת, חמש מול הפועל חיפה, חמש מול הפועל עכו. למעשה, מכבי ת"א ניצחה העונה רק משחק אחד מול שמונה הקבוצות המדורגות כרגע ראשונות בטבלה (נגד בני יהודה). 6 מ-36 נקודות אפשריות בלבד ב-12 המשחקים האלו של מכבי העונה.

מול הפחים של הליגה, מקומות 9-16, למכבי הולך יותר טוב. הבעיה העיקרית: בפלייאוף, אחרי הקיזוז, אין משחקים נגד מקומות 9-16.

מכבי כבר החליפה מאמן השנה והחילוף לא הועיל בכלום. איווניר ניצח את סכנין, גם נמני ניצח את סכנין. אם כבר, השינוי הוא לרעה. כשמכבי היתה תחת נמני, היא לפחות יכלה להתגאות בהגנה הטובה בליגה, עם כמות הספיגות המעטה ביותר. ב-9 משחקי הליגה של איווניר בתפקיד, חוררה הרשת של מכבי 12 פעמים, והיא כבר עברה בכמות הספיגות את חיפה והפועל. איווניר גם חתום על הדחה מבזה מהגביע להפועל פ"ת.

הדבר המביך ביותר בכל הסיפור הזה הוא שמדובר בקבוצה השנייה הכי יקרה בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי. כמה חוסר כישרון צריך כדי לקחת תקציב עתק של 100 מיליון שקל ולזרוק אותו לפח.

היו לא מעט נפילות מהדהדות בכדורגל הישראלי לאורך השנים. הפועל ת"א יורדת ליגה מיד לאחר עונת האליפות של 1988; מכבי חיפה של ברקוביץ' ורביבו לא מצליחה לזכות בתואר; מיזם עתיר תקציב ורכש של גד זאבי בשנת 2000 בבית"ר מתפרק; היה גם את פרויקט הגלאקטיקוס של מכבי ב-2005; אבל עושה רושם שמכבי ת"א מודל 2011 תעקוף את כל הנפילות האלו בסיבוב. הרבה זמן לא היה כישלון כזה קולוסאלי בקבוצת כדורגל ישראלית.

לירן שטראובר, מכבי ת
 לירן שטראובר, מכבי ת

שטראובר. מכבי נופלת מול כל מי שמשחק נגדה כדורגל (צילום: שלומי יוסף)

2. גיא עזורי מאמן כבר חמש שנים בליגת העל, און אנד אוף. מכבי פ"ת, בית"ר ירושלים, הפועל ב"ש, הפועל אשקלון. ובכל זאת, תשאלו 99% מאוהדי הכדורגל בארץ מה האסוציאציה הראשונה שקופצת להם לראש כשמזכירים להם את גיא עזורי, והם בכלל יגידו לכם "אפדרין". אם הפרשה ההיא מ-1999, אז היה מאמן כושר במכבי ת"א, היא עדיין ההיילייט הכי גדול בקריירת האימון של עזורי, מה זה אומר בעצם על עזורי או על מי שבוחר לתת לו צ'אנס.

הפאשלות הנוכחיות של עזורי באשקלון - 7 הפסדים רצופים והידרדרות מתחת לקו האדום כנראה יישכחו במהירות. במוקדם או במאוחר ישחרר אותו פרוספר אזגי מהתפקיד, ואז שוב כל מה שנזכור מגיא עזורי זה אפדרין.

3. "הגיע הזמן שנראה מי בעל הבית בחיפה". על החתום: יואב כץ. "אין סיבה שלא ננצח את מכבי בדרבי", הוסיף הבעלים של הפועל. אז זהו, שדווקא יש כמה סיבות. הסיבה העיקרית היא הבדלי רמות אדירים בין שתי הקבוצות שמשתקפים בפער של 20 נקודות בטבלה. אבל הפערים לא מנעו גם מאיל טרטצקי, הקפטן של הפועל, להתבלבל: "הפועל חיפה מסתכלת על מכבי חיפה בגובה העיניים. אנחנו לא מסתפקים בתיקו".

אפילו ההתנהלות של מאמן הפועל חיפה השבוע היתה מרובת ביטחון עצמי. דווקא בשבוע כל כך קריטי לפני משחק כל כך קשה, בחר ניצן שירזי לקפוץ לחו"ל, כדי להתרשם ממחנות אימונים פוטנציאליים. אולי יותר חשוב לבדוק את גובה הדשא בכפר האוסטרי שבו תנפוש הקבוצה בקיץ, מאשר להתכונן למשחק העומק של גולסה ולדריבלים של רפאלוב.

בשני הדרבים הקודמים של חיפה, הפועל הצליחה לסחוט 0-0. היא עשתה את זה עם גישה ברורה: אלימות, אגרסיביות, התפתלויות על הדשא, משיכות זמן מכוערות. גישה של קבוצה קטנה. השבוע מתקבלת התחושה שבהפועל בחרו לנקוט בגישת האבו-עלי.

ומה יותר טוב למכבי חיפה ערב דרבי מאשר יריבה עירונית שמשחקת בנדמה לי.