האור בקצה המנהרה היפנית

למרות האסון האנושי הכבד, רעידת האדמה צפויה להאיץ את כלכלת יפן והעולם כולו

כפי שהדברים נראים נכון לעכשיו, 3 ימים אחרי רעידת האדמה הקטלנית ביפן, הנזק שנגרם הוא בסדר גודל של 100-300 מיליארד דולר. לשם השוואה, נזקי סופת ההוריקן קתרינה ב-2005 בארה"ב היו בסדר גודל של 100 מיליארד דולר, וכך גם הנזקים מרעידת האדמה הקשה בקובה, יפן, ב-1995.

יחסית לכלכלה היפנית המשמעות היא 2%-6% מהתוצר יפני השנתי (הנזק מהסופה קתרינה היה כ-0.7% מהתוצר האמריקני). האזור שנפגע ביותר הוא בעיקר אזור חקלאי ולא המרכזי מבחינת האוכלוסייה והתעשייה.

לפי אומדנים יפניים, צפויים להיות מעל 10,000 הרוגים (אם הרוב המכריע של הנעדרים הם הרוגים). המשמעות במונחי גודל אוכלוסיית ישראל היא כ-600 איש. זהו אסון אנושי קשה מאוד, אבל בוודאי שלא קטסטרופה כלכלית למעצמה כיפן, (בייחוד לאור הניסיון שלה).

רעידת האדמה בקובה הביאה להאצת התוצר היפני, ולקח כמעט 7 שנים לשקם את כל הנזקים. כך היה גם לאחר סיום מלחמת העולם השנייה (וספיגת שתי פצצות אטום). לכן סביר להעריך, שלמרות הטרגדיה הקשה, האסון הנוכחי ביפן צפוי דווקא להאיץ את צמיחת התוצר היפני ולתרום גם להאצת הצמיחה העולמית.

נכון, ליפן יש היום חוב לאומי גדול מאוד של כמעט 200% תוצר, כ-11 טריליון דולר, אבל עוצמתה הכלכלית מאפשרת לה להגדיל את החוב הזה גם בעוד 300 מיליארד דולר. נראה שרוב השיקום יבוא לביטוי בתשתיות (כבישים, חשמל, מים, רכבות וכו'), בבניין ובניקוי כל השטחים החקלאיים. אלו הם תחומים שהיפנים מומחים בהם, ועוצמתה של הכלכלה היפנית יחד עם השליטה והאפקטיביות של היפנים בעתות חירום, יאפשרו להם לשקם את עצמם טוב יותר מרוב האומות.

המשמעות האנרגטית

ליפן 55 כורים גרעיניים המספקים 35% מסך צריכת החשמל. האינטנסיביות של שימוש בכורים גרעיניים לייצור חשמל ביפן היא גדולה מאוד. לשם השוואה, בצרפת 85% מהחשמל נובע מאנרגיה גרעינית. בארה"ב - כ-20%. ליפנים זה נראה נכון כלכלית - פתרון לאנרגיה נקייה.

אחת מהשלכות רעידת האדמה היה פיצוץ בפוקושימה, תחנת כוח גרעינית גדולה המכילה 6 כורים גרעיניים בהיקף כולל של 4,700 מגהווט (דומה לכל התחנות הפחמיות בחדרה ובאשקלון). העלות הכוללת של בניית תחנת כוח כזו יכולה להיות גבוהה מ-15 מיליארד דולר. תחנת הכוח עצמה ממוקמת על חוף הים, כ-300 ק"מ צפונית לטוקיו, באזור דליל אוכלוסייה יחסית. בתוכנית היה להוסיף, עד סוף העשור, עוד שני כורים גדולים בעוצמה כוללת של 2,800 מגה ווט (דומה לכל תחנות הכוח בחדרה).

נראה שהפיצוץ והדליפה מהכור היפני צפויים לעכב ולייקר בניית כורים נוספים לייצור חשמל בעולם, וצפויה להיות לכך השפעה משמעותית על כל נושא פליטת פחמן דו-חמצני, כי ימשיכו להשתמש בפחם שהוא מזהם יותר.

היפנים הם צרכנים גדולים מאוד של גז טבעי מונזל (LNG) לייצור חשמל, ונראה שלפחות בשנים הקרובות יהיה יתרון לתחנות כוח המונעות בגז טבעי או LNG גם במקומות אחרים בעולם (סין, קוריאה ומדינות אחרות באסיה). נראה שהאלטרנטיבה של טורבינות רוח תתפוס תאוצה נוספת.

לא נראה שצפוי מחסור בחשמל בעולם, אולם משקל האנרגיה הגרעינית כנראה לא יעלה בעתיד הקרוב.

העוצמה היפנית

עוצמתה של רעידת האדמה הנוכחית עודכנה הבוקר מ-8.9 ל-9.0 בסולם ריכטר (כלומר, היא שוות ערך לכ-340 מגה טון TNT. פצצת האטום שהוטלה על הירושימה הייתה בעוצמה של 15 קילו טון. כלומר, רעידת האדמה הייתה בעוצמה של פי 24 אלף מפצצת האטום). נראה כי התשתית היפנית עמדה בכך היטב יחסית. במדינות העולם השלישי עוצמה כזו הייתה גורמת למיליוני הרוגים.

מדהים יותר לחשוב על תחנת הכוח שהחלה לפעול בשנת 1970, שחמישה מששת הכורים שלה עמדו ברעידת אדמה בעוצמה חסרת תקדים, ולאחריה נפגעו מגלי צונאמי בגובה של 10 מטרים שהיכו בהם מהצד. בפועל, כנראה, נפגע רק הכור הקטן והישן מכולם, של 480 מגה ווט, וגם בו, הליבה של הכור לא התפוצצה, כפי שאירע בצ'רנוביל).

הליבה עשויה כמה שכבות של פלדה והדליפה היא של רמה רדיואקטיבית נמוכה מאוד.

לכן, במחשבה שנייה ייתכן דווקא שזו "פרסומת" לעמידות תחנות כוח גרעיניות שנבנות על-ידי יפנים ולאפשרות לבנות תחנות כוח אמינות גם למצבים קיצוניים כפי שעברה יפן עכשיו.

הכותב הוא מנכ"ל מודלים כלכליים בע"מ