עלילות שי אגסי בממלכת דנמרק

בטר פלייס פרסמה מחירון ללקוחותיה בדנמרק - האם אלה המחירים שיהיו בישראל?

חודשים ספורים נותרו עד לתחילת הפעילות המסחרית של הסטארט-אפ המסוקר ביותר בתולדות הרכב הישראלי, אך ערפל סמיך אופף את הפרויקט. עד כה טרם פורסמה מדיניות התמחור של המכוניות ותנאי השירות ועלויות השירות.

עד שיתפזר הערפל, קיבלנו בתחילת החודש כמה רמזים לגבי המודל העסקי של בטר פלייס. אלה מגיעים מדנמרק, שוק היעד השני של החברה בשלב ההשקה הגלובלית.

שונים אך דומים

עיקר רכישות הרכב החדש בדנמרק הן של לקוחות פרטיים. בדנמרק מודעות הלקוחות לאיכות הסביבה גבוהה הרבה יותר, והקילומטראז' השנתי נמוך יותר. עוד הבדל הוא, שבדנמרק בטר פלייס תהיה רק ספקית שירותי הטעינה והסוללות, ואילו מכירת הרכב תהיה באחריות הבלעדית של רנו. בישראל בטר פלייס תהיה גם יבואנית הרכב.

למרות השוני, יש גם קווי דמיון: בשתי המדינות שיעור המס על קניית רכב הוא הגבוה בעולם. בדנמרק ממוסה רכב חדש בשיעור של 90% על 6,000 האירו הראשונים, וב-180% על היתרה, ואילו בישראל המס הכולל יכול להגיע לכ-100%, אפילו אחרי ההטבות "הירוקות".

בדנמרק מחירי הרכב "נטו" של היצרנים ליבואנים, לפני מיסוי, הם בין הנמוכים בעולם - ממש כמו בישראל. שתי המדינות גם מעניקות לרכב חשמלי הטבות משמעותיות במס קנייה. בישראל מוטל על רכב חשמלי מס של כ-10% בלבד. בדנמרק יש פטור מלא, בינתיים. בשתי המדינות מחירי הדלק גבוהים למדי. לפי שער החליפין הנוכחי (כ-0.66 קרונה לשקל) משלם הלקוח כ-7.9 שקל בדנמרק לליטר אוקטן 95. בישראל המחיר הוא "רק" 7.5 שקל לליטר. ברמה העקרונית, המוטיבציה הכלכלית הבסיסית של רכישת רכב חשמלי והדרך שבה המשווקים אמורים ליצור את המוטיבציה הזו אצל הלקוחות אמורים להיות דומים.

המחיר: מרווחים שמנים

בכל זאת מצאנו כמה הפתעות. הפלואנס ZE החשמלית של בטר פלייס עולה בדנמרק 205 אלף קרונות, כ-135 אלף שקל. המחיר אינו כולל כמובן את הסוללה, שנשארת בבעלות בטר פלייס ומוחכרת ללקוח. בהתחשב בפטור הגורף ממס, זהו בהחלט לא מחיר נמוך.

אמנם הרנו פלואנס עצמה אינה נמכרת בדנמרק עם מנוע רגיל, אולם רנו מגאן 5 דלתות, שמחירה מקביל, עולה בדנמרק כ-1,000 אירו פחות ממחיר החשמלית בגרסה עם מנוע בנזין 1.6 ליטר ותיבת הילוכים ידנית. גרסת הטורבו-דיזל הפופולרית יקרה בכ-4,000 אירו.

במילים אחרות לא מדובר ב"מחיר רצפה" שובר מוסכמות, אלא במחיר שמציב את המכונית כעוד גרסה אלטרנטיבית בליין "הרגיל" של המגאן.

מכיוון שהטבת המס החבויה במחיר הפלואנס בדנמרק מסתכמת ביותר מעשרת אלפים אירו מלמד מחיר הרכב על אחד משני דברים: או שעלות הייצור של הפלואנס החשמלית (בלי הסוללה) יקרה הרבה יותר מהעלות של רכב עם מנוע רגיל; או שרנו ו/או בטר פלייס הכניסו למחיר "נטו" של הפלואנס החשמלית מארק-אפ שמן כדי לקצר למינימום את תקופת ההחזר על ההשקעה.

להערכתנו, המחיר בישראל ללקוח הפרטי צפוי להיות נמוך יותר, אבל לא נמוך בהרבה. גם בישראל שווי הטבת המס על המכונית (בסביבות 60% במס הקנייה בהשוואה לרכב בנזין מקביל) יסתכם בעשרות אלפי שקלים, כך שהמארק-אפ ליבואן צפוי להיות שמן ואטרקטיבי באותה מידה.

שירות: החבילה הגיעה

הנתונים מדנמרק חושפים לא מעט פרטים גם על מבנה התוכניות החודשיות, שתציע בטר פלייס. נראה שהחברה לקחה רחוק את האנלוגיה בין המודל העסקי שלה למודל של חברות הסלולר.

בדומה לחבילות "דקות השיחה" מציעה החברה 5 חבילות "קילומטרים שנתיים" לבחירת הלקוחות: החל מעשרת אלפים ק"מ בשנה ועד ליותר מ-40 אלף ק"מ בשנה.

החבילות כוללות מספר לא מוגבל של טעינות מרשת החשמל, החלפות סוללה בתחנות של בטר פלייס, שירותי מידע והכוונה שונים, ואולי גם שירותי גרירה וחילוץ. הן אינן כוללות את ההתקנה (חובה) של מטען "אישי" לרכב בחנייה הפרטית של הלקוח, שעלותו ללקוח הדני 6,600 שקל, וגם לא עלות החיבור שגובה חברת החשמל המקומית.

מבנה החבילות מלמד שכמו אצל חברות הסלולר, המחיר היחסי לק"מ ברכב החשמלי הולך ופוחת ככל שהחבילה גדולה יותר. כמו אצל חברות הסלולר, ששיטות חליבת הלקוחות שלהן פותחו בעשור האחרון לכדי אמנות, גם במודל התמחור של בטר פלייס דנמרק יש מלכודות צרכניות.

אחת היא התחייבות של הלקוח לתשלום מינימום שנתי: בין אם נסעת את מלוא מכסת הק"מ שאליה התחייבת, ובין אם הרכב עמד בחנייה, אתה עדיין מחויב לשלם תשלום שנתי שווה ערך לסכום החודשי המלא.

כמו אצל חברות הסלולר, כל חריגה ממכסת הק"מ בחבילה תעלה בחיוב נפרד ולא זול של כל ק"מ עודף. למי שתוהה כיצד תדע החברה לחשב את הק"מ שנוסע הרכב בפועל, נמליץ לעין באותיות הקטנות של החוזה. שם מצוין שמוקד הבקרה של בטר פלייס אוסף מידע טלמטרי על תנועת הרכב, מיקומו, מספר הטעינות והכניסות לעמדת החלפת סוללות ועוד.

סע יותר, שלם פחות

הבעיה הגדולה שטמונה במבנה התמחור הזה, בהנחה הגיונית שישוכפל גם לישראל, היא לאו דווקא צרכנית אלא עקרונית; מבנה התמחור והשימוש הנ"ל מעודד נסועת יתר ומעודד רכישה של חבילות גדולות ככל האפשר כדי להוזיל עלויות. לקוח שצרכיו המעשיים מכתיבים לו שימוש של 50% או 70% בלבד מתקרת הק"מ בחבילה, יגלה שכדי "לא לצאת פראייר", כדאי לו להגדיל משמעותית את הנסיעה.

זאת להבדיל מ"לקוח מזדמן", שטוען את הרכב אקראית לפי צרכיו, ממש כמו בתדלוק. נכון שמבחינת זיהום אוויר נטו יש כאן חיסכון, בהנחה שתחנות הכוח בארץ לא יעברו לשימוש בסולר-מזוט על בסיס קבוע כפי שהן עושות כיום.

צריך לזכור שגם נסועת יתר היא זיהום סביבתי, שממנו נגזרים פקקי תנועה, שחיקת תשתיות הכבישים, הגדלת הסיכון הסטטיסטי לתאונות ועוד עלויות כבדות למדינה. את זה, אגב, לא אנחנו אומרים. זה מופיע במחקרים של משרד התשתיות, שעסוק כיום בפריסת שטיח אדום לרכב החשמלי.

תגובת בטר פלייס: "החבילות יותאמו לצורכי הלקוח"

"בטר פלייס מתקדמת בהצעת הזדמנות ראשונה למעבר המוני לרכב חשמלי אשר תאפשר חוויית נהיגה חדשה לגמרי שהיא נקייה יותר, נוחה, מתקדמת, חדשנית ויעילה גם כלכלית וגם סביבתית. מודל השירות של בטר פלייס הוא היחידי המאפשר אימוץ מהיר של טכנולוגיה חדשה, המתאפשר, בין היתר על-ידי הפרדת מחיר הסוללה מהרכב".

בחברה טוענים עוד כי "מחיר הרכבים מושפע מרמות מיסוי שונות ומכלכלה שונה ולכל שוק יותאם המחיר הרצוי כנהוג בעולם. מכאן שאין מקום להשוואת המחיר בין השוק הדני לשוק הישראלי. במסגרת החבילה מספקת בטר פלייס בדנמרק הרבה מעבר ל"מחיר לק"מ", ובנוסף נותנת הגנה בפני עלויות מחיר הדלק לאורך תקופת ההתקשרות".

לפי בטר פלייס, "חבילת המנוי כוללת שירות לקוחות מתקדם, פריסת תשתיות רחבה, מערכת מחשוב ייחודית ברכב, טכנולוגית החלפת סוללה ועוד. כל חבילה שהחברה תציע תותאם לצרכי הלקוח, בהתאם לשגרת הנהיגה שלו והלקוח יוכל לסיים את ההסכם בכל עת".

עוד מסבירים בחברה כי החבילה שתוצע בדנמרק "מתבססת על מספר ק"מ שנתי במחיר קבוע, לקוח יוכל לבחור לשנות חבילה בהתאם לצריכה בפועל. בטר פלייס מעודדת רכישת רכב חשמלי בקרב כל סוגי צרכני הדלק, בכדי להוריד את התלות בנפט ואת מפלס זיהום האוויר".