הגולשים מתגייסים למען יפן

הארגון שמימן הטסת כלבי חיפוש לאזור האסון והשגרירות שקראה לאזרחיה לדווח בפייסבוק

העניין הרב שמעורר בימים אלה האסון ביפן אינו נחלת התקשורת המסורתית בלבד כמובן, וחלק נכבד מתשומת-לבם של הגולשים ברשתות החברתיות מופנה לעברו. בדומה לאסונות הומניטאריים דומים שהתרחשו ברחבי העולם, אזרחים מהמדינות השונות מתגייסים לעזרת העם היפני ברגעיו הקשים, ונעזרים לשם כך במדיה החברתית.

מלבד התגייסות ענקיות הטכנולוגיה, כדוגמת גוגל ומיקרוסופט, ניתן למצוא יוזמות מקומיות רבות, שמאפשרות תרומה ותמיכה במאמצי החילוץ וההצלה.

כך, ארגון אקספלור החליט לתמוך בקרן שמטרתה הכשרת ומימון כלבי חיפוש שהוטסו ליפן. מייסד הארגון הכריז כי על כל מצטרף חדש לעמוד פייסבוק שהוקם, Dog Bless Japan, הוא יתרום דולר לקרן, עד לסכום של 100,000 דולר.

סכום הכסף הושג במהירות, ומפעילי העמוד הבטיחו לקהל הגולשים לעדכן על קורותיהם של כלבי החיפוש שעוזרים במאמצי החילוץ ביפן. הסכום שהושג, דרך-אגב, גבוה יותר מהתרומות שהצליח הצלב האדום לגייס עד כה למען יפן.

מלבד תרומות מרחבי העולם, גם היפנים עצמם נרתמים למשימה. הרשת החברתית המובילה ביפן, מיקסי, עם למעלה מ-25 מיליון משתמשים, הצליחה לגייס למעלה ממיליון וחצי דולר, תוך יומיים בלבד מרעידת האדמה והצונאמי.

כספי התרומות נאספו ממשתמשי מיקסי בדרך פשוטה למדי, שאיננה כרוכה בהצטרפות לעמוד או במעקב אחר דמות מסוימת. בכל כניסה לחשבון האישי, הוצגה לגולש הודעה מטעם הנהלת הרשת החברתית, עם קריאה לתרומה כספית צנועה, שתסייע להצלה ושיקום הנפגעים. התרומות נאספו ביפן בלבד - ההצטרפות לרשת החברתית אפשרית רק לאחר הצגה של מספר טלפון נייד יפני תקף.

מלבד התרומות המגויסות ברשתות, רעידת האדמה והצונאמי הפכו לאחד מנושאי השיחה המרכזיים. התגית בטוויטר "תפילה למען יפן" הפכה לאחת הפופולריות במהלך סוף השבוע, ומאפשרת לגולשים להתעדכן במתרחש ביפן. בין הציוצים ניתן למצוא קריאות תמיכה מרחבי העולם, במקביל לדיווחים חיים מהשטח.

בהתאם לאופייה של המדיה החברתית, לא כל ההודעות והציוצים מביעים תמיכה, וחלק מהגולשים בוחרים להעלות הודעות משועשעות על יפן.

קומקאי אמריקני, גילברט גוטפריד, לא העריך נכונה את ההזדהות עם העם היפני, ובחר להעלות בחשבון הטוויטר שלו בדיחות על יפן. ההודעות זכו לביקורות נרחבות (ונמחקו לאחר זמן קצר), וגוטפריד פוטר מעבודתו כדובר בחברת ביטוח.

גוטפריד, אגב, עורר מהומה דומה כ-3 שבועות לאחר אסון התאומים, כשבחר להתבדח על הנושא הרגיש.

טוויטר נרתמה לסיוע

נפילות קווי הטלפון גרמו ליפנים רבים לפנות לאינטרנט ולעדכונים ברשתות החברתיות על מנת ליצור קשר ולאמוד את היקף האסון, ללא תיווכה של התקשורת המסורתית.

טוויטר, אחת מהרשתות החברתיות הפופולריות ביפן, הבינה את הצורך הממשי בעדכונים ובקשר עם משפחה וחברים, ופרסמה מדריך שמטרתו עזרה לגולשים ביפן. המדריך כולל, בין היתר, פירוט של התגיות העוסקות בנושא והסבר על עדכונים דרך מכשירים סלולריים.

המדיה החברתית משמשת במקרה זה בראש ובראשונה כאמצעי תקשורת, המסייע ליצירת קשר עם קרובים וחברים, ועונה על הצורך החברתי לשתף את העולם (או לפחות את הגולשים באותה רשת) בתחושות הקשות של הניצולים והצופים מהצד.

מלבד הרשתות החברתיות, שמעודדות כצפוי את השימוש בפלטפורמות שברשותן, גם הרשויות מתחילות להבין את תרומת המדיה החברתית בהתמודדות עם האסון שפקד את יפן.

שגרירות ארצות-הברית בטוקיו, לדוגמה, פרסמה הודעה בה היא קוראת לאזרחיה הנמצאים באזור האסון לנסות ליצור קשר עם קרוביהם תוך שימוש ברשתות החברתיות, שלעתים זמינות ויעילות יותר מרשת הטלפוניה.

איתי יפן
 איתי יפן

הכותב הוא מנכ"ל בן-חורין ואלכסנדרוביץ' אסטרטגיה ותקשורת, אשר משלבת בפעילותה גם קמפיינים דיגיטליים ללקוחותיה.