גם לנו כבר יש מהפכת פייסבוק

העובדים הסוציאלים רשמו השבוע הישג גדול, אז למה הם כל כך מאוכזבים? כנסו לרשת

העובדים הסוציאלים רשמו השבוע הישגים חסרי תקדים, לפחות ביחס לסקטור שלהם. שכרם של העובדים בדרגות הנמוכות ביותר יעלה ב-45%, ולראשונה גם העובדים שמועסקים בעמותות ובגופים המופרטים יוצמדו להסכמי השכר במגזר הציבורי.

השכר של עובדי העמותות יעלה לעד 7,100 שקל בחודש, לעומת כ-4,000 כיום. במשרד האוצר כמעט ירדו על הברכיים בעניין הזה. הם דיברו על "שוק פרטי", אבל ביצעו חצי הלאמה לפחות בתחום השכר.

אז איך זה שכל כך הרבה עובדים סוציאלים מאוכזבים היום מההסכם המתגבש? את התשובה אפשר למצוא בפייסבוק. זהו מאבק העובדים הראשון שהצליח לעשות באזז באמצעות הרשת החברתית, מאבק שנוהל לפחות עד השבוע בהצלחה רבה בידי דוד גולן וגלי גבאי, יועצי התקשורת של איגוד העובדים הסוציאלים. בדף הפייסבוק של המאבק הרשמי פורסמו עדכונים אונליין על הפגנות, החלפת דעות ורעיונות, גזרי עיתונים שהעידו על האימפקט התקשורתי ובעיקר הרבה פידבק.

אלא שהשבוע הכל התחיל להתהפך: העובדים הסוציאלים הבינו שההסכם המתגבש לא מבשר על המהפכה הגדולה שלה ייחלו, מהפכה שכוללת שינוי מהותי במבנה ההעסקה שלהם כך שיתאפשר להם קידום אמיתי בדרגות השכר לאורך השנים. מהפכה כזאת, כפי שהוצעה כנקודת הפתיחה במו"מ של איגוד העו"סים, שקולה לתוספות שכר של 60%-100%.

ההסכם הנוכחי מדבר על תוספת ממוצעת של 25%, וגם זה נחשב להישג לא מבוטל. אבל כמו שאומרת הקלישאה: גודל האכזבה כגודל הציפייה. הפייסבוק עכשיו כמרקחה, ההסכם הופך בו ללעג, העובדים הסוציאלים טענו שמצנזרים חלק מהתגובות שלהם וכך קם לו עמוד חדש ברשת: "האיגוד לא יסתום לנו את הפה".

מאחורי הביקורת שנמתחת כעת על ההסכם יש לא מעט "נשמות טובות", שאופוזיציה להסתדרות היא כמעט בבחינת אידיאולוגיה. כך, בעמוד הפייסבוק של העובדים הסוציאליים אפשר למצוא תגובות של שי כהן, אחד ממייסדי "כוח לעובדים" המתחרה בהסתדרות, שמייעץ לעו"סים הנחמדים "להחליף את טעמה החמוץ של האכזבה".

הוא מתכוון כמובן להחליף את ההסתדרות בארגון שלו, וחותם: "שלכם בסולידריות". גלית, אחת העובדות שמגיבות באתר, טוענת כי גם בעמוד המיוחד שהקימו מישהו מצנזר אותה. "האיגוד סותם לנו גם פה את הפה. מה, זה איראן?".

אלא שמהר מאוד ביקשו חבריה להרגיע אותה: לאיגוד אין שום דריסת רגל בעמוד הזה של האתר, כנראה שהייתה לך בעיה טכנית קלה. האנדרלמוסיה בעיצומה.

עובד סוציאלי אחר מצטט מתוך השיר: "סיפרו לי על עולם בלי שום צל של ענן, סיפרו לך על נסיך וסוסו הלבן". התגובה הזאת מבטאת יותר מכל דבר אחר את האכזבה של העובדים, שנובעת מהרים וגבעות שהבטיח להם האיגוד, שלא השכיל להנמיך מעט ציפיות ולהבהיר שבמו"מ הולכים לפשרות. הוא לא הבהיר שבמו"מ הנוכחי הם הלכו עשרים צעדים קדימה, ובמו"מ הבא הם יכולים ללכת עוד עשרים נוספים.

הוא לא הסביר שאידיאולוגיה ואוטופיה מספיקים לאתר כמו פייסבוק, אבל לא למסדרונות של משרד האוצר, לטבלאות אקסל ולתקציב מוגבל. הנה מאמר שלא יקבל "לייק" כל כך מהר.