מכה לעיני: עובדי חיפה כימיקלים עברו ל"כוח לעובדים"

עובדי מפעל חיפה כימיקלים צפון עזבו את ההסתדרות בטענה כי הארגון תמך בעמדות ההנהלה ■ "לצערי ההסתדרות נלחמת נגד העובדים במקום שתלחם בשביל העובדים"

אחרי שנכשלה בניסיון למנוע מ"כוח לעובדים" לחתום על הסכם קיבוצי באוניברסיטה הפתוחה, סופגת היום (ב') הסתדרות העובדים הכללית מכה נוספת מצד הארגון המתחרה: עובדי מפעל חיפה כימיקלים צפון נטשו את הארגון שבראשות עופר עיני והצטרפו אל הארגון החדש, שנוסד על ידי עו"ד איתי סבירסקי, שי כהן, ד"ר ליאת יקיר טמנג וד"ר עמי וטורי.

בוועד העובדים של חיפה כימיקלים צפון טוענים כי ההסתדרות סירבה לגבות את הדרישות של העובדים במו"מ על הסכם עבודה חדש, ואף תמכה בעמדות ההנהלה. "לצערי ההסתדרות נלחמת נגד העובדים במקום שתלחם בשביל העובדים. אנחנו נעבור לכוח לעובדים שידאג לנו ולא להנהלה", אמר היום יו"ר הוועד, אלי אלבז.

רפי קמחי, רכז מטה צפון של כוח לעובדים, הוסיף: "לא יכולנו לעמוד מנגד ולראות את מצוקת העובדים. במשך שנים לא זוכים עובדי חיפה כימיקלים לליווי ותמיכה של ארגון עובדים. אני מקווה שהנהלת החברה תשב עם העובדים למו"מ אינטנסיבי שיבנה מחדש יחסי אמון ועבודה משותפת".

החל מהשעה 7:00 בבוקר השביתו עובדי המפעל את מתקני הייצור במסגרת מה שכינו "שביתת אזהרה למשך 8 שעות". לאחר ההודעה בדבר המעבר לארגון כוח לעובדים, טענו בוועד כי ההנהלה סגרה בתגובה את חדר האוכל, מנעה גישה לרשת האינטרנט, ביטלה את ההסעות המאורגנות ואף החלה לדלל את החומרים הכימיים לקראת השבתת מגן אפשרית. בוועד סבורים כי המהלך הזה של ההנהלה נובע לא רק משביתת העובדים, אלא גם בגלל החלפת ארגון העובדים.

כוח לעובדים נתפס כארגון אידיאליסטי ומיליטנטי, בעוד שההסתדרות נתפסת בשנים האחרונות כארגון פרגמטי שקשוב יותר לצרכי המעסיקים. גורמים בהסתדרות דחו את הטענה כאילו בארגון עשו יד אחת עם ההנהלה, ורמזו כי בוועד העובדים העלו דרישות מופרזות שהיו עלולות לפגוע דווקא בעובדים. בוועד טוענים מנגד כי בזמן שנציגי ההנהלה התנכלו לכאורה לראשי המאבק, נציג ההסתדרות קבע פגישת מו"מ עם ההנהלה והודיע כי בכוונתו להגיע לסיכומים ללא הסכמת הועד.

לחיפה כימיקלים שני מפעלים בישראל: בחיפה ובמישור רותם שבדרום. לטענת "כוח לעובדים", המפעל בחיפה הוא בבחינת ישות משפטית עצמאית, כך שמספיק לאגד מעל שליש מעובדי המפעל הזה בלבד כדי להכיר בהתארגנות העובדים במסגרת הארגון החדש.

חיפה כימיקלים הוקמה בשנת 1967 והיא עוסקת בייצור ושיווק של דשנים ייחודיים לחקלאות וכימיקלים טכניים לתעשייה. בשנת 2008 עברה השליטה בחברה מידי אריה גנגר לידי שותפו האמריקני ג'ולס טראמפ.

מההסתדרות במרחב חיפה נמסר בתגובה כי נציגי האגף לאיגוד מקצועי במרחב מנהלים יחד עם ועד העובדים בחיפה כימיקלים את המו"מ בצורה אינטנסיבית מאז חודש אוקטובר 2010 . ועד העובדים העביר להנהלת החברה רשימת דרישות להסכם קיבוצי חדש, המשתרע על פני 45 סעיפים, שמשמעותו הכספית היא תוספת שכר בת עשרות אחוזים. במהלך המו"מ ביקשה הנהלת החברה להעביר את משרדי ההנהלה למתחם מת"מ בחיפה - דבר אשר גרם לפיצוץ המו"מ בין הצדדים. רק כאשר נכנסו נציגי ההסתדרות לעובי הקורה-סוכם נושא המעבר לשביעות רצון שני הצדדים.

נציגי ההסתדרות מבהירים כי הם "חרקו שיניים" לאורך כל המו"מ גם כשהם נוכחו לדעת כי דרישות העובדים "מופרזות, לא ריאליות ולעיתים אף לא ענייניות". בשתי הפגישות האחרונות הסכים ועד העובדים להגמיש את דרישותיו, דבר אשר סלל את הדרך למציאת מתווה הסכמות בין הצדדים. בין הנושאים שסוכמו: נתינת רשת ביטחון למניעת "הברחת" נכסים (כספיים ואנושיים), כך שכל שינוי מבני בנושא כח אדם ייעשה בהסכמה תוך שמירת הכוח הארגוני של הוועד. נקבעה תוכנית פרישה מרצון לעובדי דור א; נקבע מנגנון לקידום בדרגות כל 3 שנים לעובדי דור ב'; נקבע מנגנון תוספת ותק לעובדי דור ב'; נקבע מתווה לחלוקת מלגות ללימודים והפניית יתרת הסכום שנותר, בהחלטה משותפת של הוועד וההנהלה.

מההסתדרות במרחב חיפה מבהירים עוד כי ניתן היה להגיע לחתימה על הסכם קיבוצי חדש בתוך 2-3 פגישות בלבד, שכן רוב הסעיפים שהיו במחלוקת סוכמו. ואולם, בארגון מאשימים "מספר גורמים חיצוניים ואינטרסנטיים", אשר מעורבים לכאורה באופן פעיל במו"מ, "מטרפדים את התקדמותו ולא בפעם הראשונה". הם אלה אשר ממשיכים להתסיס את העובדים כדי לגרום לכאוס גדול יותר בחברה. לא בכדי נציגי ההסתדרות בחיפה לא זומנו הבוקר למפגש עם כלל ציבור העובדים. "אנחנו בטוחים שבמידה וכלל ציבור העובדים בחברת חיפה כימיקלים היה מקבל את מלא המידע וההישגים שהגענו אליהם עד כה - הם היו מקבלים החלטה אחרת", אומרים נציגי ההסתדרות בחיפה.