קובי בן-גור הורשע בהסדר טיעון במתן שוחד לג'קי מצא

הודה כי נתן שוחד לראש רשות המסים לשעבר ובתמורה תבע ממנו למנות או לקדם עובדים שונים ■‏‎‎‏ התביעה: "נבקש מאסר בפועל; זהו מסר מרתיע לאינטרסנטים המשחיתים את המנגנון הציבורי‏"

לאחר שבשבוע שעבר הודיעה התביעה במשפט רשות המסים על כך שהגיעה להסדר טיעון עם איש העסקים קובי בן-גור, הרשיע היום (ד') בית המשפט המחוזי מרכז, במסגרת ההסדר, את בן-גור בשתי עבירות של מתן שוחד ובשתי עבירות של שידול עובדי ציבור לעשות במילוי תפקידם מעשה של הפרת אמונים הפוגע בציבור.

התביעה הצהירה בבית המשפט כי בכוונתה לבקש לגזור על בן-גור עונש של מאסר בפועל.

זהו הסדר הטיעון השלישי שנחתם בתיק זה, לאחר הסדר הטיעון שנחתם עם ראש רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, וכן לאחר ההסדר שנחתם עם שמואל בוברוב, מי שהיה סמנכ"ל ברשות.

במסגרת ההסדר הוצג לבית המשפט כתב אישום מתוקן, שלפיו מודה בן-גור במתן שוחד למצא. על-פי עובדות כתב האישום, בן-גור העניק למצא סיוע כדי לקדם את מינויו לתפקיד ראש רשות המסים, כדי ליצור מחויבות של מצא כלפיו.

בן-גור הודה כי נתן למצא שוחד מתוך ציפייה כי מצא יפעל בעבורו בתפקידו כמנהל רשות המסים, ויאפשר לו לשכפל את מעשיו גם לדרגים נמוכים יותר, ולחדור לתוך שדרת הניהול ברשות.

‏‏‏בהמשך לשוחד שנתן למצא, פנה אליו בן-גור ותבע ממנו למנות או לקדם עובדים שבקידומם חפץ ולפעול למען האינטרסים שלו.

בכתב האישום מתוארות פניותיו ודרישותיו של בן-גור ממצא ודריסת הרגל שניתנה לו ברשות המסים: דרישותיו בעניין מינויה של גלית שמחון לעוזרת בלשכתו של מצא; דרישותיו לקידומו של עובד הרשות עמוס שמעונוב; התנהלותו בפרשת יגאל סער; ודרישותיו לקידומו של יוסי שטיינמיץ.

‏לאחר ההודעה על הסדר הטיעון עמו אמר בן-גור: "יצאתי מביתי הבוקר כאדם חף מפשע, כך גם נכנסתי לאולם בית המשפט. בעוד מספר דקות יסתיים פרק משמעותי בחיי - אצא מאולם זה כמורשע בעבירת שוחד, עבירה שבעיניי הינה אחת הבזויות ביותר בספר החוקים של מדינת ישראל. אני מתקשה להאמין למילים הנאמרות על-ידי: אני, קובי בן-גור, מודה, ללא כל הסתייגות, ומורשע בשוחד".

עוד אמר בן גור, בין היתר, כי בחודשים האחרונים שקל "להעביר את משפטי לבית דין של מעלה", ושיתף בכך גם את עורך דינו וחברי הקרוב, עו"ד משה ישראל. "למען אשתי, שלושת ילדיי ונכדתי הקטנה שנולדה במהלך המשפט, החלטתי להמשיך הלאה ככל שאוכל. אני מודה ללא הסתייגות בכתב האישום המתוקן".

‎‎הפן המשלים

‏במסגרת הסדר הטיעון הודה בן-גור במתן שוחד לעובדת רשות המסים, אורנה בכר. בן-גור הודה כי ראה במינוי סגן לפקיד שומה תל-אביב 1 דבר החשוב לו מאוד לצורך קידום אינטרסים אישיים שלו, וכי בהמשך לכך נפגש עם בכר בידיעה כי הובהר לה שהוא, בן-גור, מהווה את "החוליה הסוגרת" את מינויה. בן-גור הבהיר לבכר כי הוא פועל למינויה וכי הוא משפיע על מינויים ברשות המסים - והכול במטרה להבטיח את מחויבויותיה כלפיו.

‏‏עוד הודה בן-גור כי במסגרת פרשת סער שידל את מצא לבצע במסגרת מילוי תפקידו מעשה של הפרת אמונים הפוגע בציבור. בן-גור הודה גם בשידולו של בוברוב, מי שכיהן כסמנכ"ל ברשות המסים, לקבל ממנו סיוע בקידומו לתפקיד סמנכ"ל למינהל ולבצע במסגרת מילוי תפקידו מעשה של הפרת אמונים הפוגע בציבור.

‏‏על-פי עובדות כתב האישום, בן-גור פעל כגורם בעל אינטרסים אישיים ועסקיים ברשות המסים, על מנת לבסס את השפעתו על הנעשה ברשות, להשיג בה דריסת רגל ולהשפיע על ההחלטות המתקבלות בה.

בן-גור הודה כי פעל בדרך של סיוע לעובדי רשות המסים על-ידי קידום בתפקיד, על מנת ליצור מחויבות שלהם כלפיו. בן-גור הודה גם כי הוא פעל מתוך ציפייה שעובדי הרשות יפעלו בעבורו במסגרת מילוי תפקידם, יקנו לו השפעה ברשות המסים ויקדמו את האינטרסים האישיים שלו.

בעקבות ההגעה להסדר עם בן-גור, מסרה הפרקליטות כי "הודאתו של בן-גור בכתב האישום המתוקן היא הפן המשלים למסר המועבר בתיק זה כלפי עובדי הציבור. זהו מסר מרתיע לגורמים אינטרסנטיים הפועלים כדי להשחית את המנגנון הציבורי ולהשפיע עליו מתוך רצון לקדם אינטרסים אישיים שלהם, זאת בין אם הם פועלים בדרך של מתן טובת הנאה חומרית ובין אם הם פועלים בדרך של הענקת סיוע בקידום, תמורת פעולה של עובדי הציבור במסגרת מילוי תפקידם".

‏‏‏‏באי-כוחו של בן-גור, עורכי הדין משה ישראל ואייל בסרגליק, מסרו בתגובה: "כתב האישום המתוקן בעניינו של בן-גור, ועבירות השוחד שיוחסו לו, הצטמצמו במאוד. לא מדובר בשוחד של תשלום כסף, לא נתבקש שום דבר אישי, ולא הייתה שום שחיתות אישית".

פרקליטיו של ג'קי מצא, עורכי הדין נבות תל-צור וטל שפירא, מסרו בתגובה להסדר הטיעון של קובי בן-גור: "בהסדר הטיעון של ג'קי מצא נמחק אישום לקיחת השוחד, והמדינה איננה מייחסת למצא עבירה של לקיחת שוחד מקובי בן-גור, ואיננה טוענת כי נפל דופי כלשהו במינוי מצא לתפקיד מנהל רשות המסים.

"אישום מתן השוחד בו הודה בן-גור במסגרת הסדר הטיעון שלו איננו בבחינת מתן שוחד כספי למצא, והוא מבוסס על קונסטרוקציה משפטית מלאכותית, אותה דוחה מצא מכל וכל.

"מצא היה המועמד המוביל והראוי ביותר לתפקיד, ומינויו נעשה בברכת ובהמלצת הגורמים הבכירים ביותר בשלטון הציבורי, ביניהם מנהל רשות המסים הקודם, בכירי האוצר ואף היועץ המשפטי לממשלה, שהביע את תמיכתו במצא בפני שר האוצר קודם למינויו".

‏פרשת רשות המסים נחשפה לפני 4 שנים. בהסדר הטיעון עם מצא, שנחתם בינואר, הוא הורשע בביצוע עבירה של סיוע לשוחד וב-5 עבירות של הפרת אמונים, ונגזר עליו עונש של שנת מאסר בפועל ושנת מאסר על-תנאי, שעליו הוא מערער. ‏‏‎‎‏

הסדרי הטיעון בפרשת רשות המיסים
 הסדרי הטיעון בפרשת רשות המיסים