גם הציניקנים נהיו ירוקים

ודאי שעוד מוקדם לקפל את דגלי המאבק הסביבתי ולברך על המוגמר, אך עם זאת, קשה להתעלם מסימני המהפכה הסביבתית שפוקדת את ענפי התעשייה: סביר שרוב התעשיינים לא היו ששים לתרום הון לכבוד פרוותו הצחורה של דב הקוטב, על טהרת הפילנתרופיה בלבד: מודעות ציבורית גבוהה לצד חקיקה סביבתית אגרסיבית מהשנים האחרונות לא הותירו להם הרבה ברירות. ארגז החול השתנה, והתעשיינים מבינים שלא יוכלו עוד להזרים רעלים אל הנחלים ולקוות שאיש לא ירגיש, מבינים שלא יוכלו להוסיף ולנהוג כילד המטיל את מימיו בבריכת שחייה עירונית בהנחה שהחטא הקטן סמוי מכל עין.

הירקון לא התנקה מעצמו כך פתאום עד לכדי הבטחה נלהבת מצד ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, שבקיץ הקרוב ישתכשך בו. למה לא עכשיו? כרגע סתם קר לו, אך בקיץ הקרוב עוד נדרוש את קפיצת הראש. כך גם הקישון, כשמנכ"ל בזן מספר על אלפי קורמורנים שיושבים לו על גדרות המתקן שבמפרץ חיפה, צוללים מעת לעת אל הנחל שפעם סירטן את בחורינו הטובים מהשייטת.

גם הציניקנים שבתעשייני ישראל מבינים שאם ימשיכו להפנות עורף לסביבה, הם יזכו לאותו יחס מהלקוחות שכבר יודעים כיצד לבדוק את המחיר ששילם הטבע בדרך להנחת מוצר נוסף על המדף. תם עידן הבולשיט, אף אחד כבר לא יכול ללכת בלי ולהרגיש עם.

חוקים סביבתיים, בהם חוק אוויר נקי, חוק המזהם משלם וחוק האריזות, לא מותירים לתעשייה הרבה מרחב של תמרון ושיקול דעת בכל הקשור לאיכות הסביבה. העבריין ישלם והרבה, ובנוסף, מדיניות נוקשה שמנהיג המשרד להגנת הסביבה להעמדה לדין אישי של מנכ"לים ובכירים בחברות מזהמות - יוצרת את מאזן האימה המתבקש. במשרד להגנת הסביבה ערים לתרעומת מצד בכירים בתעשייה נוכח מדיניות זו, שהובעה גם אתמול, בכנס סביבה 2020 בתל אביב מצד היועצת המשפטית של מכתשים, עו"ד מיכל ארלוזורוב.

מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, אלונה קארו, הדגישה כי מבחינת משרדה אין כוונה לשנות את המדיניות, כי סוס מנצח לא מחליפים. שם אין מתרגשים גם מאיומי תעשיינים כי חקיקה סביבתית דרקונית ובלתי מידתית תבריח מכאן מפעלים, שקווי ייצור ייסגרו וייפתחו מעבר לים, שהעולם גדול ומזמן אפשרויות נוחות יותר.

ועדיין - אחרי המקלות, מישהו צריך להתחיל לחשוב גם על חלוקה של גזרים, כתמריץ נוסף להשקעות גדולות שיבטיחו את המשך המגמה.

במשרד להגנת הסביבה מסכימים עם צורך כזה, אך לא ששים לשים את הכסף, וסבורים שאת הארנק אמורים לפתוח משרדים אחרים.