"חורבן הבית": כך ייראו הכותרות ביום שאחרי רעידת האדמה - אם דוח מבקר המדינה יושלך לפח האשפה

"אסון לאומי" ■ "עשרות אלפי ישראלים קבורים מתחת לאלפי בניינים שהתמוטטו" ■ "בכיכרות הערים ובגנים הוקמו בתי-חולים מאולתרים" ■ "שרי הממשלה כבר מגלגלים את האחריות" ■ את הכותרות הללו ניתן בסבירות גבוהה למנוע אם תשכיל הממשלה ליישם את המלצות המבקר

לאחר עוד דוח חמור של מבקר המדינה, הגיעה העת להכיר באמת המרה: רק אחרי שיופיע העיתון שלפניכם - מחר, בעוד שבוע או בעוד עשור - תמצא המדינה את הזמן ואת המשאבים להתמודד עם סכנת רעידות האדמה. מוסף הנדל"ן של "גלובס" מציג: עיתון דמיוני ומבעית כאחד - כך ייראו הכותרות ביום שאחרי רעידת האדמה.

■ "מרבית המומחים לרעידות אדמה סבורים, כי התרחשותו של אסון רעידת אדמה בישראל שעלול לגבות אלפי קורבנות בנפש ולגרום לנזקים ניכרים לרכוש ולמבנים היא כמעט ודאית, וכי רעידת אדמה כזאת בוא תבוא, במוקדם או במאוחר" (דו"ח המבקר, מארס 2011, עמ' 5).

■ "לדאבון לב, מוצא את עצמו משרד מבקר המדינה מתריע בשער, זה כעשרים שנה, בסדרה ארוכה של דוחות, בנושא מחדל ההיערכות לרעידות אדמה בישראל" (דו"ח המבקר, מארס 2011, עמ' 5).

■ "בתרחיש ייחוס שהתבסס על ההנחה שתתרחש רעידת אדמה חזקה בעוצמה של 7.5 בסולם ריכטר בצפון הארץ התוצאה הצפויה היא 16,000 הרוגים, 6,000 פצועים קשה, 83,000 פצועים קל, 377,000 מפונים" (דו"ח המבקר, מארס 2011, עמ' 13).

■ "אף שחיוני שבתי חולים יוכלו להמשיך לפעול לאחר רעידת אדמה, מבנים רבים בבתי חולים בצפון הם ישנים מאוד ואינם בנויים לפי תקנים עדכניים בתחום הבנייה ולפי סקר שעשה משרד הבריאות רובם עלולים לקרוס ברעידת אדמה" (דו"ח המבקר, מארס 2011, עמ' 9-8).

■ "לא נמצא שארבעת משרדי הממשלה שהממשלה הקצתה להם תקציב לחיזוק מבנים והשרים המופקדים על משרדים אלה - שר החינוך, מר גדעון סער, ראש הממשלה ושר הבריאות, מר בנימין נתניהו, השר לבטחון הפנים, מר יצחק אהרונוביץ, שר הרווחה והשירותים החברתיים, מר יצחק הרצוג ושר הבינוי והשיכון, מר אריאל אטיאס - נתנו את דעתם במידה מספקת על היעדר התקציבים הדרושים כדי להתמודד עם רעידת אדמה" (דו"ח המבקר, מארס 2011, עמ' 17).

■ "הביקורת העלתה כי לא היה בהטבה האמורה משום תמריץ לחיזוק מבני ציבור, וכין אין בה משום תמריץ לחיזוקם של מבני ציבור באזורי הפריפריה. מהנתונים עולה כי גם באזורים שבהם השתלם ליישם את תמ"א 38 התקדם היישום רק מעט וחוזקו במסגרתה רק מעט מאוד מבנים" (דו"ח המבקר, מארס 2011, עמ' 10).

■ "שומה לציין כי היערכות להתגוננות בפני רעידות אדמה משולבת בהיערכות המשק לשעת חירום בנושאים אחרים - מלחמה, פעולות טרור, אסון טבע אחר או דליפה של חומרים מסוכנים בהיקף גדול" (דו"ח המבקר, מארס 2011, עמ' 18).

■ "להלן פירוט חלק מהנזקים הצפויים לתשתיות ולשירותים חיוניים לפי התרחיש לרעידה בעוצמה של 7.5 בסולם ריכטר: ...צפויות פריצות בצנרת של המוביל הארצי, בצנרת שבין היישובים ובצנרות בתוך היישובים;...למבני חינוך צפויים להיגרם נזקים וחלקם עלולים לקרוס;...פריצות בצנרת ובמכלי אחסון של הדלק;...צפויה הפסקת חשמל כוללת בצפון הארץ למשך שעות אחדות והפסקות חשמל לסירוגין בשאר האזורים;...שניים מהגשרים בחיפה ובקריות יתמוטטו חלקית...רחובות וכבישים יחסמו";...צפויות 680 פריצות בצנרת הביוב..." (דו"ח המבקר, מארס 2011, עמ' 13-14).

■ "אזור מפרץ חיפה עתיר מתקנים המכילים חומרים מסוכנים, אשר פגיעה בהם עלולה לסכן את הציבור ולגרום נזקים ניכרים לסביבה" (דו"ח המבקר, מארס 2011, עמ' 9).

■ "לפני נתוני משרד הפנים, בשנת 2003 היו במדינה 171,800 מבני מגורים באזורים השוכנים באזורי סיכון גבוה לרעידות אדמה והתגוררו בהם 1.2 מיליון נפש" (דו"ח המבקר, מארס 2011, עמ' 21).