פוקר בין חברים - הימור בטוח

הפסיקה האוסרת על ארגון פוקר: החשש היה מוגזם. מתי טקסס הולדם כן נחשב פלילי?

ציבור שחקני הפוקר "טקסס הולדם" בישראל יכול להירגע - מומחים למשפט פלילי אומרים כי למרות החלטת בית המשפט המחוזי מאתמול (ב'), שלפיה ארגון המשחק למטרות פרס ייחשב לעבירה פלילית, מי שמשחק להנאתו ובקרב חברים - יכול להמשיך לעשות זאת בשקט.

ביוני 2008 ניתן פסק דין תקדימי בבית משפט השלום בתל-אביב, שבו נקבע כי טקסס הולדם הוא "משחק אסור". אתמול מחק המחוזי את הערעור שעסק בחוקיות המשחק והפך את החלטת השלום לסופית וחלוטה.

משמעות הדבר היא כי מעתה, ארגון של משחק טקסס הולדם שבו ניתן לזכות בכסף או בפרסים - מהווה עבירה פלילית שעונשה עד 3 שנות מאסר. העונש על השתתפות במשחק הוא עד שנת מאסר אחת.

ואולם, מומחים למשפט פלילי אומרים כי מי שעוסק במשחק להנאתו, ובקרב חברים, יכול להמשיך לעשות כן ללא דאגה.

עו"ד ירון קוסטליץ ממשרד וינרוט ושות' מסביר כי משמעות החלטת בית המשפט היא כי מעתה טקסס הולדם נחשב למשחק "שבו עשוי אדם לזכות בכסף לפי תוצאות המשחק, והתוצאות תלויות בגורל יותר מאשר בהבנה או ביכולת", ולכן, על-פי ההגדה בחוק העונשין, הוא אסור. לפיכך, אומר עו"ד קוסטליץ, מעתה, אדם שיארגן את המשחק במקום קבוע וינהל אותו כעסק למטרות רווח, ייחשב לעבריין פלילי.

עם זאת, מציין קוסטליץ, "ההוראות העונשיות אינן חלות על משחק שאינו חורג מגדר שעשוע או בידור ושנעשה בחוג אנשים מסוים". על כן, לדבריו, כאשר משחקים פוקר טקסס הולדם בקרב חברים ולמטרת הנאה, הוא לא ייחשב אסור, ולא יינקטו נגדם צעדים פליליים כלשהם.

"קבוצות חברים שנפגשות בימי חמישי אחרי המשחק של מכבי תל-אביב, כל פעם בבית אחר, ומשחקות בו לשם שעשוע או בידור - לא יועמדו לדין פלילי. תכלית הפסיקה היא שההימורים במדינה יהיו נתונים לפיקוח כדי למנוע תופעות עבריינות".

עו"ד ציון סהראי ממשרד רזניק-סרטל-סהראי מסכים עם קוסטליץ, אך מציין כי מבחינה טכנית עלולה להיות בכל זאת בעיה למי שמשחק טקסס הולדם על כסף ובמקום קבוע. "אבל מבחינה מהותית משטרת ישראל לא צפויה לאכוף את זה על בתים פרטיים שבהם אנשים משחקים את המשחק להנאתם. זה גם לא עומד בכפיפה אחת עם תכלית החוק.

"בדומה לכך, מזה עשרות שנים מקובל שאלפים מבין נשות תל-אביב המבוגרות משחקות 'רמי' על כסף, וגם זה אסור, אבל אף אחד לא עוצר את הנשים הללו. משחק הפוקר הוא יותר 'סקסי', ואולי לכן 'נטפלו' דווקא אליו, אבל האכיפה בשטח צפויה להיות זהה".