מכה קשה לבעלי משכנתאות הפריים: פישר העלה במפתיע את הריבית במשק ב-0.5% לרמה של 3%

זוהי העלאת ריבית שלישית ברציפות ■ כלכלנים בשוק ציפו להעלאה של 0.25% בלבד ■ בנק ישראל: "הקצב השנתי של עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה; לא ניכרת התמתנות בהיקף המשכנתאות החדשות" ■ הבנק מאותת: נמשיך להעלות הריבית ■ הדולר נופל ל-3.52 שקלים

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, הפתיע הערב (ב') והעלה את ריבית הבסיס במשק לחודש אפריל ב-0.5% לרמה של 3%. זוהי העלאת הריבית השלישית ברציפות. מאז אוגוסט 2009 עלתה הריבית ב-2.5% במצטבר וההערכות בשוק היא שהריבית תמשיך לעלות השנה.

בשוק ההון ציפו להעלאת ריבית של 0.25%; לפי סקר כלכלנים שערכה סוכנות בלומברג, מרבית החזאים ציפו להעלאה של 0.25% ואילו גופים מעטים, כדוגמת הבנק הבריטי ברקליס, חזו העלאת ריבית חדה יותר של 0.5%.

בנק ישראל מבהיר בהודעת הריבית המצורפת כי בעתיד תיתכנה הפתעות נוספות בתהליך העלאת הריבית: "ההחלטה להעלות את הריבית לחודש אפריל 2011 ב-0.5% לרמה של 3% עקבית עם התהליך של החזרת הריבית לסביבת ריבית 'נורמאלית' שנועד לבסס את האינפלציה בתוך תחום היעד ולתמוך בהמשך הצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. קצב עליית הריבית אינו קבוע, אלא תלוי בסביבת האינפלציה, בצמיחה במשקים הישראלי והעולמי, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתחשב בהתפתחות שערי החליפין של השקל. ברמת הריבית הנוכחית, ממשיכה המדיניות המוניטרית להיות מרחיבה".

הסיב לצעד האגרסיבי של בנק ישראל היא חריגת האינפלציה מהיעד הממשלתי (האינפלציה בשנה האחרונה עומדת על 4.2%) וכן בשל העלייה בציפיות האינפלציה לשנה הקרובה. ציפיות האינפלציה מגלמות חזרה של האינפלציה ליעד הממשלתי רק בתחילת שנת 2012. גם העלייה המתמשכת במחירי הדירות (16% בשנה האחרונה) תפסה משקל כבד בהחלטת בנק ישראל.

"הקצב השנתי של עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה", נכתב בהודעת הריבית. "לא ניכרת התמתנות בהיקף המשכנתאות החדשות".

להערכת חטיבת המחקר בבנק ישראל, האינפלציה תמשיך להיות מעל היעד הממשלתי (3%) בשנת 2011 וריבית הבסיס במשק תעלה ל-4% בעוד שנה.