בעיות עמוד השדרה של פייסבוק

פייסבוק צריכה להבין: היא כבר לא רק עוזרת לבחורים לחפש בחורות ולהפך

ניצחון הסברתי לישראל נרשם בשבוע שעבר כשפייסבוק מחקה את העמוד שקרא לאינתיפאדה שלישית נגד ישראל, לאחר שמשתתפי הקבוצה ומנהליה קראו לאלימות.

לקח לפייסבוק 3 שבועות להסיר את העמוד, שיותר מ-350 אלף איש עשו לו "לייק". זה דרש גם התערבות של שר ההסברה יולי אדלשטיין ואלפי גולשים ישראלים שדווחו על העמוד כפוגעני.

בינתיים הספיק לארי קליימן, יהודי-אמריקני, לתבוע "בשם כל העם היהודי" את האתר על מיליארד דולר, בטענה כי העיכוב ליבה את שנאת ישראל וסיכן חיי אדם. אני מחכה לצ'ק.

למה לקח לפייסבוק כל-כך הרבה זמן? יש אומרים שהרשת החברתית עושה מאמצים רבים להיות פופולרית יותר בעולם הערבי, ושהיא מרוויחה לא מעט כסף מהעניין שמעוררים עמודים פוליטיים. יכול להיות, אבל זה לא רק זה.

אשר לי, אני מאמין שיותר משמדובר בציניות - שלבטח קיימת במסדרונות פייסבוק - זה האופי של החברה. או יותר נכון, היעדר האופי שלה.

בעוד שטוויטר וגוגל הזדרזו להעמיד לטובת המורדים בעולם הערבי באחרונה שלל שירותים שיקלו עליהם לצייץ ולכתוב - פייסבוק לא עשתה דבר, ישבה על הגדר וחיכתה. זו אינה מדיניות, זה היעדר מדיניות.

קשה להבין מה פייסבוק רוצה. מצד אחד היא מסירה עמודים בלי שום בעיה רק כי אישה שמה שם תמונה של עצמה מיניקה; אבל מצד שני היא מאפשרת, גם עכשיו, קיום של המון עמודי שנאה: יש עמודים של הכחשת שואה, מוות לערבים - אפשר למצוא בפייסבוק כל סוג של שנאה שאתם יכולים לחשוב עליה.

מה גם שבינתיים קמו לא מעט עמודים חדשים שקוראים לאינתיפאדה שלישית, עמודים שנכון לשעת כתיבת שורות אלה עדיין באוויר, והם מלאים ב"לייקים" - דבר המעמיד בסימן שאלה את הניצחון הישראלי.

צוקרברג לא הפנים את תפקידו

פייסבוק היא חברה גחמנית. אתה אף פעם לא יודע מה העמדה שלה. זה לא רק רע, זה פשוט המצב. אחרי הכול, זו חברה שקמה במטרה לעזור לבחורים לחפש בחורות ולהפך - ופתאום מצאה את עצמה מתפקדת בתור אחת הזירות החשובות בעולם, וזה קצת גדול עליה.

שלא כמו פייג' וברין מגוגל, מארק צוקרברג, נדמה, עוד לא הפנים את תפקידו. בעוד הם מראים מדי פעם שיש להם אופי, הוא מתעסק רק בלהביא עוד משתמשים ועוד מזומנים. וכשאני אומר "לא הפנים את תפקידו" זה לא אומר שאני יודע מה תפקידו: האם תפקידו לשמור על מדינת ישראל? לעודד את הדמוקרטיה בעולם? אני בכלל לא בטוח.

מאחר שאני בחור אופטימי, ההימור שלי הוא שצוקרברג ופייסבוק יגדלו לאט-לאט ויגלו את האופי שלהם, או לפחות יצליחו לגבש מדיניות ברורה.

האינסטינקט הראשוני שלהם הוא הנכון ביותר: כשעלה העמוד הקורא לאינתיפאדה נגד ישראל, הם אמרו שהחברה "מאמינה כי תכנים היוצאים נגד מדינות וקבוצות שונות הם לגיטימיים", כל עוד אין בהם קריאה לאלימות.

זה נראה לי כמו כלל אצבע טוב והגון. הבעיה היא ליישם אותו, ובקצב שבו עולים עמודים לפייסבוק, זה לא קל בכלל.