ניצחון ללנדאו: אושר המשך סבסוד של יצרני חשמל סולארי

זאת, בניגוד לעמדת האוצר שביקש להפסיק את מדינויות העידוד של אנרגיות מתחדשות ■ האוצר: "נערער על ההחלטה: המשמעות - ייקור חשבון החשמל ב-10%-15%"

‎‎ועדת השרים לאנרגיות מתחדשות אישרה לפני זמן קצר ברוב של 4 מול 3 את הצעת משרד התשתיות להמשיך במדינויות העידוד של אנרגיות מתחדשות. זאת בניגוד לעמדת משרד האוצר שביקש להפסיק את סבסוד יצרני החשמל הסולארי.

לקראת הישיבה פרסם משרד התשתיות את עמדתו, שלפיה יש לתת משקל לציפיות של היזמים כי תימשך מדיניות הסבסוד. במסגרת ההחלטה נקבע כי תשוחרר מכסה של 500 מגהוואט למתקני ייצור חשמל גדולים, ואולם לא נכללה בהחלטה הבקשה להקצות מכסה של 100 מגהוואט למתקנים קטנים. ככל הנראה יהיה צורך בקידום מכסה זו בערוץ נפרד דרך רשות החשמל. עוד הוחלט, כי רשות החשמל היא זו שתקבע את מדיניות עידוד ייצור החשמל בעתיד. האוצר דרש כי ייקבע בהחלטה שבעתיד יצרני החשמל מאנרגיות מתחדשות לא יזכו לתעריפים מסובסדים.

במשרד התשתיות ציינו כי הפסקת המדיניות הנוכחית תגרום לחוסר ודאות בענף, וכי "מדובר בתעשייה המתקשה להגיב לשינויים במדיניות בכל מספר חודשים". משרד האוצר אמר כי נערער בממשלה על ההחלטה: "המשמעות - ייקור חשבון החשמל ב-10%-15%".

בוועדה התעוררה מחלוקת: שר המדע, דניאל הרשקוביץ, שר האוצר, יובל שטייניץ והשר בני בגין התנגדו להצעת המחליטים ואילו השר עוזי לנדאו, שמשרדו גיבש את ההצעה ושר להגנת הסביבה תמכו בה. השר לנדאו אמר היום, כי "אם האוצר רוצה להביא לסיומו של החשמל הסולארי בישראל - שידבר בקול ברור. אנחנו לא נאפשר זאת".

על רקע היעדר ההסכמות בין השרים - הציע שר המשפטים, יעקב נאמן לדחות את ההחלטה בנושא במספר שבועות בשאיפה שעד אז, ניתן יהיה להשיג הסכמות בין משרדי הממשלה בנושא.

משרד התשתיות קורא לשחרר מיידית את המכסה בת 500 המגוואט שהובטחה למתקנים סולאריים קרקעיים גדולים. יזמי המתקנים ותושבי יישובי הספר, שבשטחם אמורים להיבנות המתקנים, ממתינים זה כשלוש שנים להסדרת הענף, שתאפשר להתחיל בבניית המתקנים.

"חיזוק משמעותי"

‎‎משרד התשתיות מציין כי "קידום יעד הממשלה לפיתוח הפריפריה הדרומית, ובמיוחד עוטף עזה והערבה הדרומית, מקבלים חיזוק משמעותי על-ידי שדות סולאריים גדולים, היכולים להיבנות רק באזור זה, לעומת מתקנים על גגות שיכולים להיבנות בכל רחבי הארץ".

בניסיון לרצות את מתקיני המערכות הסולאריות על הגגות מציע שר התשתיות, עוזי לנדאו, כי תובטח מכסה נוספת של 100 מגוואט לפחות "בתעריף המתאים ביותר לצרכן הישראלי", שתהיה שלב ביניים "עד לבניית המודל המתאים לביצוע מדיניות המשרד".

מרכז השלטון המקומי נרתם למאבק של החברות הסולאריות הקטנות ומבקר את הצעת המחליטים של משרד התשתיות. במכתב ששיגרו יו"ר המרכז, שלמה בוחבוט, וראש מועצת שהם, גיל לבה, המכהן כיו"ר ועדת איכות הסביבה במרכז השלטון המקומי לשורה של משרדי ממשלה, נאמר כי "אם תתקבל ההצעה של משרד התשתיות והממשלה תאשר מכסה של 500 מגוואט למערכות גדולות, 20 מיליארד שקל יילקחו מהכיס הציבורי ויימסרו לידיהם של קומץ ברוני הון ותאגידים בינלאומיים. מדובר בהחלטת ממשלה גרועה, שפוגעת ביכולת של הרשויות המקומית ליהנות מאותם 20 מיליארד שקל הממומנים על-ידי הציבור".

לטענת השלטון המקומי, הגדרה של מכסה ייעודית להפקת אנרגיה סולארית מגגות, תאפשר מקור הכנסה של כ-6 מיליארד שקל לרשויות ולקהילות מקומיות; תספק פרנסה לאלפי עובדים ותעורר את הציבור לפעולה אקטיבית בנושאי חיסכון אנרגטי ואיכות הסביבה: "בהחלטת הממשלה במתכונתה הנוכחית עולה חשש שכסף ציבורי יהיה לתועלת יזמים פרטיים במקום שיוחזר לתועלת הציבור באמצעות התקנת פאנלים על גגות מבני ציבור", נטען.

‎‎הוקם ועד פעולה

‎‎בין המתנגדים להצעת המחליטים שהתגבשה במשרד התשתיות גם מספר ארגונים ירוקים בהם אדם טבע ודין והחברה להגנת הטבע. במסמך עמדה שגיבשו חלק מהם נטען כי "יש להמשיך ולהגביר את מתן המכסות להקמת מתקני אנרגיה סולארית לגגות, תוך מתן עדיפות ברורה למתקנים המיועדים לגגות או לחלופין, מוצע להקצות מכסה זהה למתקנים המיועדים להצבה על גגות ולמתקנים המיועדים להתקנה על הקרקע". לדעת הארגונים, יש למצות התקנת המערכות הסולאריות על גגות, בין היתר, בשל מצוקת השטחים הפתוחים בארץ.

החברות הסולאריות הקטנות, המבססות את עיקר פעולתן מהתקנת מערכות להפקת אנרגיית שמש על גגות, הקימו לקראת הדיון היום ועד פעולה, בניסיון לסכל את אישור הצעת המחליטים שגיבש משרד התשתיות. לטענת ועד הפעולה, אישור ההצעה יגרום לפיטורים של אלפי עובדים המועסקים ברחבי הפריפריה בתחום האנרגיה הסולארית.