תחקיר "גלובס": ההלוואה הפיקטיבית של קק"ל לגן הבוטני

דוח פנימי בקק"ל חושף שהלוואה בסך מיליון שקל לגן הבוטני הייתה פיקטיבית וכי הגזבר דוד לזרוס חתם עליה תוך ניגוד עניינים ■ מנכ"לית קק"ל קיבלה מהגזבר הכשר לחריגה בקופה הקטנה שלה

ב-2005 נקלע הגן הבוטני בירושלים לקשיים כספיים, וקק"ל נחלצה לעזרה - היא אישרה הלוואה בסך מיליון שקל. אלא שכעת מתברר שמסמכי ההלוואה היו פיקטיביים וההלוואה הייתה למעשה מענק. קק"ל לא גבתה את ההחזרים המגיעים לה. איך מגלגלים הלוואה פיקטיבית כזאת ורושמים אותה במסמכי תאגיד? התשובה בדוח פנימי שכתבה מבקרת הפנים של קק"ל, מרים רותם-סימון, והוגש למנכ"לית יעל שאלתיאלי בינואר 2010. דבר קיומו של הדוח לא נודע עד כה.

במרכז הדוח על ההלוואה המוזרה שהעניקה קק"ל לגן הבוטני בירושלים עומד שיאן השכר בקק"ל, דוד לזרוס (56 אלף שקל בחודש), מנהל חטיבת הכספים של הארגון. לזרוס גם חבר, לצד בכירים אחרים, בקרן המנהלת את הגן הבוטני. ב-2005, לאחר שנקלעה הקרן לקשיים, כונסה ישיבה בהשתתפות מנדל קפלן ז"ל, מבכירי הסוכנות; ראש העיר דאז אורי לופוליאנסקי; פרופ' מנחם מגידור, נשיא האוניברסיטה העברית; יו"ר קק"ל דאז יחיאל לקט; ולזרוס. לקט הודיע שאף שאין לקק"ל התחייבות לתקצוב שוטף, היא תעמיד לגן הבוטני הלוואה בסך מיליון שקל. המחלקה המשפטית של קק"ל העירה ללקט שהלוואה כזאת עומדת בניגוד להחלטות הנהלת קק"ל, וכי עליו להביאה לאישור. האישור ניתן וההלוואה מומשה בינואר 2006.

דיווח שקרי לדירקטוריון

הנהלת קק"ל הטילה את האחריות להלוואה, לתנאיה ולערבויות בגינה על לזרוס. ההנחיה הייתה לקבל ערבויות ובטוחות, כולל שעבוד מבנים. בחוזה ההלוואה נקבע שהגן הבוטני יתחיל להחזיר אותה ב-2007, בעשרה תשלומים שנתיים, צמודים למדד, עם ריבית פיגורים. לזרוס חתם בשם קק"ל על ההלוואה, ששווייה היום הוא 1.3 מיליון שקל. עד היום הגן הבוטני לא החל להחזירה, אך קק"ל אינה דורשת מהגן הבוטני לכבד את החוזה.

מדוע קק"ל אינה גובה את הכסף? לזרוס הסביר למבקרת הפנים כך: בפגישה בלשכת לופוליאנסקי עם קפלן ולקט, לדבריו, "הייתה הבנה בעל פה ולפיה תירשם הפעולה כהלוואה, אבל ברבות הימים תירשם כהלוואה עומדת". ומה בדבר שעבודי מבנים כביטחונות? לזרוס הסביר שקיבל כבטוחות שתי מלגזות ואת רכבת הילדים של הגן הבוטני, אף שהודה שערכה אפסי. המלגזות, כך מצאה המבקרת, לא שועבדו, בניגוד לדברי לזרוס.

יתרה מזאת, במאזן שקיבל דירקטוריון קק"ל דיווח לזרוס ש"טרם נקבעו מועדי החזר ההלוואה". כמו כן, ההלוואה נרשמה במאזן בסעיף "הלוואות לעובדים ולאחרים" - רישום שנראה כאילו הוא מכסה טפחיים במסמכי קק"ל. כך או כך, הקביעה כי לא נקבעו מועדי החזר להלוואה מנוגדת לסעיפי החוזה הפורמלי, ובפשטות, מדובר בדיווח שקרי לדירקטוריון. "לזרוס הציג בפני ההנהלה הנוכחית את ההלוואה לגן הבוטני כאילו היא מענק, בניגוד להחלטות שנתקבלו על ידי ההנהלה הקודמת ובניגוד לאמור במסמכים שעליהם חתם, ובכך הטעה את ההנהלה", נכתב בדוח הביקורת.

המבקרת קבעה כי הוא אחראי להתנהלות כספית שאינה עולה בקנה אחד עם ההחלטות המתועדות, ותוך ידיעה מראש כי מסמכי ההלוואה אינם משקפים את ההחלטות. תשובת לזרוס למבקרת הייתה: "לצערי, אין דרך לתעד החלטות אשר נתקבלו בקריצת עין". בסיכום הדוח נכתב: "לזרוס הודה במפורש כי מסמכי ההלוואה היו פיקטיביים ונועדו רק כדי ליצור מצג של הלוואה, בעוד שבפועל לא הייתה כוונה לגבות את הכסף. לדבריו, היו שותפים למהלך גם היו"ר דאז והיועץ המשפטי דאז, אבל לדברים לא נמצאו סימוכין במסמכים.

"במקרה זה נראה כי לזרוס עשה שימוש לרעה באמון שניתן בו, הן אם ידע מראש כי הוא נותן מענק אך חותם על חוזה המציג אותו כהלוואה, והן אם החליט רק בדיעבד שלא לקיים את הוראות החוזה ולא לגבות את ההלוואה. הביקורת ממליצה שההנהלה תזמן את לזרוס לשימוע ותקיים דיון בנושא לאחר קבלת חוות דעת משפטית".

דוח הביקורת נמסר בינואר 2010 למנכ"לית החדשה שאלתיאלי, הממונה על לזרוס, אך עד היום לא נעשה בו דבר והוא נותר חסוי. למרות בקשות חוזרות, עד למועד סגירת הגיליון לא התקבלה תגובה לשאלות "גלובס" מדוע לא ניתנה חוות דעת משפטית על המקרה, מדוע לא התקיים דיון בהנהלה ומדוע לא נעשתה פנייה למשטרה לאור דוח הביקורת.

סדרי הלינה של המנכ"לית

מהמסמכים שנמצאים בידי "גלובס", עולה כי שאלתיאלי נוהגת לחייב את הקופה הקטנה של לשכתה בעיקר בהוצאות על מסעדות, מעבר למגבלת הנוהל, וכן נוהגת ללון במלונות יקרים יותר מהמותר בנוהל הלינה של בכירי קק"ל (3-4 כוכבים). בפברואר 2010, שילמה קק"ל לישרוטל 8,871 שקל עבור לינות של שאלתיאלי והנהג שלה, אורי מנחם, ובמארס 2010 - 7,353 שקל. הגזבר לזרוס מאשר את החשבונות.

עזרא מרדכי, מנהל מחלקת התקשרויות בקק"ל, התריע על החריגות בקופה הקטנה, ובינואר, בדיוק שנה מאז קיבלה הנהלת קק"ל את דוח הביקורת החמור על הגזבר לזרוס, הודיע מרדכי כי הוא דורש אישור מיוחד להוצאות, ולא - יעכב את הבקשה למלא מחדש את הקופה הקטנה שהתרוקנה בלשכת המנכ"לית שאלתיאלי. למחרת הודיע לו הגזבר לזרוס: "בנסיבות המיוחדות ששררו אני מאשר".

תגובת שאלתיאלי ולזרוס לשאלות "גלובס" על חריגות חוזרות ונשנות בקופה הקטנה ועל אישור סדרי הלינה של המנכ"לית והנהג שלה לא התקבלו עד למועד סגירת הגיליון.